Praeludium F dur und Fuge F Dur; Einleitung zu C.H.Graun‘s Tod Jesu, Op.15; Fantasie über: Halleluja aus G.F.Händel‘s Messias; Ausführung des Chorals: Wie schön leuchtet‘ uns; Fugirtes Praeludium A moll. Von Gott will ich nicht lassen; Ausführung des Chorals: Von Gott will ich nicht lassen; Fantasie über ein Thema aus: Messias von G.F.Händel (Amen); Variationen über die österreichische Volkshymne; Praeludium E moll und Fuge E dur; Praeludium zur Trauerfeierlichkeit A moll, Op.68, Nr 2; Fantasie über den Chor: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes aus der Schöpfung von Josef Haydn; Praeludium zu einer Festlichkeit D dur.
Doskonały organista, klawesynista, pianista i dyrygent, ale też zapalony kolekcjoner historycznych instrumentów klawiszowych Marek Toporowski, w ostatnim czasie oczarował nas albumem wypełnionym muzyką fortepianową czeskiego kompozytora Jana Ladislava Dusseka ("Sonaty fortepianowe op.9 / Cierpienia francuskiej królowej op.23", 2019), wykonaną na fortepianach powstałych w pracowni słynnego wiedeńskiego konstruktora przełomu XVIII i XIX wieku, Antona Waltera. Wcześniej kilkukrotny zdobywca nagrody Fryderyk, grał dla nas Sonaty BWV 525-530 Johanna Sebastiana Bacha na odnalezionych w 2002 roku zabytkowych organach Joachima Wagnera w Siedlcach, zainstalowanych w zabytkowej siedzibie Biskupa Siedleckiego (płyta "Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016).
Na swej kolejnej płycie Marek Toporowski zmierzył się z kolejnym wyjątkowym instrumentem i muzyką kolejnego wyjątkowego twórcy.
Album "Ernst Köhler" zawiera muzykę organową (m.in. Wariacje na tematy Haydna i Haendla, Preludia i Fantazje) jednego z przedstawicieli tzw. wrocławskiej szkoły organowej I połowy XIX wieku Ernsta Köhlera (1799-1847), a instrumentem za którym zasiadł artysta są zabytkowe organy wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO drewnianego Kościoła Pokoju pw. Świętego Ducha w Jaworze.
Na swej kolejnej płycie Marek Toporowski zmierzył się z kolejnym wyjątkowym instrumentem i muzyką kolejnego wyjątkowego twórcy.
Album "Ernst Köhler" zawiera muzykę organową (m.in. Wariacje na tematy Haydna i Haendla, Preludia i Fantazje) jednego z przedstawicieli tzw. wrocławskiej szkoły organowej I połowy XIX wieku Ernsta Köhlera (1799-1847), a instrumentem za którym zasiadł artysta są zabytkowe organy wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO drewnianego Kościoła Pokoju pw. Świętego Ducha w Jaworze.
Organy wzniesiono w 1855 roku w 200-rocznicę wybudowania kościoła w Jaworze, a w roku 1899 instrument został przebudowany i dostosowany do panującego wówczas trendu związanego z szerokim "symfonicznym" brzmieniem. Organy zostały gruntownie wyremontowane i odrestaurowane w 2005 roku, tym samym stając się jednym z najbardziej atrakcyjnych tego typu instrumentów na świecie.
Wyrafinowane pod względem harmonii utwory Ernsta Köhlera brzmią we wnętrzu zabytkowego drewnianego kościoła wyśmienicie, oddając pełnię zaklętego w nich piękna i nastroju. W grze Marka Toporowskiego wyczuwamy pasję, zaangażowanie i oczywiście bezgraniczną miłość do muzyki. Wykonawca robi wrażenie upajającego się niezwykłym, klarownym i pełnym przestrzeni brzmieniem instrumentu, przeprowadzając nas przez poszczególne tematy Köhlera. Notabene: to co uczynił Ernst Köhler z haendlowskim "Halleluja" poddając temat improwizacjom i fantazjując, jest arcydziełem samym w sobie.
Znakomita płyta, która poruszy serca nie tylko miłośników muzyki organowej, ale każdego wrażliwego na dźwiękowe piękno odbiorcy.
Wyrafinowane pod względem harmonii utwory Ernsta Köhlera brzmią we wnętrzu zabytkowego drewnianego kościoła wyśmienicie, oddając pełnię zaklętego w nich piękna i nastroju. W grze Marka Toporowskiego wyczuwamy pasję, zaangażowanie i oczywiście bezgraniczną miłość do muzyki. Wykonawca robi wrażenie upajającego się niezwykłym, klarownym i pełnym przestrzeni brzmieniem instrumentu, przeprowadzając nas przez poszczególne tematy Köhlera. Notabene: to co uczynił Ernst Köhler z haendlowskim "Halleluja" poddając temat improwizacjom i fantazjując, jest arcydziełem samym w sobie.
Znakomita płyta, która poruszy serca nie tylko miłośników muzyki organowej, ale każdego wrażliwego na dźwiękowe piękno odbiorcy.
Album ukazał się 12 czerwca 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Marek Toporowski: Ernst Köhler
CD 2021, DUX 1710
program:
1. Praeludium F dur (Kothe I-1) und Fuge F Dur (Kothe I-8)
2. Einleitung zu C. H. Graun‘s Tod Jesu, Op. 15 (Kothe, I-11)
3. Fantasie über: Halleluja aus G. F. Händel‘s Messias. (Kothe II-33)
4. Ausführung des Chorals: Wie schön leuchtet‘ uns (Kothe I-16)
5. Fugirtes Praeludium A moll. Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-7)
6. Ausführung des Chorals: Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-14)
7. Fantasie über ein Thema aus: Messias von G. F. Händel (Amen) (Kothe II-24)
8. Variationen über die österreichische Volkshymne (Kothe II-30)
9. Praeludium E moll und Fuge E dur (Kothe I-5)
10. Praeludium zur Trauerfeierlichkeit A moll, Op. 68, Nr 2 (Kothe I-3)
11. Fantasie über den Chor: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes aus der Schöpfung von Josef Haydn (Kothe II-26)
12. Praeludium zu einer Festlichkeit D dur (Kothe I-4)
CD 2021, DUX 1710
program:
1. Praeludium F dur (Kothe I-1) und Fuge F Dur (Kothe I-8)
2. Einleitung zu C. H. Graun‘s Tod Jesu, Op. 15 (Kothe, I-11)
3. Fantasie über: Halleluja aus G. F. Händel‘s Messias. (Kothe II-33)
4. Ausführung des Chorals: Wie schön leuchtet‘ uns (Kothe I-16)
5. Fugirtes Praeludium A moll. Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-7)
6. Ausführung des Chorals: Von Gott will ich nicht lassen (Kothe I-14)
7. Fantasie über ein Thema aus: Messias von G. F. Händel (Amen) (Kothe II-24)
8. Variationen über die österreichische Volkshymne (Kothe II-30)
9. Praeludium E moll und Fuge E dur (Kothe I-5)
10. Praeludium zur Trauerfeierlichkeit A moll, Op. 68, Nr 2 (Kothe I-3)
11. Fantasie über den Chor: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes aus der Schöpfung von Josef Haydn (Kothe II-26)
12. Praeludium zu einer Festlichkeit D dur (Kothe I-4)
Marek Toporowski - organy
____________________________________________