│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

ORGAN SPOT (CD, SJ Records)

Jeannine; Beatrice; Nieważne; Street Surveillance; Soul Eyes; DeGouges; What Is This Thing Called Love


Niekwestionowanym mistrzem organów Hammonda jest w Polsce od lat Wojtek Karolak. Warto wiedzieć jednak, iż ten specyficzny instrument fascynuje w kraju także muzyków wywodzących się z młodszego pokolenia instrumentalistów. Do nich należy Kajetan Galas -absolwent Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, uczeń m.in. Wojciecha Groborza i Piotra Wyleżoła, mający za sobą również naukę w jedynej europejskiej szkole gry na organach Hammonda -ArtEZ Enschede. To właśnie Kajetan Galas w 2009 roku powołał do życia trio, które odnosząc duże sukcesy koncertuje i zdobywa liczne wyróżnienia na festiwalach zarówno w kraju jak i za granicą (m.in. Jazz Nad Odrą, Young Best Jazz i Azoty Tarnów International Jazz Contest). 
W składzie tria opócz leadera, grającego a oryginalnym modelu Hammondów B3 z roku 1963 znalazł się krakowski gitarzysta Szymon Mika -znany z współpracy m.in.z Januszem Muniakiem, Nigelem Kennedy i Leszkiem Możdżerem oraz współpracujący m.in. z Janem Jarczykiem, Beatą Przybytek, Maciejem Strzelczykiem i Maciejem Sikałą -perkusista Bartek Staromiejski.
Pierwszą płytę nagraną przez trio wypełniają w większości standardy jazzowego mainstreamu autostwa m.in. Cole Portera (''What Is This Thing Called Love'') i Sama Riversa (''Jeannine''), oraz dwie własne kompozycje: ''Nieważne'' Szymona Miki, oraz''Street Surveillance'' Kajetana Galasa. 
''Organ Spot'' jest doskonałym nawiązaniem do konwencji jazzowego tria organowego spod znaku takich choćby konstelacji jak Deep Blue Organ Trio czy Kimberly Gordon Organ Trio (''Sunday'', 2011) z udziałem jednego z największych chicagowskich mistrzów organów Hammonda -Chrisa Foremana.
W niektórych utworach albumu (jak choćby ''Soul Eyes'' Mala Waldrona) urzekają klimatyczne partie gitary Szymona Miki, potrafiącego stworzyć doprawdy ujmujący nastrój. Bartek Staromiejski przy perkusji doskonale sprawdza się zarówno podczas dynamicznych parti, jak i w trakcie ballad kreując w dyskretny sposób delikatne partie. ''Pierwsze skrzypce'' należą tu jednak zdecydowanie do Kajetana Galasa, który zdaje się być w Polsce obecnie godnym kontynuatorem dzieła Krzysztofa Sadowskiego czy wspomnianego na wstępie Wojtka Karolaka.



skład:
Kajetan Galas - organy
Szymon Mika - gitara
Bartek Staromiejski - perkusja