Sunrise; Frankie and Johnny; Grand Central; Wolfgang; Annoyance; Lake Nerraw Flow; Things Were Done Yesterday; Setembro; Le Carnaval de Venice
Amerykański wibrafonista z Baltimore Warren Wolf to niewątpliwie jedno z największych jazzowych odkryć ostatnich lat. Już w czasie studiów w renomowanej Berklee College of Music będąc uczniem Dave'a Samuelsa pojawił się jako niezwykle aktywny członek na scenie jazzowej w Bostonie grając w rozmaitych składach na wibrafonie, perkusji i fortepianie. Po ukończeniu Uniwersytetu w 2005 roku Warren Wolf mający już ugruntowaną pozycję jako młody muzyk dysponujący doskonałym warsztatem i zapałem do gry nie musiał szukać ofert pracy. Propozycje współpracy napływały kolejno od takich muzyków jak Bobby Watson, Karriem Riggins czy Christian McBride. Ponadto Wolf powołał do życia własną formację Wolfpack, a w roku 2005 opublikował pierwszą płytę pod własnym nazwiskiem. Na dotychczasowych płytach Warrena Wolfa znajdziemy takie nazwiska jak m.in. wspomniany wcześiej kontrabasista Christian McBride, trębacz Jeremy Pelt czy nieodżałowany legendarny pianista Mulgrew Miller.
Kolejnym krążkiem w dyskografii wibrafonisty jest album ''Wolfgang'' nagrany w nowojorskim studio Avatar w roku 2013 wraz z kilkoma różnymi konstelacjami składu, pośród których znajdziemy zarówno kwartety, trio jak i dwa nagrania dokonane w duecie z pianistą Aaronem Diehlem (''Wolfgang'', ''Le Carnaval de Venise''), z którym łączy Wolfa wspólne zamiłowanie do muzyki klasycznej. Dobór instrumentalistów do nagrań poszczególnych utworów nie jest przypadkiem. Kompozytor zdecydowanej większości utworów zebranych na albumie, będący również jego współproducentem dobrał muzyków do nagrania konkretnych utworów biorąc pod uwagę ich indywidualne predyspozycje. Nie jest więc przypadkiem iż do zarejestrowania tradycyjnej amerykańskiej melodii ''Frankie and Johnny'' (tej samej, którą znamy z wokalnych wykonań m.in. Elvisa Presleya i Johnny'ego Casha) i własnych kompozycji Wolfa: przepięknych ballad ''Annoyance'' oraz ''Things Were Done Yesterday'' wybór sekcji rytmicznej padł na tandem: McBride-Lewis Nash (McBride gra podczas ''Annoyance'' techniką arco!) i pianistę dysponującego wyjątkowo delikatnym soundem, wywodzącego się z legendarnej formacji Art Blakey's Jazz Messengers: Benny'ego Greena, a w przypadku pozostałych czterech utworów nagranych w konwencji kwartetu Wolf postawił na pianistę Aarona Goldberga i sekcję: Kris Funn-Billy Williams, Jr.
Poza sześcioma autorskimi dziełami Wolfa emanujacymi wyjątkową melodyką oraz wspomnianym tematem ''Frankie and Johnny'', doskonale brzmi także interpretacja brazylijskiego tematu ''Setembro'', wcześniej znanego z wokalnej interpretacji Sary Vaughan. W nowej wersji, której Warren Wolf nadał bardziej swingujący klimat, wokal należy do Darryla Tookesa.
Osobliwą ciekawostką są też umieszczone na zakończenie płyty jazzowe wariacje na temat ''Karnawału w Wenecji'' -swawolnego walca XIX-wiecznego kompozytora Jeana-Baptiste Arbana zagrane przez Wolfa na marimbie tylko z akompaniamentem fortepianu Aarona Diehla. To doprawdy zaskakujące zakończenie tego wyśmienitego albumu.
Warren Wolf na swym drugim albumie nagranym dla Mack Avenue jawi nam się nie tylko jako wybitny wirtuoz wibrafonu i godny kontynuator dzieła Milta Jacksona, mogący śmiało stawać u boku samego Gary'ego Burtona, ale także jako obdarzony niebywałą fantazją i zdolnością kreowania wyjątkowych linii melodycznych kompozytor i doskonały leader.
Premiera płyty: 20 sierpnia 2013.
Robert Ratajczak
muzycy:
Warren Wolf - wibrafon, marimba
oraz:
Aaron Goldberg, Benny Green, Aaron Diehl - fortepian
Kris Funn, Christian McBride - kontrabas
Billy Williams, Jr., Lewis Nash - perkusja
Darryl Tookes - wokal
Warren Wolf - wibrafon, marimba
oraz:
Aaron Goldberg, Benny Green, Aaron Diehl - fortepian
Kris Funn, Christian McBride - kontrabas
Billy Williams, Jr., Lewis Nash - perkusja
Darryl Tookes - wokal