Meanwhile In Heaven; Wroooong; A New Day; Two In The Mirror; Come Home; Lucky But Unhappy; Good Morning Tokyo; The Wanderer; Die Brücke; Elegy; Phantasia in A flat.
Nasz znakomity pianista i kompozytor, od lat działający głównie poza granicami kraju Vladyslav Sendecki, w latach 70-tych współtworzył tak znakomite formacje jak Extra Ball i Sunship. Po emigracji do Szwajcarii w 1981 roku, Sendecki został cenionym muzykiem sesyjnym i koncertowym współpracującym z takimi artystami jak m.in.: Billy Cobham, Michael i Randy Brecker, Marcus Miller czy Jaco Pastorius, oraz stałym muzykiem znakomitej orkiestry NDR Big Band. Warto wspomnieć iż prestiżowy ''New York Village Voice'' uznał muzyka jednym z pięciu najlepszych pianistów jazzowych na świecie.
W ostatnich latach Vladyslav "Adzik" Sendecki nie rozpieszczał nas ilością płyt wydawanych pod własnym nazwiskiem. Tymczasem po wydanym zaledwie kilka tygodni temu, świetnym albumie "Le Jardin Oublié / My Polish Heart" nagranym z Atom String Quartet, zjawiskowy artysta proponuje płytę nagraną w Hamburgu w duecie z perkusistą Jürgenem Spiegelem, znanym przede wszystkim z 15-letniej już działalności w ramach formacji Tingvall Trio.
Klimatyczny album "Two In The Mirror" przynosi 11 pełnych przestrzeni muzycznych opowieści, skomponowanych przez obu artystów, w tym jeden z utworów pochodzący jeszcze z czasów współpracy "Adzika" Sendeckiego z Jarkiem Śmietaną: "Lucky But Unhappy".
"Two In The Mirror" to album pełen przepięknych linii melodycznych i dźwiękowej przestrzeni, ujmujący ogromem twórczych interakcji i roztaczający wyjątkową magię. Każdy z utworów słuchany pojedynczo jest piękną, pełną zachwycających ornamentów miniaturką. Jako całość "Two In The Mirror" to rodzaj konceptualnej opowieści, pełnej rozmaitych motywów poruszających najbardziej intymne struny wrażliwości.
Dostojna, niemal pompatyczna kompozycja perkusisty "Meanwhile In Heaven", wprowadza nas w pełen magii, czarowny mikroklimat, z którego nie sposób wydostać się przez najbliższych ponad 50 minut.
Dynamiczne, oparte na twardych akordach fortepianu "Wroooong", refleksyjny i ilustracyjny "A New Day", pełen ekspresji i wyzwalanego w grze autentycznego żaru temat tytułowy, nostalgiczny "Come Home" i pełne tajemniczości "Lucky But Unhappy", doprowadzają nas do połowy płyty.
Później nie jest wcale gorzej: klasycyzujące i czarujące orientalnym posmakiem "Good Morning Tokyo", z początku transowy i motoryczny, a w dalszej części impresyjny "The Wanderer", mroczna wzbogacona o efekty elektroniczne kompozycja Sendeckiego: "Die Brücke" i następująca po niej przejmująca "Elegia" ("Elegy"), oraz wieńcząca płytę zmysłowa i pełna klasycznego blichtru zestawionego z improwizacją: "Phantasia in A flat".
Jest tu fortepian i perkusja, jednak role obu instrumentów nie zawsze są oczywiste. Jürgen Spiegel na równi z Sendeckim kreuje muzyczną przestrzeń, nie tylko rytmicznie uzupełniając dźwięki fortepianu, ale też dopowiadając a często wręcz inicjując poszczególne partie.
Wydaje się iż Sendecki i Spiegel na tym albumie spotkali się w najbardziej właściwym z możliwych momencie. Obaj muzycy mają za sobą zdobywane w różnych okolicznościach doświadczenia i nabyte inspiracje, których konfrontacja w postaci wspólnej sesji nagraniowej przyniosła zachwycające efekty. Natchnione partie fortepianu Adzika i przestrzenne kreacje Spiegela, na "Two In The Mirror" tworzą idealny świat dźwięków.
Album ukazał się 29 marca 2019.
Robert Ratajczak
__________________________________________
SENDECKI & SPIEGEL: Two In The Mirror
CD 2019, Skip Records SKP 9143
program:
1. Meanwhile In Heaven
2. Wroooong
3. A New Day
4. Two In The Mirror
5. Come Home
6. Lucky But Unhappy
7. Good Morning Tokyo
8. The Wanderer
9. Die Brücke
10. Elegy
11. Phantasia in A flat
personel:
Vladyslav Sendecki - fortepian
Jürgen Spiegel - perkusja, instr. perkusyjne
__________________________________________