Mercy Street; Red Rain; I Grieve; The Rhythm Of The Heat; Blood Of Eden; Father, Son; Diggin In The Dirt; The Book Of Love; Sky Blue
Nie ulega wątpliwościom, iż twórczość Petera Gabriela to niezwykle specyficzna stylistyka wielokrotnie wymykająca się w najróżniejszych opracowaniach jakimkolwiek klasyfikacjom. Odrzućmy więc już na wstępie jakiekolwiek próby porównywania interpretacji Krystyny Stańko z wersjami oryginalnymi utworów zamieszczonych na płycie ''Secretly'' wypełnionej w całości utworami pochodzącymi z jego repertuaru. Nie postrzegajmy też ''Secretly'' jako zestawu najsłynniejszych, bądź najważniejszych utworów Gabriela, lecz potraktujmy płytę jako bardzo subiektywny i osobisty wybór od lat zafascynowanej twórczością Gabriela Artystki zainspirowaną do stworzenia nowych brzmień i formuły stylistycznej jej ukochanych utworów.
''Mercy Street'' otwierające ten songbook niemal już od pierwszych dźwięków uświadamia słuchaczowi, iż Stańko i jej zespół w najmniejszym stopniu nie starają się przedstawić nam typowych coverów, lecz własne indywidualne podejście do repertuaru, jaki ze względu na swój specyficzny charakter, nieczęsto poddawany jest transkrypcjom. Brzmienie utworu podobnie jak większość materiału zgromadzonego na płycie zdominował wibrafon wieloletniego współpracownika Krystyny Stańko a zarazem szefa zespołu Dominika Bukowskiego. Świetnie brzmią też partie trąbki Marcina Gawdzisia.
''Red Rain'' z kolei pozbawiony teatralnej dramaturgii pierwowzoru oferuje nam w tej interpretacji intrygujące partie klarnetu basowego (Irek Wojtczak) i doskonały popis Cezarego Konrada przy perkusji.
Mniej przekonywać może funkujący ''I Grieve'' niebezpiecznie zbliżający się w tej formule do typowo piosenkowej formuły mimo doskonałej jazzującej instrumentacji.
Natomiast świetnie udało się uchwycić etnicznego ducha i dramatyczny, wciągajacy klimat podczas ''The Rhythm Of The Heart'' ozdobionego wyśmienitą partią solową kontrabasu genialnego Piotra Lemańczyka.
Urzeka wzruszająca interpretacja wokalna przepięknej ''Blood Of Eden'', podczas której po raz kolejny wielki ukłon należy się Piotrowi Lemańczykowi pięknie kreującemu linię melodyczną w tle.
Początek ''Diggin In The Dirt'' wywoływać może skojarzenia z ''zupełnie inną bajką'':''Fever'' J.Davenporta i E.Cooley'a. Ciekawa i bardzo klimatyczna interpretacja.
Gościnnie w jednym utworze pojawia się Mieczysław Szcześniak. Co prawda duet''The Book Of Love'' stanowi wyśmienite urozmaicenie na płycie, niemniej jednak myślę, iż Krystyna Stańko równie wyśmienicie poradziłaby sobie sama z tą kompozycją (notabene jedyną nie napisaną przez Gabriela w programie tej płyty, lecz mistrzowsko przez niego zinterpretowaną w 2004 roku dla potrzeb filmu ''Shall We Dance'').
''Secretly'' to móstwo pozytywnych emocji, świetne, często zaskakujące i bardzo odważne aranżacje, doskonała instrumentacja, ogrom wspaniałych partii solowych wybitnych polskich instrumentalistów i wspaniały, mocny a jednocześnie nasycony niebywałą wrażliwością głos Krystyny Stańko. Repertuar wypełniający album sprawia, iż ''Secretly'' to także po tym względem płyta doprawdy wyjątkowa i trudna do zaszufladkowania.
Płyta ukazała się 6 listopada 2010 roku.
''Mercy Street'' otwierające ten songbook niemal już od pierwszych dźwięków uświadamia słuchaczowi, iż Stańko i jej zespół w najmniejszym stopniu nie starają się przedstawić nam typowych coverów, lecz własne indywidualne podejście do repertuaru, jaki ze względu na swój specyficzny charakter, nieczęsto poddawany jest transkrypcjom. Brzmienie utworu podobnie jak większość materiału zgromadzonego na płycie zdominował wibrafon wieloletniego współpracownika Krystyny Stańko a zarazem szefa zespołu Dominika Bukowskiego. Świetnie brzmią też partie trąbki Marcina Gawdzisia.
''Red Rain'' z kolei pozbawiony teatralnej dramaturgii pierwowzoru oferuje nam w tej interpretacji intrygujące partie klarnetu basowego (Irek Wojtczak) i doskonały popis Cezarego Konrada przy perkusji.
Mniej przekonywać może funkujący ''I Grieve'' niebezpiecznie zbliżający się w tej formule do typowo piosenkowej formuły mimo doskonałej jazzującej instrumentacji.
Natomiast świetnie udało się uchwycić etnicznego ducha i dramatyczny, wciągajacy klimat podczas ''The Rhythm Of The Heart'' ozdobionego wyśmienitą partią solową kontrabasu genialnego Piotra Lemańczyka.
Urzeka wzruszająca interpretacja wokalna przepięknej ''Blood Of Eden'', podczas której po raz kolejny wielki ukłon należy się Piotrowi Lemańczykowi pięknie kreującemu linię melodyczną w tle.
Początek ''Diggin In The Dirt'' wywoływać może skojarzenia z ''zupełnie inną bajką'':''Fever'' J.Davenporta i E.Cooley'a. Ciekawa i bardzo klimatyczna interpretacja.
Gościnnie w jednym utworze pojawia się Mieczysław Szcześniak. Co prawda duet''The Book Of Love'' stanowi wyśmienite urozmaicenie na płycie, niemniej jednak myślę, iż Krystyna Stańko równie wyśmienicie poradziłaby sobie sama z tą kompozycją (notabene jedyną nie napisaną przez Gabriela w programie tej płyty, lecz mistrzowsko przez niego zinterpretowaną w 2004 roku dla potrzeb filmu ''Shall We Dance'').
''Secretly'' to móstwo pozytywnych emocji, świetne, często zaskakujące i bardzo odważne aranżacje, doskonała instrumentacja, ogrom wspaniałych partii solowych wybitnych polskich instrumentalistów i wspaniały, mocny a jednocześnie nasycony niebywałą wrażliwością głos Krystyny Stańko. Repertuar wypełniający album sprawia, iż ''Secretly'' to także po tym względem płyta doprawdy wyjątkowa i trudna do zaszufladkowania.
Płyta ukazała się 6 listopada 2010 roku.
skład:
Krystyna Stańko – wokal
Dominik Bukowski - mallets, kalimba
Piotr Lemańczyk – kontrabas
Cezary Konrad - perkusja
Irek Wojtczak – klarnet flet
Marcin Gawdzis - trąbka
oraz:
Mieczysław Szcześniak - wokal