Rosemary's Baby; Ballad for Bernt; Rikyu; Blade Runner; Cinema Paradiso; Love Theme -from Cinema Paradiso; A Short Film About Love; Tokyo.Shora
21 marca 2012 roku w Filharmonii Podkarpackiej miał miejsce koncert pomocyjny nowej płyty duetu Mira Opalińska (fortepian) i Douglas Whates (kontrabas). Krążek zatytułowany ''Lumiere'' ukazał się tego samego dnia i zawiera 8 improwizacji zbudowanych na kanwie standardów muzyki filmowej. Nagrań dokonano 29 i 30 października 2011 roku w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie na dwóch ścieżkach a inżynierem dźwięku był sam D.Whates.
Warto zaznaczyć, iż zarówno Opalińska jak i Whates to mimo młodego wieku, instrumentaliści niezwykle doświadczeni.
Pianistka już w wieku 11 lat odnotowała swój pierwszy znaczący sukces, biorąc udział w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Getyndze w Niemczech. Z czasem jej postrzeganie muzycznego świata poczęło jednak podążać w kierunku muzyki improwizowanej, która okazała się bardziej rozleglejszą przestrzenią dla twórczych poszukiwań Miry Opalińskiej. Od roku 2001 poczęła doskonalić swą grę pod okiem samego Andrzeja Jagodzińskiego, by po pięciu latach przeprowadzić się do Szkocji i tam ukończyć prestiżowy University of Strathclyde. Od kilku lat Opalińska prowadzi też własny międzynarodowy kwartet, w którym to właśnie zetknęła się z obdarzonym podobnym postrzeganiem muzyki Douglasem Whatesem.
Brytyjski kompozytor i kontrabasista Douglas Whates to także wyśmienity trębacz, pianista i gitarzysta, który jednak ostatecznie postanowił skoncentrować się na kontrabasie. To właśnie na tym instrumencie grał w kameralnym Frevo Quartet a następnie w Mira Opalińska International Quartet.
Czytając tracklistę tej płyty, wydawać by się mogło iż artyści sięgając po tak znane tematy jak choćby:''Dziecko Rosemary'' i temat z filmu: ''Nóż w wodzie'' Krzysztofa Komedy, ''Blade Runner'' Vangelisa,''Cinema Paradiso'' Ennio Moricone czy urzekającą melodię Zbigniewa Preisnera do filmu: ''Krótki film o miłości'', zaserwują nam po prostu kolejną dawkę ogranych (często wręcz do bólu) znanych tematów, a płyta: ''Lumiere'' jest niczym innym jak po prostu kolejnym albumem jazzowym z popularnymi tematami filmowymi. Otóż nic bardziej mylnego!
Już od pierwszych dźwięków (trudno rozpoznawalnego wręcz w ciągu pierwszych trzech minut) tematu:''Rosemary's Baby'' zostajemy wciągnięci w niezwykły, kameralny a jednocześnie dość mroczny i niezwykle absorbujący świat muzyki malowanej przez dwa doskonale ze sobą współgrające instrumenty: klasyczny fortepian i akustyczny kontrabas.
Piękny ciepły klimat towarzyszy nam podczas subtelnie zagranego miłosnego tematu z filmu: ''Cinema Paradiso''.
Najbardziej jednak rozimprowizowanym melodycznie jest w tym zestawie: ''A Short Film About Love''Preisnera, podczas którego Mira Opalińska subtelnie i delikatnie malując piękną linię w jednej chwili potrafi zaskoczyć nas agresywnymi uderzeniami, a Whates raz to muska wręcz struny kontrabasu, raz szarpie je niemal z furią. Z zawiłych i poskręcanych i niepokojących partii, wyłania się w cudowny sposób główny temat. Te 10 minut płyty jakie wypełnia ten utwór to doprawdy intrygujący i przykuwający szczególną uwagę fragment całego albumu.
Całość kończy miniaturka złożona z dwóch tematów skomponowanych przez jedną z najsłynniejszych kompozytorek japońskich: Yoko Kanno do filmu: ''Tokyo. Sora'' z 2002 roku, podczas których D.Whates sięga po smyczek.
Klimat niepokoju, mroku... urzekający i bez reszty wciągający!
Płyta ukazała się 21 marca 2012 nakładem wytwórnii Natural Studio Records w niezwykle ciekawej formie edytorskiej i okładce ozdobionej grafiką nowojorskiej artystki Jennifer Coates.
Warto zaznaczyć, iż zarówno Opalińska jak i Whates to mimo młodego wieku, instrumentaliści niezwykle doświadczeni.
Pianistka już w wieku 11 lat odnotowała swój pierwszy znaczący sukces, biorąc udział w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Getyndze w Niemczech. Z czasem jej postrzeganie muzycznego świata poczęło jednak podążać w kierunku muzyki improwizowanej, która okazała się bardziej rozleglejszą przestrzenią dla twórczych poszukiwań Miry Opalińskiej. Od roku 2001 poczęła doskonalić swą grę pod okiem samego Andrzeja Jagodzińskiego, by po pięciu latach przeprowadzić się do Szkocji i tam ukończyć prestiżowy University of Strathclyde. Od kilku lat Opalińska prowadzi też własny międzynarodowy kwartet, w którym to właśnie zetknęła się z obdarzonym podobnym postrzeganiem muzyki Douglasem Whatesem.
Brytyjski kompozytor i kontrabasista Douglas Whates to także wyśmienity trębacz, pianista i gitarzysta, który jednak ostatecznie postanowił skoncentrować się na kontrabasie. To właśnie na tym instrumencie grał w kameralnym Frevo Quartet a następnie w Mira Opalińska International Quartet.
Czytając tracklistę tej płyty, wydawać by się mogło iż artyści sięgając po tak znane tematy jak choćby:''Dziecko Rosemary'' i temat z filmu: ''Nóż w wodzie'' Krzysztofa Komedy, ''Blade Runner'' Vangelisa,''Cinema Paradiso'' Ennio Moricone czy urzekającą melodię Zbigniewa Preisnera do filmu: ''Krótki film o miłości'', zaserwują nam po prostu kolejną dawkę ogranych (często wręcz do bólu) znanych tematów, a płyta: ''Lumiere'' jest niczym innym jak po prostu kolejnym albumem jazzowym z popularnymi tematami filmowymi. Otóż nic bardziej mylnego!
Już od pierwszych dźwięków (trudno rozpoznawalnego wręcz w ciągu pierwszych trzech minut) tematu:''Rosemary's Baby'' zostajemy wciągnięci w niezwykły, kameralny a jednocześnie dość mroczny i niezwykle absorbujący świat muzyki malowanej przez dwa doskonale ze sobą współgrające instrumenty: klasyczny fortepian i akustyczny kontrabas.
Piękny ciepły klimat towarzyszy nam podczas subtelnie zagranego miłosnego tematu z filmu: ''Cinema Paradiso''.
Najbardziej jednak rozimprowizowanym melodycznie jest w tym zestawie: ''A Short Film About Love''Preisnera, podczas którego Mira Opalińska subtelnie i delikatnie malując piękną linię w jednej chwili potrafi zaskoczyć nas agresywnymi uderzeniami, a Whates raz to muska wręcz struny kontrabasu, raz szarpie je niemal z furią. Z zawiłych i poskręcanych i niepokojących partii, wyłania się w cudowny sposób główny temat. Te 10 minut płyty jakie wypełnia ten utwór to doprawdy intrygujący i przykuwający szczególną uwagę fragment całego albumu.
Całość kończy miniaturka złożona z dwóch tematów skomponowanych przez jedną z najsłynniejszych kompozytorek japońskich: Yoko Kanno do filmu: ''Tokyo. Sora'' z 2002 roku, podczas których D.Whates sięga po smyczek.
Klimat niepokoju, mroku... urzekający i bez reszty wciągający!
Płyta ukazała się 21 marca 2012 nakładem wytwórnii Natural Studio Records w niezwykle ciekawej formie edytorskiej i okładce ozdobionej grafiką nowojorskiej artystki Jennifer Coates.
skład:
Mira Opalińska - fortepian
Douglas Whates - kontrabas
Mira Opalińska - fortepian
Douglas Whates - kontrabas
poniedziałek, 16 kwietnia 2012, longplay_2010