│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

3.7.19

Sara Águeda & Javier Núnez: Stravaganza /2019/

Ballo alla Polacha; Se l’aura spira; Chi la dira, disminuita; Tenore Grande alla Napolitana; Toccata Settima; Le forze d’Hercole; Gamba Gagliarda; Consonanze Stravaganti; Gagliarda Prima a 5 detta La Galante; Toccata Quarta per il Cembalo Cromatico; Capriccio detto Cerimonioso; La Suave Melodía; Lieto godea; Passamezzo; Per dolor me bagno il viso (B.Tromboncino); Per dolor me bagno il viso (A.Antico); Ballo di Mantova; Tarantela; Toccata Seconda e ligature per l’arpa; Partite sopra la Aria della Folia da Espagna.


Utwory włoskich kompozytorów przełomu XVI i XVII wieku, nagrane w formule kameralnego duetu znajdziemy na płycie "Stravaganza". Album będący rodzajem małej antologii włoskiej muzyki z lat 1550-1700, nagrany został przez grającą na harfie podwójnej Sarę Águedę i klawesynistę Javiera Núneza.
Hiszpańską harfistkę Sarę Águedę znamy z wydanej przez DUX w 2017 roku znakomitej płyty "The Harp's Theatre". Zafascynowana swym instrumentem artystka od lat prowadzi badania nad historycznym znaczeniem harfy. Regularnie występuje na rozmaitych festiwalach muzyki dawnej, mając za sobą cieszące się ogromnym zainteresowaniem recitale m.in. we Francji, Portugalii, Niemczech, Włoszech, USA, Belgii, Polsce, Kolumbii, Meksyku, Boliwii, Hiszpanii, Szwecji, Łotwie, Indiach, Peru, Argentynie i Urugwaju.
Specyficzne polifoniczne brzmienie uzyskane przez połączenie partii harfy i klawesynu, było bardzo rozpowszechnione w okresie powstawania zamieszczonych w programie utworów i w takiej własnie formie często grywano je na włoskich salonach, zarówno w formie muzyki instrumentalnej, jak towarzyszącej śpiewowi. Dwugłos harfy i klawesynu zapewnia różnorodność barwy i bogactwo harmoniczne, które imponują do dziś. 
Dwoje artystów, będących wybitnymi wirtuozami swych instrumentów zabiera nas na tej płycie w fascynującą muzyczną podróż, ukazującą fenomen połączenia piękna i bogactwa brzmieniowego harfy z delikatnymi lecz nośnymi i bogatymi w alikwoty partiami klawesynu. 
Utwory takich twórców neapolitańskiej szkoły kompozytorskiej jak Giovanni Picchi, Giovanni Maria Trabaci, czy Bartolomeo Tromboncino powstałe w latach 1550-1700 do dziś zaskakują harmonicznymi niuansami, chromatycznością i rozmaitością barw tonalnych, niedostępnych dla większości  instrumentów. Pomijając sferę techniczno-brzmieniową, recitalu zarejestrowanego w hiszpańskiej Segowii, zamieszczonego na albumie "Stravaganza" po prostu znakomicie się słucha. Muzyka emanuje pięknem i mimo swej zawiłości ujmuje melodyką, prowokując wyobraźnię i bezwarunkowo wciągając odbiorcę na całe 65 minut.
Album ukazał się 3 kwietnia 2019 roku.
Robert Ratajczak

__________________________________________


Sara Águeda & Javier Núnez:
Stravaganza. Italian music from 1550-1700
CD 2019, DUX 1567

program:
  1. Ballo alla Polacha
  2. Se l’aura spira
  3. Chi la dira, disminuita
  4. Tenore Grande alla Napolitana
  5. Toccata Settima
  6. Le forze d’Hercole
  7. Gamba Gagliarda
  8. Consonanze Stravaganti
  9. Gagliarda Prima a 5 detta La Galante
10. Toccata Quarta per il Cembalo Cromatico
11. Capriccio detto Cerimonioso
12. La Suave Melodía
13. Lieto godea
14. Passamezzo
15. Per dolor me bagno il viso (B.Tromboncino)
16. Per dolor me bagno il viso (A.Antico)
17. Ballo di Mantova
18. Tarantela
19. Toccata Seconda e ligature per l’arpa
20. Partite sopra la Aria della Folia da Espagna

wykonawcy:
Sara Águeda - harfa
Javier Núnez - klawesyn
__________________________________________