│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

10.3.19

PROWIZORKA JAZZ BAND: Prowizorka No4 /CD1992, CDSound/

Happy Together; Walk Between Raindrops; Sunny Afternoon; Can't Buy Me Love; What A Wonderful World; Antiqua; Mr.Sandman; California Dreamin'; Someday You'll Be Sorry; Downtown Cafe Boogie; Here, There And Everywhere; Tico-Tico; Dead End Street; When You're Smiling


Zespół Prowizorka Jazz Band został założony przez Wielkopolan: Jana Kalinowskiego i Zbigniewa Łuczaka (Gniezno), oraz Tomasza Sachę (Konin) w roku 1981. Pierwszy koncert powstałej formacji odbyć miał się 13 grudnia -wówczas jednak wprowadzono w Polsce stan wojenny i z oczywistych względów do koncertu nie doszło. Datę 13.12.1981 przyjęto jednak jako początek istnienia zespołu.
W tych niewdzięcznych dla działalności jazzowej najbliższych latach grupie udawało się sporadycznie koncertować zarówno w kraju jak i we Francji czy Holandii.
W roku 1985 Prowizorka Jazz Band nagrała dla holenderskiej wytwórnii Timeless Records swój pierwszy album: ''Moonlighting''.
Od początku istnienia formacji, liderem i frontmanem Prowizorki był Tomasz Sacha, grający na zmodyfikowanym kazoo, osiągając dzięki niespotykanym wręcz możliwościom głosowym nieznane dotąd w muzyce efekty, będące tym co wyróżniało w szczególny sposób brzmienie zespołu.
Kolejne lata to sukcesy koncertowe Prowizorki m.in. w Anglii, Szwecji, Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Francji, Holandii czy Portugalii. Wydany w Holandii w 1987 roku album ''As Good As Love" był pierwszą płytą kompaktową w historii polskiego jazzu.
Również w Polsce dostrzeżono wreszcie zespół, który paradoksalnie większe sukcesy odnosił w pierwszych latach istnienia poza jej granicami; w 1988 zespół nagrał dla Polskich Nagrań w serii ''Polish Jazz'' płytę "Vital" z gościnnym udziałem m.in.: Andrzeja Jagodzińskiego, Tomasza Szukalskiego i Kazimierza Jonkisza,  w 1991 roku Prowizorka otwarła festiwal ''Jazz Jamboree'', a w latach 1996 i 1997 uznana została w ankiecie miesięcznika ''Jazz Forum''''Najlepszym Polskim Zespołem Jazzu Tradycyjnego''.
Po śmierci frontmana zespołu -Tomasza Sachy w 2006 roku zespół zawiesił działalność, a w 2007 roku ukazała się jeszcze płyta: ''New Live'', zawierająca nagrania koncertowe z 2004 roku. W 2010 roku na autorskiej płycie gitarzysty Prowizorki -Jacka Korohody znalazły się dwa utwory firmowane nazwą zespołu a w 2012 roku Korohoda wraz z S.Piotrowskim i J.Kalinowskim reaktywowali zespół w nowym składzie nagrywając pod szyldem Prowizorka JB album ''To Hear The Music''(2012).
Czwartą płytę zespołu Prowizorka Jazz Band z roku 1992 wypełniają standardy lat 60-tych pochodzące z repertuaru wykonawców zdawałoby się bardzo odległych stylistycznie. Z jednej strony znajdujemy tutaj przeboje The Turtles (''Happy Together''), The Kinks (''Sunny Afternoon'' i ''Dead End Street''), nieśmiertelnych The Beatles (''Can't Buy Me Love'' i  ''Here There And Everywhere'') i The Mamas & the Papas (''California Dreamin'''). Z drugiej standardy jazzowe jak choćby znane z interpretacji Wielkiego Louisa Armstronga: ''What A Wonderful World''''Someday You'll Be Sorry'' i ''When You're Smiling''. Każdy z utworów jednak łączy niezwykła siła charakterystycznego brzmienia ówczesnej Prowizorki, w dużej części zbudowanego na doskonałych i niepowtarzalnych wokalizach, skatach i innych dźwiękach tworzonych przez leadera i frontamana zespołu -Tomasza Sachę. Na szczególną uwagę zasługują też gitarzyści składu: Jacek Korohoda i Paweł Tartanus nadający zespołowi kojarzonemu z muzyką jazzową, brzmienia jakie doskonale sprawdza się w stylistyce muzyki lat 60-tych. Solówki oraz partie saksofonu i klarnetu Ryszarda Kwaśniewskiego i kontrabas Stanisława Piotrowskiego potęgują jednak posmak jazzowy, przypominając iż Prowizorka to przecież ''Jazz Band''. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż płyta nagrana została bez udziału perkusji, co czyni kontrabas Piotrowskiego niezwykle ważnym instrumentem zarówno podczas słuchania tych czternastu nagrań, jak i w czasie rozlicznych koncertów zespołu w latach 90-tych.
Oryginalne brzmienie zespołu i wyjątkowe aranżacje jakie charakteryzują te ponadczasowe przeboje, sprawiają iż albumu doskonale słucha się po 20-latach od momentu pierwszej publikacji nagrań (1992). Sądzę, iż z równą przyjemnością wysłucham słodkiego ''Mr.Sandman'' czy gorącej ''Antiqua'' z tej płyty za kolejnych 20 lat.
Płyta nagrana została w Polskim Radio Opole w dniach 12-15.08.1992, a produkcji albumu podjął się S.Piotrowski. 



skład:
Tomasz Sacha - gębofon, wokal
Ryszard Kwaśniewski - saksofon, klarnet
Jacek Korohoda - gitara
Paweł Tartanus - banjo, gitara, wokal
Stanisław Piotrowski - kontrabas, wokal