│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

Jerome COOPER: A Magical Approach /CD 2010, Mutable/

Root Assumptions; A Melody; My Birds; 3 is 1 as 4 is to 2; Munich; For the People - In Fear - In Chaos



Jerome Cooper to wszechstronny muzyk przed laty studiujący w Amerykańskim Konserwatorium wspólnie z Ornette Colemanem. Przez lata działalności poza własnymi formacjami i projektami, dał się poznać jako dosonały muzyk towarzyszący takim sławom jak: Rahsaan Roland Kirk , Steve Lacy, Sam Rivers, Cecil Taylor czy Anthony Braxton. Przez pewien okres zasilał też skład legendarnej formacji Art Ensemble Of Chicago a wraz z kontrabasistą Sirone oraz legendarnym skrzypkiem Leroyem Jenkinsem tworzył free jazzowe supertrio Revolutionary Ensemble znane w Polsce dzięki koncertom w ramach festiwalu Warsaw Summer Jazz Days 2005. Nagrany wówczas album: ''Beyond The Boundary Of Time'' (2008), wydany po śmierci L.Jenkinsa okazał się wielkim wydarzeniem jazzowym. Od 2001 roku J.Cooper związany jest z nowojorską wytwórnią płytową Mutable. Jest mistrzem i innowatorem brzmień egzotycznych instrumentów takich jak: chiramia i balafon. Chiramia to instrument dęty wykonany z trzciny meksykańskiej, który perkusista odkrył podczas jednej ze swych licznych podróży po Meksyku i traktuje go niczym swój własny syntezator głosu.
Płytę: ''A Magical Approach'' dedykowaną pamięci kierownikowi i dyrektorowi orkiestry szkolnej, w której muzyk stawiał swe pierwsze kroki: Walterowi D.Dyettowi wypełnia sześć kompozycji Coopera. Otwierające całość nagranie: ''Root Assumptions''pochodzi jeszcze z 1978 roku i zarejestrowane zostało w Nowym Jorku przez Petera Kuhna. Natomiast pozostałe utwory to fragmenty koncertu z 2007 roku jaki odbył się pod szyldem AACM (Association For The Advancement Of Creative Musicians -chicagowski ruch muzyczny, społeczny, duchowy i polityczny), którego Cooper jest członkiem.
Słuchając tych urzekających, perkusyjnych, transowych utworów, trudno nie zachwycić się przebogatym wachlarzem brzmieniowym instrumentów perkusyjnych i niebywałą wirtuozerią Jerome Coopera. Transowy: ''Root Assumptions'' sąsiaduje z pełnym niepokoju, psychodelicznym niemal: ''A Melody'' wzbogaconym o brzmienia instrumentów klawiszowych (obsługiwanych również przez Coopera).
Jednym z niewątpliwych atrybutów zamieszczonych w tym zbiorze nagrań jest niemożność ich zdefiniowania gatunkowego. Chwilami stylistyka płyty wyraźnie zahacza o awangardę (ozdobione dźwiękami piszczałek: ''My Birds''), innym razem mamy do czynienia niemal z funkiem (''3 is to 1 as 4 is to 2''), a czasem brzmienie i sposób gry wirtuoza przywołuje skojarzenia z twórczością Arta Blakeya z okresu płyty ''The African Beat'' (1962) nagranej wraz z The Afro-Drum Ensemble i jego słynnym ''dream thunder'', jak choćby w drugiej części ostatniego tracku na płycie -ponad dziewiętnastominutowej, trzyczęściowej suicie: ''For the People - In Fear - In Chaos''.
Płytę wydała kultowa nowojorska wytwórnia Mutable mająca w swej ''stajni'' również takich artystów jak: Fred Ho, qspomniani: Leroy Jenkins i Sirone, Connie Crothers, Michael Bisio oraz JD Parran.