Ewa Fabiańska-Jelińska jest absolwentką Akademii Muzyczną im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie pełni stanowisko adiunkta kierunku kompozycji i teorii muzyki w stopniu doktora sztuk muzycznych, a także studiów podyplomowych w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu.
Artystka jest laureatką wielu prestiżowych konkursów kompozytorskich jak m.in. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski w Oklahoma City, Kaleidoscope w Los Angeles, Subtle Cheetah Brass Quintet w Nowym Jorku, 4th Opus Dissonus Composition Competition w Brazylii, First Accordion Composition Competition Fidelio w Madrycie, Artistes en Herbe w Luksemburgu, Marathon V-Festival w Wiedniu, XIV. International Forum Music of Youth w Kijowie, czy Gramodeska w Pradze.
Jako kompozytorka Ewa Fabiańska-Jelińska współpracuje z takimi wykonawcami jak m.in.: zespoły TrombQuartet, Sepia Ensemble, Kwartet Śląski, Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Chór i Orkiestra Cappella Gedanensis, Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej, Prague Modern, The New Mexico Contemporary Ensemble i Subtle Cheetah.
Na monograficznej płycie artystki "Chamber Music" znajdziemy przegląd rozmaitych stylistycznie kameralnych kompozycji (od utworów na instrumenty solowe po kwartety) z lat 2015-2019, nagranych w zdecydowanej większości przez artystów, podobnie jak kompozytorka związanych z Poznańską Akademią Muzyczną. Wśród nich znajdziemy m.in. doskonale znane melomanom zespoły TrombQuartet i Sepia Ensemble.
Pierwsza z wymienionych grup to założony w 2012 roku, jeden z nielicznych zespołów w Europie, którego brzmienie oparte jest na puzonach. Ten oryginalny kwartet wykonuje zarówno specjalne opracowania dzieł muzyki klasycznej, jak standardy jazzowe, tematy filmowe, a nawet przeboje pop. TrombQuartet tworzą: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, oraz Marek i Tomasz Kaczor. Na płycie grupy zatytułowanej "Take Four" (2018), obok utworu "Choral I" Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, znalazły się utwory z dorobku Josepha Haydna, J.S.Bacha, Ludviga van Beethovena, Piotra Czajkowskiego czy Claude Debussy'ego,ale też kompozycje Jerome Kerna, Sonny'ego Rollinsa i Paula Desmonda, słynny motyw Johna Barry z "Jamesa Bonda" i przebój Czesława Niemena: "Pod Papugami".
Na niniejszej płycie w wykonaniu TrombQuartet słyszymy utwór zainspirowany filmem "Młodość" ("Youth", 2015) Paola Sorrentino, w którym rolę instrumentu solowego pełni puzon basowy (Tomasz Kaczor).
Specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół Sepia Ensemble ma w repertuarze kompozycje m.in. Johna Cage'a, Philipa Glassa, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego i Grażyny Bacewicz. Wyłoniony z 11-osobowego kolektywu kwartet (klarnet, puzon, fortepian, wiolonczela) na monograficznej płycie Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej podjął się wykonania kontemplacyjnego utworu "Meditation I".
Artystka jest laureatką wielu prestiżowych konkursów kompozytorskich jak m.in. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski w Oklahoma City, Kaleidoscope w Los Angeles, Subtle Cheetah Brass Quintet w Nowym Jorku, 4th Opus Dissonus Composition Competition w Brazylii, First Accordion Composition Competition Fidelio w Madrycie, Artistes en Herbe w Luksemburgu, Marathon V-Festival w Wiedniu, XIV. International Forum Music of Youth w Kijowie, czy Gramodeska w Pradze.
Jako kompozytorka Ewa Fabiańska-Jelińska współpracuje z takimi wykonawcami jak m.in.: zespoły TrombQuartet, Sepia Ensemble, Kwartet Śląski, Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Chór i Orkiestra Cappella Gedanensis, Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej, Prague Modern, The New Mexico Contemporary Ensemble i Subtle Cheetah.
Na monograficznej płycie artystki "Chamber Music" znajdziemy przegląd rozmaitych stylistycznie kameralnych kompozycji (od utworów na instrumenty solowe po kwartety) z lat 2015-2019, nagranych w zdecydowanej większości przez artystów, podobnie jak kompozytorka związanych z Poznańską Akademią Muzyczną. Wśród nich znajdziemy m.in. doskonale znane melomanom zespoły TrombQuartet i Sepia Ensemble.
Pierwsza z wymienionych grup to założony w 2012 roku, jeden z nielicznych zespołów w Europie, którego brzmienie oparte jest na puzonach. Ten oryginalny kwartet wykonuje zarówno specjalne opracowania dzieł muzyki klasycznej, jak standardy jazzowe, tematy filmowe, a nawet przeboje pop. TrombQuartet tworzą: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, oraz Marek i Tomasz Kaczor. Na płycie grupy zatytułowanej "Take Four" (2018), obok utworu "Choral I" Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, znalazły się utwory z dorobku Josepha Haydna, J.S.Bacha, Ludviga van Beethovena, Piotra Czajkowskiego czy Claude Debussy'ego,ale też kompozycje Jerome Kerna, Sonny'ego Rollinsa i Paula Desmonda, słynny motyw Johna Barry z "Jamesa Bonda" i przebój Czesława Niemena: "Pod Papugami".
Na niniejszej płycie w wykonaniu TrombQuartet słyszymy utwór zainspirowany filmem "Młodość" ("Youth", 2015) Paola Sorrentino, w którym rolę instrumentu solowego pełni puzon basowy (Tomasz Kaczor).
Specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół Sepia Ensemble ma w repertuarze kompozycje m.in. Johna Cage'a, Philipa Glassa, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego i Grażyny Bacewicz. Wyłoniony z 11-osobowego kolektywu kwartet (klarnet, puzon, fortepian, wiolonczela) na monograficznej płycie Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej podjął się wykonania kontemplacyjnego utworu "Meditation I".
Uwagę zwraca utrzymana w estetyce minimal music "Lullaby" na fortepian solo zagrana przez Marię Rutkowską, a zadedykowana skrzywdzonym przez dorosłych dzieciom. Do dzieci odnosi się też 4-częściowa forma "Baby's Expressions" na saksofon solo (Magdalena Jakubska-Szymiec).
Album nie zawiera spójnego i koncepcyjnego programu. Jest natomiast znakomitą wizytówką młodej, eksperymentującej z muzyczno-brzmieniową formą kompozytorki, ukazując rozmaite oblicza jej muzycznych pasji i fascynacji.
Album nie zawiera spójnego i koncepcyjnego programu. Jest natomiast znakomitą wizytówką młodej, eksperymentującej z muzyczno-brzmieniową formą kompozytorki, ukazując rozmaite oblicza jej muzycznych pasji i fascynacji.
Album ukazał się 12 maja 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Ewa Fabiańska-Jelińska - Chamber Music
CD 2021, DUX 1684
program:
1. Toccata for accordion and piano
2. Meditation I for piano, clarinet, trombone and cello
3. Meditation III for solo trombone
4. Bagatelle for clarinet and piano
5. Elegy for solo viola
6. Amnesia for trombone quartet
7. Lullaby for solo piano
Baby’s Expressions for solo saxophone:
8. Smile
9. Cry
10. Gurgle
11. Lullaby
Sonata for viola and piano:
12. Allegro giocoso
13. Andante religioso
14. Allegretto scherzando
15. Allegretto risoluto
wykonawcy:
Duo Wolańska / Gajda:
Julia Wolańska-Gajda - fortepian
Michał Gajda - akordeon
Sepia Ensemble:
Tomasz Sośniak - fortepian
Szymon Jóźwiak - klarnet
Wojciech Jeliński - puzon
Anna Szmatoła - wiolonczela
TrombQuartet:
Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, Marek Kaczor, Tomasz Kaczor - puzony
Wojciech Jeliński - puzon
Paweł Kroczek - klarnet
Hanna Lizinkiewicz - fortepian
Lech Bałaban - altówka
Maria Rutkowska - fortepian
Magdalena Jakubska-Szymiec - saksofon
Ewa Guzowska - altówka
Maria Koszewska-Wajdzik - fortepian
CD 2021, DUX 1684
program:
1. Toccata for accordion and piano
2. Meditation I for piano, clarinet, trombone and cello
3. Meditation III for solo trombone
4. Bagatelle for clarinet and piano
5. Elegy for solo viola
6. Amnesia for trombone quartet
7. Lullaby for solo piano
Baby’s Expressions for solo saxophone:
8. Smile
9. Cry
10. Gurgle
11. Lullaby
Sonata for viola and piano:
12. Allegro giocoso
13. Andante religioso
14. Allegretto scherzando
15. Allegretto risoluto
wykonawcy:
Duo Wolańska / Gajda:
Julia Wolańska-Gajda - fortepian
Michał Gajda - akordeon
Sepia Ensemble:
Tomasz Sośniak - fortepian
Szymon Jóźwiak - klarnet
Wojciech Jeliński - puzon
Anna Szmatoła - wiolonczela
TrombQuartet:
Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, Marek Kaczor, Tomasz Kaczor - puzony
Wojciech Jeliński - puzon
Paweł Kroczek - klarnet
Hanna Lizinkiewicz - fortepian
Lech Bałaban - altówka
Maria Rutkowska - fortepian
Magdalena Jakubska-Szymiec - saksofon
Ewa Guzowska - altówka
Maria Koszewska-Wajdzik - fortepian
_____________________________________________