Newborn; Simoom; Spy Girls; Quiet Moon; Cro-Magnon; Ant Race; Seasons (Winter Lake; Autumn Shore; Summer Brook; Spring Fount); Homeward
Fonograficzny debiut związanego dotychczas z Acoustical Mind Records Svena Bergmanna pod flagą wytwórni Wunderbar Records przynosi 11 autorskich kompozycji Pianisty opracowanych na kwartet jazzowy. Na ''Seasons'' usłyszeć możemy trębacza Toma Arthursa znanego z doskonałej płyty nagranej w średniowiecznym kościele londyńskim (St Giles Barbican, Cripplegate) wraz z Richardem Fairhurstem ''Postcards From Pushkin'' (2011). Pianiście i trębaczowi towarzyszy wyśmienita sekcja: Stefan Werni (kontrabas) i Bill Elgart (perkusja).
Oczywistym jest iż niejednokrotnie porównywany do legendarnego Kenny'ego Wheelera Arthurs wraz z Bergmanem tworzący solowy trzon kwartetu, plasują się na pierwszym planie tego projektu. Trudno jednak wyobrazić sobie takie choćby utwory jak nasycony improwizacjami temat ''Spy Girls'', czy rytmiczny bebopowy ''Ant Race''pozbawione transowych dźwięków kontrabasu S.Werni, czy impresjonistycznych popisów perkusyjnych B.Elgarta.
Nostalgiczna kompozycja ''Quiet Moon'' tworzy nastrój zadumy i nostalgii. Sven Bergmann gra subtelnie i delikatnie, perkusja Elgarta delikatnie szemrze w tle a Arthurs ''maluje'' przy pomocy flugelhornu jedną z najbardziej rozbudowanych improwizacyjnie solówek.
Niepokojący w klimacie jest natomiast ''Cro-Magnon''. Zmiany tempa i liczne zaskakujące synkopy, ''lawirujący'' kontrabas, akordowe uderzenia fortepianu i niespodziewane perkusyjne werble plasują to nagranie w stylistyce z pogranicza awangardy i free jazzu.
Piękną miniaturką jest zawarta w zbiorze 3 i pół minutowa muzyczna opowieść o,,Zimowym jeziorze'' (''Winter Lake'') doskonale relaksująca i wyciszająca. Utwór ten rozpoczyna tytułową 22-minutową suitę ''Seasons'', którą wypełniają jazzowe oblicza czterech wodnych pór roku. Kolejnymi częściami są: dynamiczne ''Jesienne wybrzeże'' (''Autumn Shore''), kojący ''Letni potok'' (''Summer Brook'') i pełne witalności ''Wiosenne źródło'' (''Spring Fount'').
Płytę kończy blisko 8-minutowa senna kompozycja ''Homeward'' stanowiąca doskonałą kodę całego albumu.
Kwartet Svena Bergmanna to zespół dwupokoleniowy. O ile leader, trębacz i basista to muzycy zaliczani do młodego i średniego pokolenia jazzmanów, to zasiadający za perkusją 70-letni Bill Elgart jest weteranem sceny jazzowej legitymującym się potężnym dorobkiem i współpracą z największymi muzykami sceny improwizowanej, jak choćby Gary Peacock, Kenny Wheeler, Tomasz Stańko, Eddie Gomez czy Charlie Mariano.
Imponująca różnorodność, świeżość interakcji każdego z instrumentalistów i rzadko spotykana wirtuozeria sprawia iż ''Seasons'' to doskonała płyta brzmiąca wyśmienicie ...o każdej porze roku. Album ukazuje także w jak wyśmienity sposób jazz zaciera wszelkie granice, również pokoleniowe.
Płytę nagrano w ciągu dwóch dni (30.09. i 01.10.2010) a ukazała się 3 października 2011 nakładem Wunderbar Records pod numerem katalogowym WJ 001.
Oczywistym jest iż niejednokrotnie porównywany do legendarnego Kenny'ego Wheelera Arthurs wraz z Bergmanem tworzący solowy trzon kwartetu, plasują się na pierwszym planie tego projektu. Trudno jednak wyobrazić sobie takie choćby utwory jak nasycony improwizacjami temat ''Spy Girls'', czy rytmiczny bebopowy ''Ant Race''pozbawione transowych dźwięków kontrabasu S.Werni, czy impresjonistycznych popisów perkusyjnych B.Elgarta.
Nostalgiczna kompozycja ''Quiet Moon'' tworzy nastrój zadumy i nostalgii. Sven Bergmann gra subtelnie i delikatnie, perkusja Elgarta delikatnie szemrze w tle a Arthurs ''maluje'' przy pomocy flugelhornu jedną z najbardziej rozbudowanych improwizacyjnie solówek.
Niepokojący w klimacie jest natomiast ''Cro-Magnon''. Zmiany tempa i liczne zaskakujące synkopy, ''lawirujący'' kontrabas, akordowe uderzenia fortepianu i niespodziewane perkusyjne werble plasują to nagranie w stylistyce z pogranicza awangardy i free jazzu.
Piękną miniaturką jest zawarta w zbiorze 3 i pół minutowa muzyczna opowieść o,,Zimowym jeziorze'' (''Winter Lake'') doskonale relaksująca i wyciszająca. Utwór ten rozpoczyna tytułową 22-minutową suitę ''Seasons'', którą wypełniają jazzowe oblicza czterech wodnych pór roku. Kolejnymi częściami są: dynamiczne ''Jesienne wybrzeże'' (''Autumn Shore''), kojący ''Letni potok'' (''Summer Brook'') i pełne witalności ''Wiosenne źródło'' (''Spring Fount'').
Płytę kończy blisko 8-minutowa senna kompozycja ''Homeward'' stanowiąca doskonałą kodę całego albumu.
Kwartet Svena Bergmanna to zespół dwupokoleniowy. O ile leader, trębacz i basista to muzycy zaliczani do młodego i średniego pokolenia jazzmanów, to zasiadający za perkusją 70-letni Bill Elgart jest weteranem sceny jazzowej legitymującym się potężnym dorobkiem i współpracą z największymi muzykami sceny improwizowanej, jak choćby Gary Peacock, Kenny Wheeler, Tomasz Stańko, Eddie Gomez czy Charlie Mariano.
Imponująca różnorodność, świeżość interakcji każdego z instrumentalistów i rzadko spotykana wirtuozeria sprawia iż ''Seasons'' to doskonała płyta brzmiąca wyśmienicie ...o każdej porze roku. Album ukazuje także w jak wyśmienity sposób jazz zaciera wszelkie granice, również pokoleniowe.
Płytę nagrano w ciągu dwóch dni (30.09. i 01.10.2010) a ukazała się 3 października 2011 nakładem Wunderbar Records pod numerem katalogowym WJ 001.
skład:
Sven Bergmann - fortepian
Tom Arthurs - trąbka, flugelhorn
Stefan Werni - kontrabas
Bill Elgart - perkusja