Concerto doppio;
Concerto per viola (chitarra) ed orchestra;
Concerto grosso no. 2.
Krzysztof Penderecki w latach 60-tych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie.
Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań.
Wytwórnia DUX od kilku lat dokumentuje twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów, serią płyt wydawanych w charakterystycznej szacie graficznej.
Kolejną z nich jest album zawierający: opracowany przez Piotra Przedborę na gitarę i orkiestrę Koncert altówkowy, Koncert podwójny na altówkę i wiolonczelę, oraz Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe.
Nagrania dokonane zostały przez istniejącą od 2008 roku Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Macieja Tworka z udziałem grupy znakomitych solistów, z Bartłomiejem Niziołem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Piotrem Przedborą (gitara) na czele.
Sinfonia Iuventus ma na koncie szereg płyt wypełnionych muzyką swego patrona Krzysztofa Pendereckiego. Warto wspomnieć w tym miejscu o sześciu płytach wypełnionych kompletem symfonii nagranych pod batutą kompozytora, czy zestawem płyt z koncertami solowymi. Niniejszy album zdaje się zgrabnie uzupełniać drugi z wymienionych cykli. Tym bardziiej iż mamy do czynienia z utworami doprawdy wyjątkowymi.
Część pierwszą płyty wypełnia powstały w 2012 roku Koncert podwójny na altówkę i wiolonczelę.
Wielką sensacją okazać się może cieszący się ogromną popularnością Koncert altówkowy, innowacyjnie opracowany przez jednego z najwybitniejszych gitarzystów klasycznych młodego pokolenia, Piotra Przedborę. Gitarzysta znakomicie przetransponował partie altówki, odsłaniając nieznane dotąd walory utworu. Warto wspomnieć, iż Koncert ze względu na swój specyficzny charakter i budowę pierwotnie nazwany przez Pendereckiego "Elegią", doczekał się już wielu opracowań, m.in. na wiolonczelę, klarnet czy saksofon. Wersja jaką poznajemy na tym albumie wypada na ich tle nadzwyczaj błyskotliwie i przekonująco. Przedborze udało się znakomicie oddać tak charakterystyczny dla Pendereckiego "motyw westchnienia” i podkreślić zintegrowaną formę koncertu. Warto też wspomnieć iż utwór ten znajdziemy wraz z kompozycjami Krzysztofa Meyera i Mikołaja Góreckiego także na albumie Piotra Przedbory "Guitar EVol.3ution + Orchestra".
Z kolei wieńczące program płyty, skomponowane w 2003 roku Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe od czasu swej premiery nie było dotąd prezentowane, a więc jego nagranie zamieszczone na tej płycie stanowić może nie lada gratkę dla melomanów.
Album ukazał się 15 lutego 2019.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Penderecki - Double Concerto / Viola Concerto (guitar) / Concerto Grosso No.2
CD 2018, DUX 1537
program:
Krzysztof Penderecki
1. Concerto doppio per violino, viola ed orchestra
Concerto per viola (chitarra) ed orchestra:
2. I Lento
3. II Vivace
4. III Meno mosso
5. IV Vivo
6. V Tempo I
7. VI Vivo
8. VII Lento (Tempo I)
9. Concerto grosso no. 2 per 5 clarinetti ed orchestra
wykonawcy:
Bartłomiej Nizioł - skrzypce
Katarzyna Budnik - altówka
Piotr Przedbora - gitara
Arkadiusz Adamski, Bartłomiej Dobrowolski, Agata Piątek - klarnety
Tomasz Żymła - klarnet basowy, rożek basetowy
Andrzej Ciepliński - rożek basetowy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im.Jerzego Semkowa
dyrygenci: Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek
____________________________________________