│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

Sebastian Gramss: Atopie /2012/

Fluidum; Voyager; Fispern; Was ist da; Research I; Research II; 'calmo; Beamen; Prospect Park; Im Saft; Wispeln; Research III; Research IV; Autark; 'calmando; Sympathetic; Das ist.... was; Experiment; Stehgreif; 'tranquillo


 
 
 
Niemiecki kontrabasista, wiolonczelista i kompozytor muzyki współczesnej Sebastian Gramss od końca lat 80-tych stanowi niezwykle mocny atut sceny muzyki improwizowanej zza Odry. Oprócz działalności stricte jazzowej muzyk jest też cenionym twórcą muzyki filmowej, teatralnej oraz tworzonej dla potrzeb słuchowisk radiowych. W Kolonii prowadzi także działalność dydaktyczną piastując stanowisko wykładowcy na Akademii Muzycznej.
Pośród rozlicznych konstelacji w jakie Sebastian Gramss jest, bądź był zaangażowany w przeszłości, warto wymienić jego aktywność pod szyldami takich formacji jak Underkarl, OIRTRIO, Fossile3, James Choice Orchestra, Scott Fields Freetett, Bass Orchestra i Knom. Natomiast pośród jego współpracowników wymienię choćby Freda Fritha, Petera Brötzmanna i Roberta Dicka.
W sierpniu 2012 roku Sebastian Gramss zarejestrował grając na trzech różnych kontrabasach cykl dwudziestu własnych kompozycji, jakie ukazały się nakładem wytwórni JazzHausMusik na płycie zatytułowanej ''Atopie''. Wśród instrumentów, które muzyk wykorzystał w nagraniach znalazł się m.in. zabytkowy instrument z 1880 roku będący wcześniej własnością  zmarłego w 2002 roku legendarnego Petera Kowalda) 
''Atopie'' to ponad 50 minut muzyki wysmakowanej i zaangażowanej, mieniącej się różnymi barwami i ukazujacej rozmaite techniki gry na specyficznym instrumencie jakim jest kontrabas. 
W programie płyty pojawiają sie zarówno dynamiczne fragmenty jak choćby najdłuższy wśród dwudziestu miniaturek, siedmiominutowy ''Voyager'' (dedykowany zmarłemu w 2012 roku włoskiemu kontrabasiście Stefano Scodanibbio), ale też utwory będące sennymi impresjami (np ''Beamen'' i ''Wispeln''). 
Gramss doskonale potrafi zarówno z impetem szarpać grube struny kontrabasu, jak i z wielką swobodą penetrować technikę smyczkową arco (czteroczęściowy cykl''Research'').
Dla miłośników kontrabasu -lektura obowiązkowa. Dla pozostałych -okazja zasłuchania się w melodyczne struktury kreowane z wielką wyobraźnią i wrażliwością. Dla wszystkich -dawka pełnej rozmaitych emocji i barw Muzyki przez duże M.
Obok ''Solo. The Marcevol Concert'' (2012) Renauda Garcii-Fonsa ''Atopie'' należy niewątpliwie do najciekawszych propozycji fonograficznych utrzymanych w konwencji: kontrabas solo w roku 2012. Jednak w przeciwieństwie do płyty francuskiego mistrza, muzyka Sebastiana Gramssa wypełniająca tę płytę wolna jest od tak ochoczo stosowanych przez Garcię-Fonsa nakładek i loopów. 
Płyta ukazała się w październiku 2012.



Sebastian Gramss - kontrabasy, smyczki