Ludwig van Beethoven:
I Sonata F-dur op. 5 nr 1;
IV Sonata C-dur op. 102 nr 1;
V Sonata D-dur op. 102 nr 2.
I Sonata F-dur op. 5 nr 1;
IV Sonata C-dur op. 102 nr 1;
V Sonata D-dur op. 102 nr 2.
Stanisław Firlej to jeden z najwybitniejszych wirtuozów wiolonczeli, mający za sobą doskonałe nagrania zrealizowane w konwencji duetu z fortepianem, jak m.in. Sonata "Arpeggione" Schuberta (z Paulem Badura-Skodą), czy Miniatury wiolonczelowe Chopina (z Anną Wesołowską-Firlej).
Z kolei laureat wielu nagród i wyróżnień zdobywanych podczas krajowych i zagranicznych konkursów i festiwali Wojciech Kubica, jest jednym z niewielu pianistów tak doskonale odnajdującym się w repertuarze kameralnym i świetnie interpretującym utwory od baroku po muzykę współczesną.
Obaj Panowie postanowili dokonać rejestracji kompletu pięciu Sonat na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena.
Pierwsza płyta ("Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.2 & 3") ukazała się w 2018 roku, a w roku 2021 światło dzienne ujrzał drugi album, wieńczący zarazem ten wyjątkowy projekt.
Najstarsza z zamieszczonych na tej płycie Sonat, obfitująca w liczne motywy melodyczne śpiewna I Sonata F-dur op. 5 nr 1 z roku 1796, emanuje lekkością i swobodą.
IV Sonata C-dur op. 102 nr 1 to z kolei utwór pełen sprzeczności i zmienności nastrojów, a zarazem najbardziej bodaj wirtuozowska z wszystkich beethovenowskich Sonat na fortepian i wiolonczelę.
Podobnie jak IV Sonata, tak i zamykająca program albumu V Sonata D-dur op. 102 nr 2 powstała w 1815 roku. To również utwór pełen kontrastów i niepokoju, prowadzący słuchacza od radosnego Allegro con brio, do nostalgicznej i lirycznej 2 części (Adagio con molto sentimento d’affetto), aż do wielkiego finału będącego polifoniczną fugą (Allegro – Allegro fugato).
Utwory powstałe na przestrzeni dwóch dekad ukazują wyraźne zmiany zachodzące w stylu niemieckiego kompozytora, a wywodzący się z różnych pokoleń muzycy, doskonale uchwycili zaklęte w muzyce Beethovena emocje i uczucia.
Oba albumy zawierające komplet Sonat na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena nagranych przez Stanisława Firleja i Wojciecha Kubicę winny znaleźć się w płytotece każdego szanującego się melomana. Mamy bowiem do czynienia z wykonaniem na najwyższym z możliwych światowym poziomie. Także jakość techniczna obu płyt i zamieszczonych na nich nagrań dokonanych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zaspokoi oczekiwania najbardziej wymagających audiofilów.
Z kolei laureat wielu nagród i wyróżnień zdobywanych podczas krajowych i zagranicznych konkursów i festiwali Wojciech Kubica, jest jednym z niewielu pianistów tak doskonale odnajdującym się w repertuarze kameralnym i świetnie interpretującym utwory od baroku po muzykę współczesną.
Obaj Panowie postanowili dokonać rejestracji kompletu pięciu Sonat na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena.
Pierwsza płyta ("Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.2 & 3") ukazała się w 2018 roku, a w roku 2021 światło dzienne ujrzał drugi album, wieńczący zarazem ten wyjątkowy projekt.
Najstarsza z zamieszczonych na tej płycie Sonat, obfitująca w liczne motywy melodyczne śpiewna I Sonata F-dur op. 5 nr 1 z roku 1796, emanuje lekkością i swobodą.
IV Sonata C-dur op. 102 nr 1 to z kolei utwór pełen sprzeczności i zmienności nastrojów, a zarazem najbardziej bodaj wirtuozowska z wszystkich beethovenowskich Sonat na fortepian i wiolonczelę.
Podobnie jak IV Sonata, tak i zamykająca program albumu V Sonata D-dur op. 102 nr 2 powstała w 1815 roku. To również utwór pełen kontrastów i niepokoju, prowadzący słuchacza od radosnego Allegro con brio, do nostalgicznej i lirycznej 2 części (Adagio con molto sentimento d’affetto), aż do wielkiego finału będącego polifoniczną fugą (Allegro – Allegro fugato).
Utwory powstałe na przestrzeni dwóch dekad ukazują wyraźne zmiany zachodzące w stylu niemieckiego kompozytora, a wywodzący się z różnych pokoleń muzycy, doskonale uchwycili zaklęte w muzyce Beethovena emocje i uczucia.
Oba albumy zawierające komplet Sonat na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena nagranych przez Stanisława Firleja i Wojciecha Kubicę winny znaleźć się w płytotece każdego szanującego się melomana. Mamy bowiem do czynienia z wykonaniem na najwyższym z możliwych światowym poziomie. Także jakość techniczna obu płyt i zamieszczonych na nich nagrań dokonanych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zaspokoi oczekiwania najbardziej wymagających audiofilów.
Album ukazał się 15 lipca 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Stanisław Firlej / Wojciech Kubica
Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.1,4 & 5
CD 2021, DUX 1703
program:
I Sonata F-dur op. 5 nr 1 na fortepian i wiolonczelę:
1. Adagio sostenuto – Allegro
2. Rondo. Allegro vivace
IV Sonata C-dur op. 102 nr 1 na fortepian i wiolonczelę:
3. Andante – Allegro vivace
4. Adagio – Tempo d’Andante – Allegro vivace
V Sonata D-dur op. 102 nr 2 na fortepian i wiolonczelę:
5. Allegro con brio
6. Adagio con molto sentimento d’affetto
7. Allegro – Allegro fugato
wykonawcy:
Stanisław Firlej - wiolonczela
Wojciech Kubica - fortepian
Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.1,4 & 5
CD 2021, DUX 1703
program:
I Sonata F-dur op. 5 nr 1 na fortepian i wiolonczelę:
1. Adagio sostenuto – Allegro
2. Rondo. Allegro vivace
IV Sonata C-dur op. 102 nr 1 na fortepian i wiolonczelę:
3. Andante – Allegro vivace
4. Adagio – Tempo d’Andante – Allegro vivace
V Sonata D-dur op. 102 nr 2 na fortepian i wiolonczelę:
5. Allegro con brio
6. Adagio con molto sentimento d’affetto
7. Allegro – Allegro fugato
wykonawcy:
Stanisław Firlej - wiolonczela
Wojciech Kubica - fortepian
_____________________________________________