│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

8.3.19

STARONIEWICZ - JAGODZIŃSKI - RAJSKI: Tranquillo /CD 2012, Allegro Records/

Among the Monks; The Girl from Ipanema; Black Narcissus; Sophisticated Lady; Ja w kapeluszu; Duke of Iron; Favela; Gentle Rain; Autumn Leaves; Corcovado; Adeus

Wybitny saksofonista tenorowy, kompozytor i producent muzyczny Wojciech Staroniewicz to od prawie ćwierćwiecza postać doskonale znana miłośnikom jazzu z rozlicznych własnych projektów a także z owocnej współpracy z takimi artystami jak: Andrzej Jagodziński, Cezary Konrad, Nippy Noya czy norweski pianista i kompozytor Helge Lien znany nam z doskonałej płyty ''Natsukashii'' (2011) i albumu''Kattenslager'' (2012).
Wojciech Staroniewicz niejednokrotnie już współpracował z orkiestrą smyczkową tworząc projekty koncertowe z muzyką jazzową i ''jazzujacą''. Po raz pierwszy jednak zdecydował się na nagranie konceptualnej płyty z kilkunastoosobową sekcją smyczkową. 
Efektem jest doskonale brzmiąca płyta ''Tranquillo'' nagrana wraz z muzykami Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego oraz Triem pianisty Andrzeja Jagodzińskiego z Adamem Cegielskim na kontrabasie i Czesławem "Małym" Bartkowskim przy perkusji.
Oprócz własnych kompozycji na ''Tranquillo'' znajdziemy nowe wersje klasyków takich jak Joe Henderson, Duke Ellington czy Sonny Rollins zaranżowane przez Włodzimierza Nahornego, A.Jagodzińskiego i Artura Jurka.
Aż cztery utwory pochodzą z dorobku zmarłego w 1994 roku brazylijskiego muzyka, kompozytora, aranżera, wokalisty oraz jednego z twórców stylu bossa nova Antonio Carlosa Jobima, którego twórczość stała się na przestrzeni dziesięcioleci inspiracją dla wielu artystów, nie tylko z kręgu jazzu. Z jego kompozycji korzystali m.in. Stan Getz, Astrud Gilberto, Charlie Byrd, Dizzy Gillespie, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Oscar Peterson, Herbie Hancock, Chick Corea, Sting a w ostatnim czasie również Brian Bromberg poświęcając Jobimowi całą płytę (''In The Spirit Of Jobim'', 2012) oraz odkrycie roku 2012: pochodząca z Mozambiku wokalistka Yazz (płyta ''So Danso'', 2012). Skoro Jobim to płyta nie mogłaby się ukazać bez słynnej: ''Girl From Ipanema'' -rozsławionej przez Astrud Gilberto, która wybrzmiewa po otwierającej całość leniwej w swym nastroju i impresyjnie snującej się kompozycji Staroniewicza''Among the Monks''. Wzruszająco brzmi temat: ''Corcovado'' nagrany w przeszłości m.in. przez: Cannonballa Adderleya, Milesa Davisa, Charlie Byrda, Oscara Petersona, Ellę Fitzgerald i Astrud Gilberto, a w świecie muzyki pop spopularyzowany m.in. przez Cliffa Richarda, Engelberta Humperdincka i Arta Garfunkela. Pozostałe kompozycje Jobima na ''Tranquillo'' to ''Favela'' (utrzymana w bardzo swingującym jak na standardy tematów latino klimacie) i kończący program albumu, nostalgiczny i romatyczny zarazem ''Adeus''.
Skoro pojawiło się nazwisko Milesa Davisa, warto zwrócić uwagę na słynne ''Autumn Leaves'' -temat wykonywany niemal przez wszystkich jazzmanów, tutaj ''podany'' w bardzo estetycznej klasycyzującej aranżacji.
Bardzo ilustracyjny charakter ma interpretacja tematu ''Black Narcissus''J.Hendersona, natomiast ''Sophisticated Lady'' Ellingtona brzmi w aranżacji Artura Jurka wyjątkowo czarownie.
Większość aranżacji to jednak mistrzowskie i perfekcyjne dzieło Włodzimierza Nahornego. Dlatego też zapewne partie fortepianu w takich choćby nagraniach jak''Duke of Iron'' (S.Rollinsa) czy wspomniana wcześniej ''Favela'' brzmią tak wyjątkowo subtelnie, aksamitnie i ...''nahornie'', niczym te z okresu współpracy z Henrykiem Miśkiewiczem, Jerzym Bartzem i Andrzejem Łukasikiem (płyta ''Obejmij mnie'', 1991)
Wbrew pozorom na ''Tranquillo'' znajdziemy też mnóstwo typowych jazzowych improwizacji leadera, które charakteryzują takie tematy jak ''Ja w kapeluszu'' z świetnymi partiami basu A.Cegielskiego i doskonałą solówką A.Jagodzińskiego. 
''Tranquillo'' to niezwykle relaksująca płyta w równym stopniu odwołująca się do eksperymentów brzmieniowych Charliego Parkera sprzed wielu lat jak i estetyki orkiestr jazzowych z lat 70-tych spod znaku współpracy Jana Ptaszyna Wróblewskiego z Poznańską Piętnastką Radiową (niedawno po raz pierwszy wydany na CD album ''Sweet Beat'', 2012). To także płyta doskonale wpasowująca się w modny ostatnio nurt współczesnych jazzujących orkiestr rozrywkowych w rodzaju HP / Ockert / Big Band (wspaniała płyta ''HP / One'', 2012).

skład:
Wojciech Staroniewicz - saksofon
Andrzej Jagodziński - fortepian
Adam Cegielski - kontrabas
Czesław ''Mały'' Bartkowski - perkusja
Polish Chamber Philharmonic Orchestra Sopot:
Wojciech Rajski - dyrygent
Anna Wieczorek, Bożena Budzich, Anna Strojek, Mirosław Kellner, Jacek Koprowski, Grażyna Kasprzyk-Głaszcz, Adriana Zgajewska, Arkadiusz Poletek - skrzypce
Karol Jurewicz, Aneta Szybowicz, Marta Szyryńska-Krot, Bogusław Fuks - altówki
Alicja Leoniuk-Kit, Magdalena Miotke-Bajewska, Grażyna Michalec - wiolonczele
Janusz Dobrowolski - kontrabas