Ouverture; Changing Trains; Gesprächsfetzen 1; 8 a.m.; Machine Environment 1: SDH/RDH; Transit; Monolith; Marks; Schedules; Machine Environment 2: NbG Rbf NNR; Silhouettes; Gesprächsfetzen 2; Sofou unga ástin mín; Machine Environment 3: LBW Supra 850.
Norymberski kontrabasista Stephan Goldbach znany jest m.in. z prowadzonego przez pianistę Georga Ruby tria Village Zone (z Danielem Weberem za perkusją), oraz nagranego w duecie z sopranistką Lisą Ströckens eksperymentalnego albumu "LouLou und die Heerscharen der Verfluchten" (2017) eksponującego niekonwencjonalne połączenie operowego śpiewu z jazzowym kontrabasem.
Wydana nakładem wytwórni JazzHaus Musik płyta "Transit" jest pierwszym solowym albumem Goldbacha, na którym kontrabasista zmierzył się z dość trudnym zadaniem zainteresowania i zatrzymania przez 48 minut słuchacza, poprzez bardzo trudną w odbiorze awangardową, opartą na fantazyjnych improwizacjach muzykę.
Wydana nakładem wytwórni JazzHaus Musik płyta "Transit" jest pierwszym solowym albumem Goldbacha, na którym kontrabasista zmierzył się z dość trudnym zadaniem zainteresowania i zatrzymania przez 48 minut słuchacza, poprzez bardzo trudną w odbiorze awangardową, opartą na fantazyjnych improwizacjach muzykę.
Poza kontrabasem, którego możliwości wyrazowo brzmieniowe Stephan Goldbach z pasją i zaangażowaniem stara się w zgromadzonych na płycie utworach poszerzyć, w trzech kompozycjach artystę wspomaga elektroniką Kostia Rapoport, a w utworze "Silhouettes" słyszymy też kontrabas Laury Saumweber.
Poza własnymi kompozycjami kontrabasisty w programie płyty znajdziemy autorską interpretację utworu "Sofou unga ástin mín" islandzkiego kompozytora Sveinbjörna Sveinbjörnssona (1847-1927).
Akustyczne brzmienie kontrabasu ściera się tu z elektronicznie generowanymi efektami i industrialnym brzmieniem. Ten ostatni element dominuje w pojawiającej się na płycie w trzech odsłonach, odhumanizowanej formie dźwiękowej "Machine Environment".
Awangardowa propozycja niemieckiego kontrabasisty skierowana jest do odważnego, rządnego ekstremalnych dźwiękowych doznań słuchacza.
Album nagrany został 9 i 10 lutego 2021 roku w Topaz Studio w Kolonii pod czujnym uchem znakomitego realizatora dźwięku Reinharda Kobialki.
Warto zwrócić uwagę na ciekawą okładkę płyty zilustrowaną fotografiami Akosuy Adu-Sanyah.
Akustyczne brzmienie kontrabasu ściera się tu z elektronicznie generowanymi efektami i industrialnym brzmieniem. Ten ostatni element dominuje w pojawiającej się na płycie w trzech odsłonach, odhumanizowanej formie dźwiękowej "Machine Environment".
Awangardowa propozycja niemieckiego kontrabasisty skierowana jest do odważnego, rządnego ekstremalnych dźwiękowych doznań słuchacza.
Album nagrany został 9 i 10 lutego 2021 roku w Topaz Studio w Kolonii pod czujnym uchem znakomitego realizatora dźwięku Reinharda Kobialki.
Warto zwrócić uwagę na ciekawą okładkę płyty zilustrowaną fotografiami Akosuy Adu-Sanyah.
Premiera 14 maja 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Stephan Goldbach: Transit
CD 2021, JazzHaus Musik JHM 280
program:
1. Ouverture
2. Changing Trains
3. Gesprächsfetzen 1
4. 8 a.m.
5. Machine Environment 1: SDH/RDH
6. Transit
7. Monolith
8. Marks
9. Schedules
10. Machine Environment 2: NbG Rbf NNR
11. Silhouettes
12. Gesprächsfetzen 2
13. Sofou unga ástin mín
14. Machine Environment 3: LBW Supra 850
personel:
Stephan Goldbach - kontrabas
oraz:
Kostia Rapoport - elektronika
Laura Saumweber - kontrabas / floor-pizzicato
CD 2021, JazzHaus Musik JHM 280
program:
1. Ouverture
2. Changing Trains
3. Gesprächsfetzen 1
4. 8 a.m.
5. Machine Environment 1: SDH/RDH
6. Transit
7. Monolith
8. Marks
9. Schedules
10. Machine Environment 2: NbG Rbf NNR
11. Silhouettes
12. Gesprächsfetzen 2
13. Sofou unga ástin mín
14. Machine Environment 3: LBW Supra 850
personel:
Stephan Goldbach - kontrabas
oraz:
Kostia Rapoport - elektronika
Laura Saumweber - kontrabas / floor-pizzicato
_____________________________________________