CD1: Clarion Fracture Zone: Animus Part 1; Clarion Fracture Zone: Animus Part 2; McGann: Eulogy For A Friend; Julian Curwin: John Doe; Manins: The Jocelyn Jive; Bob Bertles Quintet: Lapis Lazuli; Keuzer McGuiness Quintet: Apple S; Snap: The Mermaid; 3of Millions: Glaciation; Roil: A Jade; My Goodness, McGuiness!: Angel & Rickie-Lee; Paul McNamara: Conversations; The Field: News From Home;
CD2: Ten Part Invention: Isospin; Alder: Good Grief; Wanderlust: M.D.D.; The Catholics: Esprit de L'Escalier; The World According To James: No Job Too Small; Trio Apoplectic: Texas/Sofia; Tim Stevens Trio: The Armstrong Chair; Ausper Spence Trio: Caught In Light; McGann: D.Day; Andrew Robson Trio: Chorale; Margie Evans: Just A Closer Walk With Thee; Tim Rollinson Trio: After
CD2: Ten Part Invention: Isospin; Alder: Good Grief; Wanderlust: M.D.D.; The Catholics: Esprit de L'Escalier; The World According To James: No Job Too Small; Trio Apoplectic: Texas/Sofia; Tim Stevens Trio: The Armstrong Chair; Ausper Spence Trio: Caught In Light; McGann: D.Day; Andrew Robson Trio: Chorale; Margie Evans: Just A Closer Walk With Thee; Tim Rollinson Trio: After
Dwupłytowa kompilacja ''Samurai Spirit'' zawiera 25 utworów pochodzących z katalogu australijskiej wytwórni Rufus. Przegląd zawartych na płytach nagrań pochodzących z lat 1994 - 2011 jest doskonałą wizytówką niezwykle interesującej i dynamicznej australijskiej sceny jazzowej ostatnich lat. Znajdziemy tu zarówno nagrania muzyków młodego, średniego i starszego pokolenia, których łączy niezwykle wysoki poziom warsztatowy jak i bardzo silna pozycja w rozlicznych notowaniach muzyki improwizowanej na Antypodach. Łączy ich też szlachetny cel, dla którego ofiarowali oni swe nagrania dla potrzeb tej szczególnej kompilacji. Otóż, zyski ze sprzedaży albumu wytwórnia Rufus przekazuje na konto Japońskiego Czerwonego Krzyża wspomagając fundusz pomocy ofiarom katastrofy spowodowanej trzęsieniem ziemi i tsunami w Tohoku (Japonia) jakie miały miejsce w marcu 2011 roku.
Każdy z zawartych na albumie utworów jest swego rodzaju wizytówką danego wykonawcy, a zarazem okazją do zainteresowania się całą płytą, z której nagranie zostało wybrane.
Pośród nagrań znajdziemy m.in.dwuczęściową kompozycję Tony'ego Gormana''Animus'' pochodzącą z płyty formacji Clarion Fracture Zone ''Canticle'' utrzymaną w post-bopowym klimacie, nagrania cenionych saksofonistów Berniego McGanna i Sandy'ego Evansa (Australijski Muzyk Jazzowy 2003), utwór trębacza Warwicka Aldera znanego z współpracy z McGannem i Kwintetem Craiga Scotta: ''Good Grief'', jazzowe tria: Tima Stevensa, Alistera Spence, Andrew Robsona, gitarzysty Tima Rollinsona iApoplectic, ale także elementy bluesa, soulu i muzyki gospel jakie dostrzec możemy w nagraniu wokalistki pochodzącej z Los Angeles -Margie Evans.
Z repertuaru australijskiego nestora saksofonu altowego Berna McGanna wybrano dwa nagrania: ''Eulogy For A Friend'' z płyty ''Playground'' oraz ''D.Day'' z albumu''Double Dutch?''. McGann swą karierę muzyka jazzowego rozpoczął w latach 50-tych ub.wieku na fali energetycznego jazzu nowoczesnego, która ogarnęła Antypody w latach 50-tych i wczesnych 60-tych. Urodzony w Sydney artysta na przełomie lat 60-tych i 70-tych bardzo aktywnie udzielał się też jako muzyk sesyjny nagrywając płyty wraz z artystami rockowymi i pop music, spośród których największą światową sławą cieszył się zespół Southern Comfort jakiego McGann był pełnoprawnym członkiem. W latach 80-tych nagrywał i występował wspólnie m.in. z Freddiem Hubbardem, Lesterem Bowie, Davem Liebmanem i Sonnym Stittem, a jego trio w 1997 roku jako pierwsza australijska grupa jazzowa, zaproszone zostało na Chicago Jazz Festival. McGann do dnia dzisiejszego prowadzi własne Trio i Kwartet, współpracując w stabilnych składach, których trzon stanowi sekcja rytmiczna: Lloyd Swanton (kontrabas) i John Pochee (perkusja), oraz trębacz jazzowy Warwick Adler. Po ukazaniu się niniejszej kompilacji, saksofonista po raz kolejny udowodnił swą klasę publikując dwupłytowe wydawnictwo ''Wending'' (2012).
Wśród nagrań firmowanych przez kwintety, szczególną uwagę zwraca kompozycja Boba Bertlesa ''Lapis Lazuli'' mistrzowsko wykonana przez jego własny skład posiadająca wszelkie cechy jazzowego standardu, jakim stać się może z upływem lat.
Zasłuchując się w muzykę improwizowaną z USA i Europy, warto sięgnąć po płyty z australijskim jazzem, gdyż dzieje się tam bardzo wiele, a kontynent ten pozostaje dla wielu polskich miłośników muzyki jazzowej nieznany. Przegląd najważniejszych postaci dzisiejszej muzyki improwizowanej z Krainy Kangurów proponuję rozpocząć od dwupłytowego wydawnictwa ''Samurai Spirit''.
Każdy z zawartych na albumie utworów jest swego rodzaju wizytówką danego wykonawcy, a zarazem okazją do zainteresowania się całą płytą, z której nagranie zostało wybrane.
Pośród nagrań znajdziemy m.in.dwuczęściową kompozycję Tony'ego Gormana''Animus'' pochodzącą z płyty formacji Clarion Fracture Zone ''Canticle'' utrzymaną w post-bopowym klimacie, nagrania cenionych saksofonistów Berniego McGanna i Sandy'ego Evansa (Australijski Muzyk Jazzowy 2003), utwór trębacza Warwicka Aldera znanego z współpracy z McGannem i Kwintetem Craiga Scotta: ''Good Grief'', jazzowe tria: Tima Stevensa, Alistera Spence, Andrew Robsona, gitarzysty Tima Rollinsona iApoplectic, ale także elementy bluesa, soulu i muzyki gospel jakie dostrzec możemy w nagraniu wokalistki pochodzącej z Los Angeles -Margie Evans.
Z repertuaru australijskiego nestora saksofonu altowego Berna McGanna wybrano dwa nagrania: ''Eulogy For A Friend'' z płyty ''Playground'' oraz ''D.Day'' z albumu''Double Dutch?''. McGann swą karierę muzyka jazzowego rozpoczął w latach 50-tych ub.wieku na fali energetycznego jazzu nowoczesnego, która ogarnęła Antypody w latach 50-tych i wczesnych 60-tych. Urodzony w Sydney artysta na przełomie lat 60-tych i 70-tych bardzo aktywnie udzielał się też jako muzyk sesyjny nagrywając płyty wraz z artystami rockowymi i pop music, spośród których największą światową sławą cieszył się zespół Southern Comfort jakiego McGann był pełnoprawnym członkiem. W latach 80-tych nagrywał i występował wspólnie m.in. z Freddiem Hubbardem, Lesterem Bowie, Davem Liebmanem i Sonnym Stittem, a jego trio w 1997 roku jako pierwsza australijska grupa jazzowa, zaproszone zostało na Chicago Jazz Festival. McGann do dnia dzisiejszego prowadzi własne Trio i Kwartet, współpracując w stabilnych składach, których trzon stanowi sekcja rytmiczna: Lloyd Swanton (kontrabas) i John Pochee (perkusja), oraz trębacz jazzowy Warwick Adler. Po ukazaniu się niniejszej kompilacji, saksofonista po raz kolejny udowodnił swą klasę publikując dwupłytowe wydawnictwo ''Wending'' (2012).
Wśród nagrań firmowanych przez kwintety, szczególną uwagę zwraca kompozycja Boba Bertlesa ''Lapis Lazuli'' mistrzowsko wykonana przez jego własny skład posiadająca wszelkie cechy jazzowego standardu, jakim stać się może z upływem lat.
Zasłuchując się w muzykę improwizowaną z USA i Europy, warto sięgnąć po płyty z australijskim jazzem, gdyż dzieje się tam bardzo wiele, a kontynent ten pozostaje dla wielu polskich miłośników muzyki jazzowej nieznany. Przegląd najważniejszych postaci dzisiejszej muzyki improwizowanej z Krainy Kangurów proponuję rozpocząć od dwupłytowego wydawnictwa ''Samurai Spirit''.