│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

25.6.19

Iza Połońska: Pejzaż bez Ciebie /2019/

Droga do Ciebie; Jesienna dziewczyna; Ja dla Pana czasu nie mam; W kawiarence Sułtan; Dla Ciebie jestem sobą; Nie budźcie mnie; O, Kutno!; Zostań ze mną; Pejzaż bez Ciebie; Patrzę na Ciebie; Stacyjka Zdrój.




Płyta "Pejzaż bez Ciebie" jest zbiorem piosenek z Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego pochodzących z Kabaretu Starszych Panów w stylowych aranżacjach Leszka Kołodziejskiego. Utwory wybrzmiewają w interpretacjach znanej m.in. z projektów "Połońska śpiewa Osiecką" i "Młynarski symfonicznie", wokalistki i kameralistki Izy Połońskiej, współtwórcy projektu Leszka Kołodziejskiego (akordeon) i Polish Cello Quartet, a całość zarejestrowano w radiowym studiu im. Jerzego Wasowskiego.
W ostatnim czasie pojawiło się bardzo dużo pozycji fonograficznych dedykowanych piosenkom Starszych Panów, jednak niniejszy album przynosi interpretacje dalece wybiegające poza znane dotychczas wykonania. Takie piosenki jak "Ja dla Pana czasu nie mam", "Jesienna dziewczyna", czy "Dla Ciebie jestem sobą", zyskały zupełnie nową formę, która jednocześnie nie burzy ich specyfiki i zaklętego w tych ponadczasowych piosenkach uroku.
Dla Izy Połońskiej album jest też hołdem dla zmarłego rok wcześniej męża, wybitnego wiolonczelisty Dominika Połońskiego. Stąd też zdjęcia wokalistki  z instrumentem ukochanego małżonka, wykorzystane na okładce i w załączonej do płyty książeczce, oraz tytuł całego albumu. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż zaproszony do realizacji projektu istniejący od 2011 roku Polish Cello Quartet specjalizujący się w lansowaniu oryginalnego brzmienia kwartetu wiolonczelowego, w ramach rozmaitych projektów niejednokrotnie występował wraz z Dominikiem Połońskim. Z kolei z akordeonistą, solistą, kameralistą, oraz cenionym aranżerem i muzykiem sesyjnym Leszkiem Kołodziejskim Izę Połońską łączy kilkuletnia współpraca (m.in. wspomniany wcześniej wspólny projekt obojga artystów poświęcony twórczości Agnieszki Osieckiej).
Wszystko to sprawia, iż na płycie "Pejzaż bez Ciebie" obcujemy z materiałem przygotowanym pod każdym względem perfekcyjnie.
Klasycyzującemu charakterowi utworów narzuconemu przez instrumentarium, towarzyszy jednak niejednokrotnie feeling właściwy muzyce jazzowej. Taką piosenką jest choćby swingująca "Ja dla Pana czasu nie mam". Do estetyki typowej piosenki aktorskiej z kolei, odwołuje się m.in. stylowo przyprawiona partiami akordeonu "W kawiarence Sułtan", czy "Nie budźcie mnie".
Iza Połońska: „Kiedy kończy się nasze istnienie, tym co trwa na zawsze jest miłość. Ten zapis jest wynikiem mojego przebywania pomiędzy światami, tym rzeczywistym tutaj i tym poza czasem… bo tam przebywa Mój Ukochany Mąż, też ciągłym dialogiem pomiędzy nami, bo spędziliśmy wiele niedzielnych poranków, analizując geniusz obu twórców: Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego”.
Płyta ukazała się 10 maja 2019.
Robert Ratajczak

__________________________________________


Iza Połońska: Pejzaż bez Ciebie
CD 2019, DUX 1577

  1. Droga do Ciebie
  2. Jesienna dziewczyna
  3. Ja dla Pana czasu nie mam
  4. W kawiarence Sułtan
  5. Dla Ciebie jestem sobą
  6. Nie budźcie mnie
  7. O, Kutno!
  8. Zostań ze mną
  9. Pejzaż bez Ciebie
10. Patrzę na Ciebie
11. Stacyjka Zdrój

wykonawcy:
Iza Połońska - wokal
Leszek Kołodziejski - akordeon
Polish Cello Quartet (Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec)
__________________________________________