│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

18.2.20

Jazzpospolita: Przypływ /2020/

Biały las; Rezerwat; Wszystkie barwy; Przedwiośnie; Kwiaty cięte; Trzy litery; Przypływ: Wschód; Przypływ.








RECENZJA PŁYTY Z NR 3/2020 MAGAZYNU JAZZ FORUM

„Przypływ” to album mogący stanowić początek nowego etapu dla zespołu, którego stabilny dotąd skład uległ zasadniczym zmianom. Szeregi grupy opuścił gitarzysta Michał Przerwa-Tetmajer oraz jej współzałożyciel – perkusista Wojtek Oleksiak, których zastąpili odpowiednio: Łukasz Borowicki i Karol Domański. To także pierwszy album Jazzpospolitej wydany nakładem wytwórni Audio Cave (po siedmiu dotychczasowych płytach, najpierw z logo Ampersand Records, a następnie: Postpost).

W ciągu dekady działalności zespołowi udało się wypracować bardzo silną markę i własne, od razu rozpoznawalne brzmienie, a na koncertach mimo jazzowego charakteru muzyki wywołują atmosferę, zwykle kojarzoną z występami grup rockowych. Komunikatywność muzyki Jazzpospolitej wynika ze zgrabnego połączenia jazzowych struktur harmonicznych z iście rockowym, pełnym dynamiki brzmieniem. Poza Polską grupa zyskała wielkie uznanie m.in. w Wielkiej Brytanii, Danii, Belgii, Rumunii, Czechach, Rosji czy Bułgarii.

Nowy album grupy, której pozostałymi muzykami są niezmiennie Michał Załęski (instr. klawiszowe) i współzałożyciel grupy Stefan Nowakowski (bas), przynosi muzykę bardziej delikatną i stonowaną. Motywem przewodnim są nawiązania do natury, co odczytamy już w tytułach kompozycji (Biały las, Rezerwat, Przedwiośnie).

Dominują kompozycje złożone formalnie, nadające muzyce swego rodzaju przestrzeni, wywołujące nastrój kontemplacji i zasłuchania. To także zdecydowany krok zespołu w stronę rocka progresywnego. Najwyraźniej dostrzeżemy to w takich utworach jak Rezerwat, Kwiaty cięte czy tytułowym. Także rozbudowanie utworów do kilkuczęściowych mini-suit (Biały las, Wszystkie barwy), decyduje o szczególnym charakterze nowej muzyki Jazzpospolitej.

Łukasz Borowicki gra w innym stylu niż jego poprzednik, Michał Przerwa-Tetmajer. Partie gitary naznaczone są duchem progresywnego rocka. Z kolei rozmaite instrumenty klawiszowe w większym niż dotychczas stopniu wzbogacone są efektami elektronicznymi, skierowując brzmienie w stronę ambientu, czy nawet minimalizmu (Kwiaty cięte).

„Przypływ” okazać się może bardzo ważną płytą dla zespołu. Albumem jeszcze szerzej otwierającym przed odbiorcami stylistyczne bramy i jeszcze wyraźniej łamiącym muzyczne konwencje. Po fazie swego rodzaju „odpływu” (przerwa w działalności zespołu, roszady personalne), pora na tytułowy „przypływ”.

Robert Ratajczak

_______________________________________________


Jazzpospolita: Przypływ
CD 2020, Audio Cave ACD-001-2020

program:
1. Biały las (Pierwsza kwadra / Kiedy rusza się wszystko / Diuna)
2. Rezerwat
3. Wszystkie barwy (Ostatnia kwadra / Wyjście)
4. Przedwiośnie
5. Kwiaty cięte
6. Trzy litery
7. Przypływ: Wschód
8. Przypływ

personel:
Stefan Nowakowski - bas
Łukasz Borowicki - gitara, Prophet
Karol Domański - perkusja
Michał Załęski - fortepian, Prophet, Fender Rhodes
_______________________________________________