Mofoplan: Porsche chce spać; CoMofogra; St.James Hotel: Pętla miłości; Na swoją obronę; Konopians: Partizana; Dusze się;Muariolanza: Po drugiej stronie Przemszy; Orient Express; Mirek Rzepa: Lajerka; Łapka Rzepa Głuch: Summer Without Butterflies;Beltaine: Mad Song; Influenza
''Lajera'' to cykl 50 koncertów, które od czerwca 2011 roku odbywały się na ul. Mariackiej w Krakowie. 16 października 2011 roku odbył się koncert będący podsumowaniem pierwszej edycji festiwalu, w ramach którego wystąpiło ok. 50 zespołów z Polski i zagranicy.
Koncert został zarejestrowany, a jego fragmenty ukazały się na albumie zatytułowanym "Płyta Mariacka". Płytę wypełniły nagrania artystów z Katowic i woj.śląskiego: Mofoplan, St.James Hotel, Konopians, Muariolanza, Mirek Rzepa, trio: Łapka Rzepa Głuch i Beltaine.
Album wydało wydawnictwo muzyczno-literackie Falami zajmujące się od 2010 roku publikacją zarówno płyt jak i książek, którego szefem jest Marcin Babko - muzyk, dziennikarz, tłumacz literatury czesko -słowackiej, autor opowiadań i tekstów piosenek. Jedną z ambicji Falami jest wydawanie płyt artystów oryginalnych i nietuzinkowych, potrafiących jednocześnie trafić do szerszego grona odbiorców. Wydawane przez firmę płyty są również swego rodzaju małymi dziełami sztuki pod względem edycyjnym.
Założeniem związanym z wydaniem albumu koncertowego: ''Płyta Mariacka'' była bezpłatna dystrybucja płyty, w związku z czym płyty tej nie można było nabyć w sklepach, lecz otrzymać bezpłatnie podczas imprez związanych z działalnością propagującą twórczość niezależnych artystów.
Po otwierającej koncert siedmioosobowej formacji Mofoplan powstałej w latach 90-tych w Mysłowicach, której wizytówką jest energiczny funk, na scenie pojawił się St.James Hotel, którego debiutancka płyta wydana została również nakładem Falami. St.James Hotel to współczesny blues z gitarami podporządkowanymi surowemu brzmieniu rocka i bardzo męskimi tekstami. Zarówno: ''Pętla miłości'' jak i: ''Na swoją obronę'' są doskonałą wizytówką tego zespołu na tej koncertowej kompilacji.
Trzecim wykonawcą jakim wystąpił tego wieczora na Mariackiej była formacja Konopians, nawiązująca stylistycznie do muzyki reggae. Ten powstały w 1996 roku w Czeladzi zespół ma na swym koncie dwa gorąco przyjęte albumy: „One Way” i„eSTiOuPi” utrzymane w stylistyce opartej na early reggae, rocksteady i ska, utrzymanej w klasycznym jamajskim stylu. Na ''Płycie Mariackiej'' słuchamy dwóch utworów zespołu: ''Partizana'' i ''Dusze się'' przywołujących skojarzenia z polskimi formacjami sprzed lat jak: Gedeon Jerubaal (pamięta ktoś jeszcze?) czy Daab.
Kolejnym wykonawcą, którego dwa nagrania ozdobiły: ''Płytę Mariacką'' jest Muariolanza -zespół, którego styl określany jest przez krytyków jako: ambient -jazz. Grupa założona została przez Mariusza Orzełowskiego -gitarzystę, wibrafonistę, wokalistę i kompozytora większości repertuaru formacji. Muariolanza ma na swym koncie już cztery albumy, spośród których ostatnim jak dotąd jest: ''Muafrika''(2010) inspirowany w dużej części brzmieniami afrykańskiej muzyki etnicznej. Jazz, ambient i muzyka afrykańska to jednak nie jedyne elementy jakie znajdziemy w muzyce zespołu; jest tu bowiem również dużo fusion, funku, muzyki latynoskiej a nawet rocka i bluesa. Z październikowego koncertu na Mariackiej ''wykrojono'' dwa utwory Muariolanzy: leniwy, transowo snujący się: ''Po drugiej stronie Przemszy'' z wyśmienitymi partiami trąbki oraz doskonałą solówką gitary przechodzący bez przerwy w: ''Orient Express''. Myślę, iż wszyscy miłośnicy zespołu powinni czuć się usatysfakcjonowani, otrzymując dwadzieścia minut muzyki tak niezwykłej na naszym muzycznym rynku formacji, niedostępnej na innych płytach.
Śląskiego gitarzystę Mirka Rzepę pamiętamy z doskonałej płyty: ''Rymszary'' (2011), którą po 27 latach od debiutu fonograficznego pośród znanych już wówczas artystów na kultowym albumie: ''I Ching'', tak na prawdę zadebiutował pierwszą w pełni autorską płytą. Znanego wcześniej jako bluesmana współpracującego z takimi wykonawcami jak: Krzak, SBB, Dżem, Ryszard Skibiński czy Ela Mielczarek, Mirka Rzepę słyszymy na tym krążku najpierw solo -oddającego hołd festiwalowi kompozycją: ''Lajerka'', a następnie w trio z towarzyszeniem Agnieszki Łapki i Krzysztofa Głucha w bluesowym: ''Summer Without Butterflies''.
Ostatnim wykonawcą pojawiającym się na: ''Płycie Mariackiej'' jest szczycący się dorobkiem w postaci czterech wyśmienitych albumów zespół Beltaine, którego inspiracją jest muzyka Irlandii, Szkocji i Bretanii. Doskonałe brzmienie oparte na specyficznych instrumentach jak: dudy gaita, bodhran czy buzuki irlandzkie w połączeniu z niezwykle energetycznym nowoczesnym soundem tworzy wyśmienitą mieszankę a zarazem wspaniałe zakończenie całej płyty.
''Płyta Mariacka'' to nie tylko niewątpliwy dokument upamiętniający wspaniały krakowski koncert, ale też album jakiego najzwyczajniej w świecie -wyśmienicie sie słucha!
Premiera płyty: 19 kwietnia 2012
Koncert został zarejestrowany, a jego fragmenty ukazały się na albumie zatytułowanym "Płyta Mariacka". Płytę wypełniły nagrania artystów z Katowic i woj.śląskiego: Mofoplan, St.James Hotel, Konopians, Muariolanza, Mirek Rzepa, trio: Łapka Rzepa Głuch i Beltaine.
Album wydało wydawnictwo muzyczno-literackie Falami zajmujące się od 2010 roku publikacją zarówno płyt jak i książek, którego szefem jest Marcin Babko - muzyk, dziennikarz, tłumacz literatury czesko -słowackiej, autor opowiadań i tekstów piosenek. Jedną z ambicji Falami jest wydawanie płyt artystów oryginalnych i nietuzinkowych, potrafiących jednocześnie trafić do szerszego grona odbiorców. Wydawane przez firmę płyty są również swego rodzaju małymi dziełami sztuki pod względem edycyjnym.
Założeniem związanym z wydaniem albumu koncertowego: ''Płyta Mariacka'' była bezpłatna dystrybucja płyty, w związku z czym płyty tej nie można było nabyć w sklepach, lecz otrzymać bezpłatnie podczas imprez związanych z działalnością propagującą twórczość niezależnych artystów.
Po otwierającej koncert siedmioosobowej formacji Mofoplan powstałej w latach 90-tych w Mysłowicach, której wizytówką jest energiczny funk, na scenie pojawił się St.James Hotel, którego debiutancka płyta wydana została również nakładem Falami. St.James Hotel to współczesny blues z gitarami podporządkowanymi surowemu brzmieniu rocka i bardzo męskimi tekstami. Zarówno: ''Pętla miłości'' jak i: ''Na swoją obronę'' są doskonałą wizytówką tego zespołu na tej koncertowej kompilacji.
Trzecim wykonawcą jakim wystąpił tego wieczora na Mariackiej była formacja Konopians, nawiązująca stylistycznie do muzyki reggae. Ten powstały w 1996 roku w Czeladzi zespół ma na swym koncie dwa gorąco przyjęte albumy: „One Way” i„eSTiOuPi” utrzymane w stylistyce opartej na early reggae, rocksteady i ska, utrzymanej w klasycznym jamajskim stylu. Na ''Płycie Mariackiej'' słuchamy dwóch utworów zespołu: ''Partizana'' i ''Dusze się'' przywołujących skojarzenia z polskimi formacjami sprzed lat jak: Gedeon Jerubaal (pamięta ktoś jeszcze?) czy Daab.
Kolejnym wykonawcą, którego dwa nagrania ozdobiły: ''Płytę Mariacką'' jest Muariolanza -zespół, którego styl określany jest przez krytyków jako: ambient -jazz. Grupa założona została przez Mariusza Orzełowskiego -gitarzystę, wibrafonistę, wokalistę i kompozytora większości repertuaru formacji. Muariolanza ma na swym koncie już cztery albumy, spośród których ostatnim jak dotąd jest: ''Muafrika''(2010) inspirowany w dużej części brzmieniami afrykańskiej muzyki etnicznej. Jazz, ambient i muzyka afrykańska to jednak nie jedyne elementy jakie znajdziemy w muzyce zespołu; jest tu bowiem również dużo fusion, funku, muzyki latynoskiej a nawet rocka i bluesa. Z październikowego koncertu na Mariackiej ''wykrojono'' dwa utwory Muariolanzy: leniwy, transowo snujący się: ''Po drugiej stronie Przemszy'' z wyśmienitymi partiami trąbki oraz doskonałą solówką gitary przechodzący bez przerwy w: ''Orient Express''. Myślę, iż wszyscy miłośnicy zespołu powinni czuć się usatysfakcjonowani, otrzymując dwadzieścia minut muzyki tak niezwykłej na naszym muzycznym rynku formacji, niedostępnej na innych płytach.
Śląskiego gitarzystę Mirka Rzepę pamiętamy z doskonałej płyty: ''Rymszary'' (2011), którą po 27 latach od debiutu fonograficznego pośród znanych już wówczas artystów na kultowym albumie: ''I Ching'', tak na prawdę zadebiutował pierwszą w pełni autorską płytą. Znanego wcześniej jako bluesmana współpracującego z takimi wykonawcami jak: Krzak, SBB, Dżem, Ryszard Skibiński czy Ela Mielczarek, Mirka Rzepę słyszymy na tym krążku najpierw solo -oddającego hołd festiwalowi kompozycją: ''Lajerka'', a następnie w trio z towarzyszeniem Agnieszki Łapki i Krzysztofa Głucha w bluesowym: ''Summer Without Butterflies''.
Ostatnim wykonawcą pojawiającym się na: ''Płycie Mariackiej'' jest szczycący się dorobkiem w postaci czterech wyśmienitych albumów zespół Beltaine, którego inspiracją jest muzyka Irlandii, Szkocji i Bretanii. Doskonałe brzmienie oparte na specyficznych instrumentach jak: dudy gaita, bodhran czy buzuki irlandzkie w połączeniu z niezwykle energetycznym nowoczesnym soundem tworzy wyśmienitą mieszankę a zarazem wspaniałe zakończenie całej płyty.
''Płyta Mariacka'' to nie tylko niewątpliwy dokument upamiętniający wspaniały krakowski koncert, ale też album jakiego najzwyczajniej w świecie -wyśmienicie sie słucha!
Premiera płyty: 19 kwietnia 2012
wtorek, 26 czerwca 2012, longplay_2010