Norweski pianista i kompozytor Helge Lien znany z doskonałej płyty ''Natsukashii''(2011) tym razem wraca do koncepcji solo piano albumem ''Kattenslager''.
Helge Lien zadebiutował w 2000 roku płytą ''Talking To A Tree'' (nagraną również w konwencji: solo piano) prezentując niezwykły kunszt wirtuozerski i wzbudzając podziw norweskiego środowiska jazzowego. Wkrótce chcąc rozbudować brzmienie pisanej przez siebie muzyki powołał do życia własne trio, do którego zaprosił kontrabasistę Frode Berga i perkusistę (znanego w Polsce m.in. dzięki wspólnym koncertom z Grzechem Piotrowskim) Knuta Aalefjara. Już pierwsza płyta tria: ''What Are You Doing The Rest Of Your Life'' okazała się wielkim sukcesem plasującym Trio w czołówce skandynawskiego jazzu obok Tria Esbjorna Svenssona -EST. Od tej pory zespół wydając kolejne płyty, koncertował w wielu miejscach świata jak choćby (poza Norwegią i Szwecją) w: Japonii, Korei, Kanadzie, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Rosji, Belgii, Niemczech (m.in.w słynnym Schloss Elmau), Austrii, Rumunii i Danii -wszędzie przyjmowany niezwykle gorąco przez zwolenników akustycznego jazzu.
Album ''Hello Troll'' (2008) zdobył w 2008 roku Nagrodę Grammy w kategorii Najlepszy Album Jazzowy, a wydany w 2011 roku przez wytwórnię Ozella Music wcześniej wspomniany, siódmy album: ''Natsukashii'' (2011) podobnie jak wcześniejsza płyta ''Spiral Circle'' (2002) został nominowany do Grammy.
Płyta ''Kattenslager'' to powrót Helge Lien do koncepcji solo piano. Tym razem jednak Pianista stworzył formę opartą na wolnych improwizacjach, tworząc abstrakcyjne muzyczne pejzaże budowane nie tylko czystym brzmieniem fortepianu, lecz również wymyślnymi efektami dźwiękowymi preparowanymi przy użyciu instrumentu.
Tytuł płyty jest równie ekscentryczny jak muzyka ją wypełniająca; Lien słuchając muzyki z lat 60-tych błędnie nazwał termin ''plattenslager'' (płyta pop) jako: ''kattenslager'' tworząc na własny użytek termin określający subtelne, tajemnicze i niepokojące dźwięki fortepianu.
Na płycie Helge Lien wyzwolił się z jakichkolwiek ograniczeń narzucanych przez motywy melodyczne. Pomysły i rozwiązania dźwiękowe wypływają podczas gry spod jego palców z pełną swobodą i oderwaniem od jakichkolwiek kategorii muzycznych. W grze Lien na ''Kattenslager'' dostrzec można znane z nagrań dokonanych w trio lirykę i impresjonizm, jednak poszczególne utwory nie są oparte na wcześniej skonstruowanych melodycznych ramach.
Muzyka zaskakująca, chwilami niepokojąca. Bezpośrednia i nieprzewidywalna.
Płyta ukazała się 9 października 2012 nakładem wytwórni Ozella.
Helge Lien zadebiutował w 2000 roku płytą ''Talking To A Tree'' (nagraną również w konwencji: solo piano) prezentując niezwykły kunszt wirtuozerski i wzbudzając podziw norweskiego środowiska jazzowego. Wkrótce chcąc rozbudować brzmienie pisanej przez siebie muzyki powołał do życia własne trio, do którego zaprosił kontrabasistę Frode Berga i perkusistę (znanego w Polsce m.in. dzięki wspólnym koncertom z Grzechem Piotrowskim) Knuta Aalefjara. Już pierwsza płyta tria: ''What Are You Doing The Rest Of Your Life'' okazała się wielkim sukcesem plasującym Trio w czołówce skandynawskiego jazzu obok Tria Esbjorna Svenssona -EST. Od tej pory zespół wydając kolejne płyty, koncertował w wielu miejscach świata jak choćby (poza Norwegią i Szwecją) w: Japonii, Korei, Kanadzie, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Rosji, Belgii, Niemczech (m.in.w słynnym Schloss Elmau), Austrii, Rumunii i Danii -wszędzie przyjmowany niezwykle gorąco przez zwolenników akustycznego jazzu.
Album ''Hello Troll'' (2008) zdobył w 2008 roku Nagrodę Grammy w kategorii Najlepszy Album Jazzowy, a wydany w 2011 roku przez wytwórnię Ozella Music wcześniej wspomniany, siódmy album: ''Natsukashii'' (2011) podobnie jak wcześniejsza płyta ''Spiral Circle'' (2002) został nominowany do Grammy.
Płyta ''Kattenslager'' to powrót Helge Lien do koncepcji solo piano. Tym razem jednak Pianista stworzył formę opartą na wolnych improwizacjach, tworząc abstrakcyjne muzyczne pejzaże budowane nie tylko czystym brzmieniem fortepianu, lecz również wymyślnymi efektami dźwiękowymi preparowanymi przy użyciu instrumentu.
Tytuł płyty jest równie ekscentryczny jak muzyka ją wypełniająca; Lien słuchając muzyki z lat 60-tych błędnie nazwał termin ''plattenslager'' (płyta pop) jako: ''kattenslager'' tworząc na własny użytek termin określający subtelne, tajemnicze i niepokojące dźwięki fortepianu.
Na płycie Helge Lien wyzwolił się z jakichkolwiek ograniczeń narzucanych przez motywy melodyczne. Pomysły i rozwiązania dźwiękowe wypływają podczas gry spod jego palców z pełną swobodą i oderwaniem od jakichkolwiek kategorii muzycznych. W grze Lien na ''Kattenslager'' dostrzec można znane z nagrań dokonanych w trio lirykę i impresjonizm, jednak poszczególne utwory nie są oparte na wcześniej skonstruowanych melodycznych ramach.
Muzyka zaskakująca, chwilami niepokojąca. Bezpośrednia i nieprzewidywalna.
Płyta ukazała się 9 października 2012 nakładem wytwórni Ozella.