│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

10.3.19

GANELIN Trio Priority: Visions /CD 2010 (2007), SoLyd Records/

Visions part 1; Visions part 2; Visions part 3; Visons part 4; Visions part 5; Visions part 6; Visions part 7; Visions part 8


Urodzony w 1944 roku w Związku Radzieckim Vyacheslav Ganelin zaczął grać na fortepianie w wieku 4 lat. Jako młody geniusz czarno-białej klawiatury w wieku 17 lat podjął życiową decyzję koncentrując swój talent na muzyce improwizowanej. Nie przeszkodziło mu to jednak w komponowaniu muzyki symfonicznej, filmowej i teatralnej, co szybko uczyniło go jednym z najbardziej pożądanych twórców muzyki współczesnej w Związku Radzieckim.
W latach 70-tych zanim Pianista wyemigrował do Izraela utworzył legendarny już dziś projekt Ganelin Trio. Dokonania tria oscylowały wokół muzyki abstrakcyjnej wyrosłej z europejskiego ruchu free jazzu lat 60-tych, a o sile przekazu tej muzyki mogła przekonać się również polska publiczność podczas ''Jazz Jamboree 1976''kiedy to występ Ganelina uznano za jedno z najważniejszych wydarzeń festiwalowych. Od 1995 roku trio przybrało nazwę Ganelin Trio Priority i tworzy je stabilny skład z Petrasem Vysniauskasem przy saksofonach i Klausem Kugelem za perkusją. 
Klaus Kugel należy do najbardziej cenionych i doświadczonych niemieckich perkusistów. Współpracował jak dotąd z cała plejadą artystów jazzowych jak choćby Tomasz Stańko, Charlie Mariano, Michel Pilzem, Theo Jörgensmann, Kenny Wheeler, Bobo Stenson, Perry Robinson, Burton Green, Wacław Zimpel czy Bobby Few. Jest współtwórcą projektu Undivided, którego płyta ''Moves Between Clouds'' (2011) okazała się w Polsce jedną z najlepszych płyt jazzowych roku 2011, a doskonały koncert formacji podczas ''Tzadik Poznań Festival 2011'' był jednym z najważniejszych wydarzeń jazzowych w 2011 roku. Od 1989 współpracuje na stałe z litewskim saksofonistą Petrasem Vysniauskasem tworząc rozliczne projekty. Jednym z nich jest właśnie Ganelin Trio Priority.
Vysniauksas w przeszłości pracował z takimi twórcami jak: Steve Lacy, Tomasz Stańko, Theo Jörgensmann, Charlie Mariano czy Bobo Stenson. Wraz z wybitną litwińską pieśniarką ludową Veroniką Povilioniene tworzy wyjątkowy duet z ogromnym powodzeniem koncertujący na całym świecie. 
Doskonałym przykładem potęgi i rozmachu muzycznego powstających dzięki tak doskonałemu składowi Ganelin Trio Priority utworów są suity ''Conversation'' i ''Visions'' powstałe już w XXI wieku.
Pierwsza z nich zarejestrowana została podczas koncertu w Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie w 2005 roku i ukazała się na płycie DVD ''Live At The Lithuanian National Philharmony Vinus 2005'' (2006), drugą zarejestrowano w Nowym Jorku podczas ''Vision Festival XII'' w 2007 roku i wypełniła płytę ''Visions''(2010) wydaną przez SoLyd Records.
''Amerykańską Suitę'' podzielono na osiem części, spośród których każda obejmuje odmienny zakres melodyczny. Na początek mamy do czynienia z pięknym intro zagranym solo przez Ganelina, w którym spośród łagodnych impresji wyłaniają się agresywne akordy rozwijając temat. Ganelin doskonale eksperymentuje tworząc zaskakujące efekty tworzone przy pomocy strun fortepianu. 
W drugiej części pojawia się saksofon sopranowy Vysniauskasa dominując podczas kolejnych kilku minut improwizowanymi agresywnymi partiami wygrywanymi z wielką inwencją i ogromnym zaangażowaniem. Niemal w oddali słyszymy perkusję z wolna dołączającą do sopranu, której dźwięki narastają by po chwili niemal zagłuszyć saksofon. Potężne, monumentalnie brzmiące uderzenia Kugela wprowadzają nas w rozwijający się temat płynnie przechodzący do części trzeciej ''Visions''
To już totalna improwizacja gdzie muzycy uwalniają pełnię swej wyobraźni i wrażliwości. Mimo iż grze artystów towarzyszy pozorny chaos, mamy do czynienia z niezwykłym wzajemnym porozumieniem instrumentalistów i interakcji dzięki której każda improwizowana partia stanowi doskonałe uzupełnienie ogólnego zamysłu tria. 
W muzyce tej z łatwością odnajdziemy wyraźne nawiązania do romantycznej słowiańskiej melancholii połączonej z klimatami przynależnymi muzyce klasycznej. Nasycona abstrakcją, niezwykłym wyczuciem formy i perfekcyjnym wykorzystaniem przestrzeni muzyka jednocześnie tworząc narastające napięcie, potrafi w kolejnej chwili ująć delikatnością i subtelnością.
To muzyka wymagająca od słuchacza bezwzględnej uwagi i zaangażowania. Tylko wówczas dostrzeżemy ogromny jej potencjał i siłę. Polecam.



skład:
Vyacheslav Ganelin - instr.klawiszowe i perkusyjne
Petras Vysniauskas - saksofon
Klaus Kugel - instr.perkusyjne