Edward Pałłasz:
Pastor et Magister; Trzy pieśni żałobne; De beata virgine Maria Claromontana; Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama; Z cyklu „Błękitna kolęda”; Kolędy kaszubskie; Z trzech pieśni kaszubskich.
Pastor et Magister; Trzy pieśni żałobne; De beata virgine Maria Claromontana; Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama; Z cyklu „Błękitna kolęda”; Kolędy kaszubskie; Z trzech pieśni kaszubskich.
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka kontynuuje cykl monograficznych płyt wypełnionych utworami chóralnymi wybitnych polskich kompozytorów. Po płycie z muzyką Juliusza Łuciuka ("Choral Works", 2018) i wydanym pod patronatem LongPlay albumie zawierającym utwory chóralne a capella Romualda Twardowskiego ("Sacrum. Profanum", 2019), pod koniec 2020 roku ukazała się płyta prezentująca wybór kompozycji zmarłego w 2019 roku Edwarda Pałłasza.
W programie albumu znajdziemy utwory powstałe w latach 1979-1994, w tym m.in. pieśni żałobne, kolędy i pieśni kaszubskie, oraz utwory pochodzące z cyklu "Błękitna kolęda".
Urodzony w Starogardzie Gdańskim Edward Pałłasz (1936-2019) był nie tylko znakomitym, wszechstronnym kompozytorem i pedagogiem, ale też aktywnym działaczem środowiska artystycznego i animatorem kultury. W latach 1995–1998 piastował stanowisko dyrektora Programu II Polskiego Radia, a w latach 1988–1993 i 2003–2009 był prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Poza kompozycjami klasycznymi z powodzeniem tworzył muzykę filmową i teatralną oraz oprawę muzyczną do filmów, a także programów radiowych i telewizyjnych.
Zebrane na niniejszej płycie utwory chóralne ukazują niezwykłą łatwość z jaką kompozytor operował tą specyficzną formą wyrazu artystycznego.
Zainspirowana wielkim wydarzeniem jakim była decyzja konklawe o wyborze Jana Pawła II na papieża w 1978 roku pieśń "Pastor et Magister", pełne smutku i żalu "Trzy pieśni żałobne", nawiązująca do polifonii "De bata virgine Maria Claromontana", pieśni do słów jednego z największych XX-wiecznych poetów Osipa Mandelsztama, kolędy oraz pieśni nawiązujące do folkloru kaszubskiego, tworzą bardzo urozmaicony pod względem stylistyki program. Warto zwrócić uwagę na wyrazistość i czytelność tekstów pieśni śpiewanych przez chór.
Znakomicie poprowadzony przez Janusza Siadlaka chór Collegium Cantorum w doskonałym stylu przeprowadza nas przez rozmaite muzyczne faktury, dźwiękową kolorystykę i odmienne nastroje poszczególnych pieśni Edwarda Pałłasza.
Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich albumów Collegium Cantorum, kontemplacji, wyciszeniu i duchowej zadumie sprzyja znakomita jakość nagrania zrealizowanego w sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej. Naturalny pogłos nadaje partiom chóru przestrzenności, tworząc znakomity efekt akustyczny.
W programie albumu znajdziemy utwory powstałe w latach 1979-1994, w tym m.in. pieśni żałobne, kolędy i pieśni kaszubskie, oraz utwory pochodzące z cyklu "Błękitna kolęda".
Urodzony w Starogardzie Gdańskim Edward Pałłasz (1936-2019) był nie tylko znakomitym, wszechstronnym kompozytorem i pedagogiem, ale też aktywnym działaczem środowiska artystycznego i animatorem kultury. W latach 1995–1998 piastował stanowisko dyrektora Programu II Polskiego Radia, a w latach 1988–1993 i 2003–2009 był prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Poza kompozycjami klasycznymi z powodzeniem tworzył muzykę filmową i teatralną oraz oprawę muzyczną do filmów, a także programów radiowych i telewizyjnych.
Zebrane na niniejszej płycie utwory chóralne ukazują niezwykłą łatwość z jaką kompozytor operował tą specyficzną formą wyrazu artystycznego.
Zainspirowana wielkim wydarzeniem jakim była decyzja konklawe o wyborze Jana Pawła II na papieża w 1978 roku pieśń "Pastor et Magister", pełne smutku i żalu "Trzy pieśni żałobne", nawiązująca do polifonii "De bata virgine Maria Claromontana", pieśni do słów jednego z największych XX-wiecznych poetów Osipa Mandelsztama, kolędy oraz pieśni nawiązujące do folkloru kaszubskiego, tworzą bardzo urozmaicony pod względem stylistyki program. Warto zwrócić uwagę na wyrazistość i czytelność tekstów pieśni śpiewanych przez chór.
Znakomicie poprowadzony przez Janusza Siadlaka chór Collegium Cantorum w doskonałym stylu przeprowadza nas przez rozmaite muzyczne faktury, dźwiękową kolorystykę i odmienne nastroje poszczególnych pieśni Edwarda Pałłasza.
Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich albumów Collegium Cantorum, kontemplacji, wyciszeniu i duchowej zadumie sprzyja znakomita jakość nagrania zrealizowanego w sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej. Naturalny pogłos nadaje partiom chóru przestrzenności, tworząc znakomity efekt akustyczny.
Płyta ukazała się 30 listopada 2020.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Collegium Cantorum: Edward Pałłasz - Choral Works
CD 2020, DUX 1692
program:
Edward Pałłasz
1. Pastor et Magister
Trzy pieśni żałobne:
2. Jeszcześ mamuliczko
3. Psalm snu naszego
4. Epitafium
5. De beata virgine Maria Claromontana
Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama:
6. Zima
7. Powiem Ci
Z cyklu „Błękitna kolęda”:
8. Wołasz taty
9. O Jezusku maluśki
10. Święta noc
Kolędy kaszubskie:
11. W trąbë grają
12. Witôj, Jezulu
13. Powitajmë Pana
14. Bóg sę z Pannë narodzył
15. Czemuże Të, Jezusku
Z trzech pieśni kaszubskich:
16. Tam na ścianie zegar chodzi
17. Wide – Wita
wykonawcy:
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Agata Widera, Małgorzata Siadlak - sopran
Weronika Kępka - mezzosopran
Barbara Konarzewska - alt
Grzegorz Rogut - tenor
Michał Gębala - bas
dyrygent: Janusz Siadlak
CD 2020, DUX 1692
program:
Edward Pałłasz
1. Pastor et Magister
Trzy pieśni żałobne:
2. Jeszcześ mamuliczko
3. Psalm snu naszego
4. Epitafium
5. De beata virgine Maria Claromontana
Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama:
6. Zima
7. Powiem Ci
Z cyklu „Błękitna kolęda”:
8. Wołasz taty
9. O Jezusku maluśki
10. Święta noc
Kolędy kaszubskie:
11. W trąbë grają
12. Witôj, Jezulu
13. Powitajmë Pana
14. Bóg sę z Pannë narodzył
15. Czemuże Të, Jezusku
Z trzech pieśni kaszubskich:
16. Tam na ścianie zegar chodzi
17. Wide – Wita
wykonawcy:
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Agata Widera, Małgorzata Siadlak - sopran
Weronika Kępka - mezzosopran
Barbara Konarzewska - alt
Grzegorz Rogut - tenor
Michał Gębala - bas
dyrygent: Janusz Siadlak
___________________________________________