│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

19.1.21

Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (1): Moniuszko, Melcer-Szczawiński /2019/

Stanisław Moniuszko:
String Quartet No.1 in D minor; String Quartet No.2 in F major; Lullaby; Waltz in E flat minor; Nocturne; Polonaise; Daniel Polka; Contredanses for piano four hands.
Henryk Melcer-Szczawiński:
The Spinner; Old corporal by Stanisław Moniuszko; Piano Trio in G minor, Op.2: II Andante con moto.

 
Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie to nowe cykliczne wydarzenie, którego celem jest popularyzacja polskiej muzyki XIX i XX wieku tworzonej przez wybitnych kompozytorów, ze szczególnym akcentem na dorobek patrona Konkursu, Stanisława Moniuszki, oraz promowanie młodych, utalentowanych muzyków. Konkurs odbywać się będzie co dwa lata w dwóch kategoriach: fortepian i zespoły kameralne, a udział w nim brać mogą zarówno soliści jak różne składy: od duetów, aż do zespołów 12-osobowych.
Pierwsza edycja Konkursu odbyła się 20–27 września 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Do udziału zakwalifikowało się 17 pianistów oraz 24 zespoły kameralne z Polski, Rosji, Ukrainy, Rumunii, Hong Kongu i Izraela. Wydarzeniu towarzyszyły targi wydawnictw nutowych i fonograficznych, spotkania autorskie, wykłady i warsztaty.
Wytwórnia DUX podjęła się udokumentowania I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki serią sześciu płyt z nagraniami uczestników Konkursu wykonujących kompozycje m.in. Stanisława Moniuszki, Ludomira Różyckiego, Michała Spisaka, Józefa Elsnera, Zygmunta Noskowskiego, Aleksandra Tansmana, Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego, Joachima Kaczkowskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara i wielu innych.
Pięć płyt zawiera utwory konkursowe i jest kroniką zmagań młodych instrumentalistów, natomiast szósta jest albumem złożonym z nagrań laureatów Konkursu: pianistów Pavla Dombrovskiego, Ryszarda Pawlaka i Mateusza Krzyżowskiego oraz zespołów kameralnych Gidaszewska/ Łaguniak Duo, Atma Quartet i Cracow Golden Quintet.
Na pierwszej płycie serii "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019" znajdziemy kompozycje Stanisława Moniuszki i Henryka Melcera-Szczawińskiego.
I Kwartet smyczkowy d-moll z 1839 roku patrona konkursu, wykonuje powstały w 2016 roku, a oklaskiwany już m.in. w Szwajcarii, Francji, Holandii i Hiszpanii Atma Quartet. Z kolei skomponowanego przez Moniuszkę rok później II Kwartetu smyczkowego F-dur słuchamy w wykonaniu specjalizującego się w muzyce epoki baroku, krakowskiego składu Quartetto Nero. Oba melodyjne i mieniące się rozmaitością nastrojów kwartety, mimo iż w momencie pierwszej publikacji (1909 rok) traktowane były przez krytyków i muzykologów jako wprawki i ćwiczenia młodego, zaledwie 20-letniego kompozytora, z czasem zyskały miano pełnoprawnych utworów, które na stałe weszły do kanonu muzyki klasycznej. Obu Kwartetów słuchamy tu w pełnych werwy i entuzjazmu wykonaniach.
Znakomici młodzi pianiści, których kunszt poznajemy na pierwszej płycie festiwalowej serii to: Eryk Parchański ("Kołysanka" i Walc es-moll S.Moniuszki), Daniel Ziomko (moniuszkowskie: Nokturn, Polonez i "Polka Daniel"), Michał Dziewior (słynna "Prząśniczka" w opracowaniu Henryka Melcera-Szczawińskiego), Szymon Atys (Parafraza "Starego kaprala" Moniuszki autorstwa Melcera-Szczawińskiego) oraz wykonujący moniuszkowskie Kontredanse na cztery ręce, duet fortepianowy Ivana Shemchuka i Aliny Andriuti, znanych z wyśmienitej płyty "Rachmaninoff Piano Transcriptions", która ukazała się rok po konkursie.
Słuchając młodych pianistów, których kariera kiełkuje na naszych oczach (czy może w naszych uszach), łatwo wyobrazić sobie że mamy do czynienia z muzykami, którzy z biegiem lat zastąpią naszych najwybitniejszych wirtuozów klasycznej klawiatury. Entuzjazm i energia z jaką pianiści podchodzą do muzycznej materii idzie w parze z ogromnym szacunkiem i respektem wobec klasyki nabierającej w ich interpretacjach świeżości i polotu.
Płytę wieńczy przepiękne Andante con moto z Tria fortepianowego g-moll op.2 Henryka Melcera-Szczawińskiego w interpretacji, tworzonego przez absolwentów i pedagogów Akademii Muzycznej im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu, zespołu Apeiron Trio. Szkoda, iż mamy możliwość wysłuchania tylko drugiej z czterech części tego fascynującego, pełnego rozmaitych motywów utworu.
72-minutowej płyty doskonale się słucha również zapominając o jej kronikarskim charakterze i wartości dokumentalnej. Program ułożony został w sposób przemyślany odsłaniając szerokie spektrum rozmaitych brzmień i klimatów. Z przyjemnością sięgnę po kolejne płyty dokumentujące przebieg I edycji rzeszowskiego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej.
Płyta w katalogu wytwórni DUX od 28 marca 2020.
Robert Ratajczak

_____________________________________________
 
 
 
Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (1):
Moniuszko, Melcer-Szczawiński
CD 2019, DUX 1653

program:

Stanisław Moniuszko
- String Quartet No.1 in D minor:
  1. Allegro agitato
  2. Andantino
  3. Scherzo
  4. Finale. Allegro assai (Un ballo campestre)
- String Quartet No.2 in F major:
  5. Allegro moderato
  6. Andante
  7. Scherzo Allegretto (Baccanale monacale)
  8. Finale. Allegro

  9. Lullaby
10. Waltz in E flat minor
11. Nocturne
12. Polonaise
13. Daniel Polka
Contredanses for piano four hands:
14. F major (I)
15. F major (II)
16. A major
17. C major
18. G minor
19. D major
 
Henryk Melcer-Szczawiński
20. The Spinner
21. Old corporal by Stanisław Moniuszko. Paraphrase for piano
22. Piano Trio in G minor, Op.2: II Andante con moto

wykonawcy:
Atma Quartet
Quartetto Nero
Eryk Parchański, Daniel Ziomko, Michał Dziewior, Szymon Atys - fortepian
Andriuti-Shemchuk Piano Duo
Apeiron Trio
 _____________________________________________