│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

6.10.20

Humair - Blaser - Känzig: 1291 /2020/

Original Dixieland One Step; Guggisberglied; Les oignons; Grégorien a St Guillaume de Neuchâtel; Belafonte; 7even; Poya; High Society; Where Did You Sleep Last Night; Ory’s Creole Trombone; Bass Song; Jim Dine; Ory’s Original Creole Dixieland Trombone One Step; Cantique Suisse.


 

 

Nakładem wytwórni Out Note ukazał się album firmowany trzema nazwiskami: Humair - Blaser - Känzig.
Pierwsze z nich należy do legendarnego perkusisty, który w maju 2020 roku obchodził 82-urodziny, a podczas swej, trwającej od lat 60-tych kariery muzyka jazzowego miał okazję współpracować z takimi tuzami jak m.in. Stephane Grappelli, Joachim Kuhn, Jean-Luc Ponty, Martial Solal, Chet Baker, Art Farmer, Gary Burton, Bud Powel, Dexter Gordon, Jim Hall, Lee Konitz, czy historyczna formacja The Band. Daniel Humair to dziś jedna z największych muzycznych osobowości i muzyk, którego nazwisko widnieje w każdej szanującej się encyklopedii jazzu.
Drugim artystą, którego słyszymy na płycie jest doskonale znany w Polsce puzonista Samuel Blaser - artysta wszechstronny i nietuzinkowy, a zarazem jeden z najbardziej aktywnych muzyków jazzowych w Europie.
Z kolei urodzony w 1957 roku basista Heiri Känzig poza licznymi własnymi projektami i wieloletnią współpracą z Vienna Art Orchestra, poszczycić się może albumami nagranymi w towarzystwie m.in. Chico Freemana, Billy'ego Harta, Charliego Mariano, Kenny'ego Wheelera, Billy'ego Cobhama, Arta Farmera, ale też takich artystów jak Ralph Towner, Nena i Andreas Vollenweider.
Trio narodziło się wiosną 2019 roku podczas spontanicznego koncertu w szwajcarskiej Lozannie. Formuła: puzon-kontrabas-perkusja okazała się znakomitym doświadczeniem dla każdego z dysponujących ogromnym doświadczeniem, a wywodzących się z trzech różnych pokoleń instrumentalistów. Porozumienie i ogromna frajda jaka miała miejsce podczas występu, zadecydowały o ponownym spotkaniu trójki muzyków w Paryżu, gdzie dokonano niniejszych nagrań.
Wszyscy trzej artyści pochodzą ze Szwajcarii, której utworzenie datuje się na rok 1291, a wspólny album dedykują swej ojczyźnie.
Płytę zatytułowaną po prostu "1291", wypełniają premierowe kompozycje oraz transkrypcje tematów m.in. Sidneya Becheta i Edwarda Kida Ory, oraz wariacje na temat tradycyjnych tematów nowoorleańskich, a nawet transkrypcje na język jazzu znanej melodii ludowej "Pieśń Guggisberga” ("Guggisberglied") i szwajcarskiego hymnu państwowego "Psalm Szwajcarów" ("Cantique Suisse"), który wieńczy cały album.
O ile Daniel Humair i Heiri Känzig mieli okazję wspólnie muzykować już na początku lat 90-tych, to spotkanie obu z Samuelem Blaserem jest dla nich pierwszą okazją współpracy z tym wyjątkowym puzonistą.
Blaser zdaje się znajdować w idealnym dla siebie środowisku. Znakomita, mistrzowska sekcja rytmiczna daje puzoniście wyjątkową swobodę i nadzwyczajny komfort w zakresie kreowania fantazyjnych improwizacji.
Od początku do końca słychać iż album został nagrany w swobodnej, pełen iskrzącej kreatywności atmosferze. "1291" to jedna z najciekawszych płyt free jazzowych w ostatnim czasie, a zarazem jeden z najważniejszych jak dotąd albumów w dorobku Samuela Blasera.
Album ukazał się 14 sierpnia 2020.

Robert Ratajczak

_____________________________________________

Humair - Blaser - Känzig: 1291
CD 2020, Out Note OTN 633

program:
  1. Original Dixieland One Step
  2. Guggisberglied
  3. Les oignons
  4. Grégorien a St Guillaume de Neuchâtel
  5. Belafonte
  6. 7even
  7. Poya
  8. High Society
  9. Where Did You Sleep Last Night
10. Ory’s Creole Trombone
11. Bass Song
12. Jim Dine
13. Ory’s Original Creole Dixieland Trombone One Step
14. Cantique Suisse

personel:
Samuel Blaser - puzon
Heiri Känzig - kontrabas
Daniel Humair - perkusja

_____________________________________________