Thriller; Rock With You; Billie Jean; Black or White; Smooth Criminal; Bad; The Way You Make Me Feel; You Are Not Alone; I Just Cant Stop Lovin You
Tym co odróżnia Michaela Jacksona od innych mega gwiazd jest fakt, iż oprócz posiadania niezwykłej charyzmy scenicznej i osobliwego image'u napisał też mnóstwo pięknych piosenek i pozostawił po sobie wspaniałe przez siebie skomponowane melodie. Także utwory, których sam nie napisał, dobierał do swego repertuaru niezwykle starannie. Jednym z tego przykładów może być: ''Human Naure'' pochodząca z multiplatynowego albumu: ''Thriller'' (1982), po którą sięgnął nawet sam Miles Davis ukazując jakże odmienną stylistykę kompozycji S.Porcaro i J.Bettisa. Wersja Davisa ukazała tym samym ogromny potencjał jaki częstokroć ukryty jest w niektórych utworach napisanych z myślą o muzyce pop.
Pierwsza w Polsce płyta z jazzowymi wersjami przebojów Michaela Jacksona ukazuje w jak doskonały sposób ''wycisnąć'' można z na pozór błahych i prostych melodii to co najlepsze.
Pomysłodawcą i aranżerem wszystkich utworów umieszczonych na płycie „Jazz Tribute To Michael Jackson” jest kontrabasista i basista Piotr Filipowicz, mający za sobą wspólpracę m.in. z Michałem Urbaniakiem, Krzysztofem Herdzinem, Cezarym Konradem a także wieloma artystami spoza środowiska jazzowego. Jest absolwentem Studium Jazzu w Warszawie, a także Wydziału Prawa w Lublinie i ma za sobą wiele znaczących osiągnięć muzycznych, jak choćby zdobycie pierwszych nagród na ''Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Górze czy Ogólnopolskim Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach. Od 2005 roku współpracuje na stałe z Teatrem Muzycznym ''Roma'' w Warszawie.
Do swego autorskiego projektu prezentującego nowatorskie potraktowanie piosenek Michaela Jacksona w aranżacjach jazzowych, Filipowicz zaprosił doskonałych instrumentalistów:
Przemka Kostrzewę (trąbka), Dominika Rosłona (fortepian), Marcina Ganio (saksofon) i Pawła Dobrowolskiego (perkusja) firmując projekt nazwą: Filipowicz Quintet. Warto zaznaczyć, iż zgodę na realizację projektu wyrazili właściciele praw do utworów i spadkobiercy M.Jacksona co czyni: ''Jazz Tribute To Michael Jackson'' płytą firmowaną niejako przez management Króla Popu.
Większość repertuaru jaki składa się na program tego wyjątkowego albumu to kompozycje samego Michaela (z wyjątkiem: ''You Are Not Alone'', ''Rock With You'' i słynnego ''Thrillera''). Mamy tu do czynienia z bardzo różnorodnymi w zakresie stylistyki aranżacjami; od krótkich, zwięźle zagranych:''Smooth Criminal'' czy ''Bad'', poprzez bardzo rozbudowane improwizacyjnie do dziewięciu minut:''Black Or White'' i ''Bille Jean'', a na jedynej na płycie zaśpiewanej piosence zakończywszy (''I Just Can't Stop Loving You'' śpiewa Lena Zuchniak).
W rytmach gorącej samby rozbrzmiewa otwierający płytę: ''Smooth Criminal'' z wspaniałymi partiami fortepianu, doskonale rozbudowanymi solówkami perkusyjnymi i bogatymi brzmieniowo perkusjonaliami. Główną partię melodyczną wygrywa na trąbce: P.Kostrzewa, a całość cechuje niezwykła rytmika akcentowana kontrabasem leadera.
Partiami ''kroczącego'' basu charakteryzuje się wspaniała, utrzymana w bluesowym klimacie wersja: ''Bad''z chorusowymi partiami trąbki i saksofonu, oraz ciekawymi solówkami poszczególnych instrumentalistów. Pozytywnie zaskakuje też nadrzędna rola kontrabasu leadera P.Filipowicza, która nadaje szczególnej specyfiki wszystkim utworom. Podczas: ''Bad'' słuchamy ponadto jednej z wielu wyśmienitych solówek Filipowicz ozdabiających płytę.
Pierwszym dłuższym utworem jest: ''Black Or White'' -swingujący i bluesujący, zagrany doskonale przewodnimi partiami przez Kostrzewę i Ganio. Zachwyca zarówno solo trąbki i saksofonu ale też klasycznie brzmiącego fortepianu D.Rosłona, oraz stylowe ''brudne'' partie kontrabasu Filipowicza. Słuchając tego nagrania, utrzymanego w stylistyce bebopu z lat 60-tych, chwilami trudno wręcz skojarzyć ten utwór podczas rozimprowizowanych solówek instrumentalistów, z postacią jego kompozytora. W połowie nagrania: kolejne, wyśmienite solo kontrabasu!
Zdecydowanie bardziej tradycyjnie kwintet zagrał: ''You Are Not Alone''; ciepła stylowa partia saksofonu tworzy tu intymny i kameralny nastrój.
Najstarszą kompozycją, po którą sięgnął Filipowicz na płycie jest: ''Rock With You'' Roda Tempertona, pochodząca jeszcze z czasów gdy Michael był ciemnoskóry (1979). Ozdobą tego nagrania jest świetnie brzmiący fortepian i swobodnie dialogujące z sobą na koniec instrumenty dęte.
''Bille Jean'' to ponownie nasycone w tej wersji stylistyką bluesową nagranie. Doskonale gra tu na bębnach P.Dobrowolski, nadając poprzez odważne synkopowanie szczególnej specyfiki brzmieniu.
Mniej przekonuje jazzowa wersja: ''The Way You Make Me Feel'', co spowodowane jest najprawdopodobniej specyfiką kompozycyjną melodii. Zaskakują jednak każdorazowo wybitni instrumentaliści tworzący Filipowicz Quintet, którzy zdają się ''wyciskać'' z każdej kompozycji to co najlepsze. W przypadku tego utworu, swego rodzaju ''ucieczką'' od mało wdzięcznego tematu jest wspaniałe improwizowane solo fortepianu i ''pulsujący'' kontrabas w tle.
Najdłuższym utworem (ponad 11 minut) jest rozpoczynający się piękną impresją fortepianową w stylistyce K.Jarretta, bodaj najsłynniejszy przebój Króla Popu: ''Thriller''. Są to zarazem najbardziej taneczne minuty całej płyty. Przewodnie partie melodyczne wygrywają oczywiście: P.Kostrzewa i M.Ganio, lecz P.Filipowicz wraz z P.Dobrowolskim tworzą w tym nagraniu szczególnie przekonywujący tandem rytmiczny. Mantrycznie wręcz brzmi kontrabas leadera, będący tłem dla wspaniałych, rozwiniętych solówek pozostałych instrumentalistów z fortepianem D.Rosłona na czele.
Na koniec jedyna piosenka w zestawie -zaśpiewana przez Lenę Zuchniak: ''I Just Can't Stop Loving You''. Dzięki wspaniale brzmiącemu fortepianowi (ponownie: doskonały Dominik Rosłon!) mamy do czynienia ze stylistyką jaką stworzył Herbie Hancock na płycie: ''Imagine Project'' (2011). Wspaniały zmysłowy głos Leny -plus: świetne impresje kontrabasu, sprawiają iż w tym wykonaniu piosenka brzmi doskonale, z zachowaniem świetnej jazzowej stylistyki -a jednocześnie przebojowo.
Płyta nagrana została z zachowaniem najwyższych światowych standardów w październiku 2011 roku w ResPublica Studios, dzięki czemu brzmi doprawdy wyśmienicie, a ukazała się 5 marca 2012 nakładem Polskie Radio SA. Uwagę zwraca też niezwykle ciekawie zaprojektowana okładka i staranna edycja z wklejoną wewnątrz książeczką.
Płyta zarówno dla miłośników Michaela Jacksona jak i wytrawnego, wymagającego jazzowego słuchacza. Wyjątkowa dzięki swej specyfice pozycja fonograficzna!
Pierwsza w Polsce płyta z jazzowymi wersjami przebojów Michaela Jacksona ukazuje w jak doskonały sposób ''wycisnąć'' można z na pozór błahych i prostych melodii to co najlepsze.
Pomysłodawcą i aranżerem wszystkich utworów umieszczonych na płycie „Jazz Tribute To Michael Jackson” jest kontrabasista i basista Piotr Filipowicz, mający za sobą wspólpracę m.in. z Michałem Urbaniakiem, Krzysztofem Herdzinem, Cezarym Konradem a także wieloma artystami spoza środowiska jazzowego. Jest absolwentem Studium Jazzu w Warszawie, a także Wydziału Prawa w Lublinie i ma za sobą wiele znaczących osiągnięć muzycznych, jak choćby zdobycie pierwszych nagród na ''Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Górze czy Ogólnopolskim Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach. Od 2005 roku współpracuje na stałe z Teatrem Muzycznym ''Roma'' w Warszawie.
Do swego autorskiego projektu prezentującego nowatorskie potraktowanie piosenek Michaela Jacksona w aranżacjach jazzowych, Filipowicz zaprosił doskonałych instrumentalistów:
Przemka Kostrzewę (trąbka), Dominika Rosłona (fortepian), Marcina Ganio (saksofon) i Pawła Dobrowolskiego (perkusja) firmując projekt nazwą: Filipowicz Quintet. Warto zaznaczyć, iż zgodę na realizację projektu wyrazili właściciele praw do utworów i spadkobiercy M.Jacksona co czyni: ''Jazz Tribute To Michael Jackson'' płytą firmowaną niejako przez management Króla Popu.
Większość repertuaru jaki składa się na program tego wyjątkowego albumu to kompozycje samego Michaela (z wyjątkiem: ''You Are Not Alone'', ''Rock With You'' i słynnego ''Thrillera''). Mamy tu do czynienia z bardzo różnorodnymi w zakresie stylistyki aranżacjami; od krótkich, zwięźle zagranych:''Smooth Criminal'' czy ''Bad'', poprzez bardzo rozbudowane improwizacyjnie do dziewięciu minut:''Black Or White'' i ''Bille Jean'', a na jedynej na płycie zaśpiewanej piosence zakończywszy (''I Just Can't Stop Loving You'' śpiewa Lena Zuchniak).
W rytmach gorącej samby rozbrzmiewa otwierający płytę: ''Smooth Criminal'' z wspaniałymi partiami fortepianu, doskonale rozbudowanymi solówkami perkusyjnymi i bogatymi brzmieniowo perkusjonaliami. Główną partię melodyczną wygrywa na trąbce: P.Kostrzewa, a całość cechuje niezwykła rytmika akcentowana kontrabasem leadera.
Partiami ''kroczącego'' basu charakteryzuje się wspaniała, utrzymana w bluesowym klimacie wersja: ''Bad''z chorusowymi partiami trąbki i saksofonu, oraz ciekawymi solówkami poszczególnych instrumentalistów. Pozytywnie zaskakuje też nadrzędna rola kontrabasu leadera P.Filipowicza, która nadaje szczególnej specyfiki wszystkim utworom. Podczas: ''Bad'' słuchamy ponadto jednej z wielu wyśmienitych solówek Filipowicz ozdabiających płytę.
Pierwszym dłuższym utworem jest: ''Black Or White'' -swingujący i bluesujący, zagrany doskonale przewodnimi partiami przez Kostrzewę i Ganio. Zachwyca zarówno solo trąbki i saksofonu ale też klasycznie brzmiącego fortepianu D.Rosłona, oraz stylowe ''brudne'' partie kontrabasu Filipowicza. Słuchając tego nagrania, utrzymanego w stylistyce bebopu z lat 60-tych, chwilami trudno wręcz skojarzyć ten utwór podczas rozimprowizowanych solówek instrumentalistów, z postacią jego kompozytora. W połowie nagrania: kolejne, wyśmienite solo kontrabasu!
Zdecydowanie bardziej tradycyjnie kwintet zagrał: ''You Are Not Alone''; ciepła stylowa partia saksofonu tworzy tu intymny i kameralny nastrój.
Najstarszą kompozycją, po którą sięgnął Filipowicz na płycie jest: ''Rock With You'' Roda Tempertona, pochodząca jeszcze z czasów gdy Michael był ciemnoskóry (1979). Ozdobą tego nagrania jest świetnie brzmiący fortepian i swobodnie dialogujące z sobą na koniec instrumenty dęte.
''Bille Jean'' to ponownie nasycone w tej wersji stylistyką bluesową nagranie. Doskonale gra tu na bębnach P.Dobrowolski, nadając poprzez odważne synkopowanie szczególnej specyfiki brzmieniu.
Mniej przekonuje jazzowa wersja: ''The Way You Make Me Feel'', co spowodowane jest najprawdopodobniej specyfiką kompozycyjną melodii. Zaskakują jednak każdorazowo wybitni instrumentaliści tworzący Filipowicz Quintet, którzy zdają się ''wyciskać'' z każdej kompozycji to co najlepsze. W przypadku tego utworu, swego rodzaju ''ucieczką'' od mało wdzięcznego tematu jest wspaniałe improwizowane solo fortepianu i ''pulsujący'' kontrabas w tle.
Najdłuższym utworem (ponad 11 minut) jest rozpoczynający się piękną impresją fortepianową w stylistyce K.Jarretta, bodaj najsłynniejszy przebój Króla Popu: ''Thriller''. Są to zarazem najbardziej taneczne minuty całej płyty. Przewodnie partie melodyczne wygrywają oczywiście: P.Kostrzewa i M.Ganio, lecz P.Filipowicz wraz z P.Dobrowolskim tworzą w tym nagraniu szczególnie przekonywujący tandem rytmiczny. Mantrycznie wręcz brzmi kontrabas leadera, będący tłem dla wspaniałych, rozwiniętych solówek pozostałych instrumentalistów z fortepianem D.Rosłona na czele.
Na koniec jedyna piosenka w zestawie -zaśpiewana przez Lenę Zuchniak: ''I Just Can't Stop Loving You''. Dzięki wspaniale brzmiącemu fortepianowi (ponownie: doskonały Dominik Rosłon!) mamy do czynienia ze stylistyką jaką stworzył Herbie Hancock na płycie: ''Imagine Project'' (2011). Wspaniały zmysłowy głos Leny -plus: świetne impresje kontrabasu, sprawiają iż w tym wykonaniu piosenka brzmi doskonale, z zachowaniem świetnej jazzowej stylistyki -a jednocześnie przebojowo.
Płyta nagrana została z zachowaniem najwyższych światowych standardów w październiku 2011 roku w ResPublica Studios, dzięki czemu brzmi doprawdy wyśmienicie, a ukazała się 5 marca 2012 nakładem Polskie Radio SA. Uwagę zwraca też niezwykle ciekawie zaprojektowana okładka i staranna edycja z wklejoną wewnątrz książeczką.
Płyta zarówno dla miłośników Michaela Jacksona jak i wytrawnego, wymagającego jazzowego słuchacza. Wyjątkowa dzięki swej specyfice pozycja fonograficzna!
skład:
Piotr Filipowicz - kontrabas
Przemek Kostrzewa - trąbka
Marcin Ganio - saksofon
Dominik Rosłon - fortepian
Paweł Dobrowolski - perkusja
Lena Zuchniak - wokal
Piotr Filipowicz - kontrabas
Przemek Kostrzewa - trąbka
Marcin Ganio - saksofon
Dominik Rosłon - fortepian
Paweł Dobrowolski - perkusja
Lena Zuchniak - wokal
poniedziałek, 16 kwietnia 2012, longplay_2010