│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

28.9.21

Carlos Barbarosa-Lima & Johannes Tonio Kreusch: El Manisero /2021/

El Manisero; Manha de Carnaval; Solamente une vez; Canta Mais; Ay, Jalisco no te rajes; Por Causa de Voce; Rosa; Cielito Lindo; Danza Criolla; Gato; Sentimental Melody; Estrellita.

 
 
 
 
 
Urodzony w 1944 roku osiadły w USA brazylijski gitarzysta Carlos Barbosa-Lima, jest aktywnym muzykiem już od 60 lat. Specjalizujący się we flamenco, brazylijskiej sambie i bossa novie muzyk nagrał ponad 70 albumów, a jako aranżer ma w dorobku ponad 1000 gitarowych transkrypcji zarówno muzyki o latynoamerykańskim rodowodzie jak utworów muzyki klasycznej. Podczas kilkudziesięciu lat Barbosa-Lima współpracował z takimi artystami jak m.in. Antonio Carlos-Jobim, Andres Segovia, Charlie Byrd, Eddie Gomez, Luiz Bonfa, Leo Brouwer czy Alberto Ginastera.
Swój kolejny po "Delicado" (2019) album, Carlos Barbosa-Lima postanowił nagrać w duecie z urodzonym w 1970 roku w Monachium gitarzystą i kompozytorem Johannesem Tonio Kreuschem.
Niemiecki muzyk specjalizujący się w muzyce klasycznej, w ostatnim czasie coraz częściej skłania się ku improwizacji, co doprowadziło go do współpracy z takimi artystami jak Ornette Coleman czy Markus Stockhausen.
Nagrany w monachijskich Red Velvet Studios album "El Manisero" zawiera słynne tematy muzyki latynoamerykańskiej, wybrane z dorobku takich kompozytorów jak Antonio Carlos Jobim, Luiz Bonfa czy Moises Simons, ale też autorskie aranżacje trzech utworów klasycznych Alberto Ginastery i tematu "Melodia Sentimental" pochodzącego z poematu symfonicznego Heitora Villa-Lobosa
"Świt w tropikalnym lesie" ("Floresta do Amazonas"). W czterech utworach na płycie subtelnym akompaniamentem duet wspomaga brat-bliźniak Johannesa Tonio Kreuscha a zarazem jego muzyczny partner w wielu projektach, pianista o jazzowej orientacji Cornelius Claudio Kreusch.
Program otwiera kompozycja, której album zawdzięcza swój tytuł. Skomponowana w 1927 roku przez Moisesa Simonsa "El Manisero" to jeden z najbardziej znanych kubańskich tematów wszech czasów.
Brazylijska piosenka Luiza Bonfy do słów Antônio Marii "Manha de Carnaval”, znana jest z wykonań m.in. Astrud Gilberto, Joan Baez, Franka Sinatry, Cher, Julio Iglesiasa, ale też światowej sławy klasycznego pianisty Daniela Barenboima, który swą instrumentalną wersję utworu przedstawił w roku 2000 na znakomitym albumie "Brazilian Rhapsody". W obu utworach dwójce wywodzących się z różnych pokoleń i kultur mistrzów gitary, przy fortepianie
towarzyszy wspomniany wcześniej Cornelius Claudio Kreusch.
Jego grę słyszymy też podczas "Ay, Jalisco no te rajes", będącej instrumentalną wersją meksykańskiej piosenki z 1941 roku autorstwa Manuela Esperona Gonzalesa i Ernesto Cortázara Seniora, oraz zamykającej album "Estrellitcie" Manuela Marii Ponce'a z 1912 roku.
Meksykańskie bolero "Solamente Una Vez" Agustina Lary (znane też pod angielskim tytułem "You Belong to My Heart”, a w Polsce jako "Wspominałam ten dzień"), Barbosa-Lima i Kreusch ozdobili błyskotliwymi improwizacjami.
Z dorobku najsłynniejszego z twórców, nad którymi pochylili się gitarzyści, a mianowicie Antonio Carlosa Jobima pochodzi jego mniej znana kompozycja, napisana wspólnie z Vinicusem de Moraesem ballada "Canta Mais", oraz bossa nova "Por Causa de Voce", najbardziej znana dzięki wersji
, którą sam kompozytor nagrał w 1969 roku z Frankiem Sinatrą pod tytułem "Don't Ever Go Away".
"Rosa" z 1917 roku, to z kolei utwór który przyniósł niebywałą sławę 17-letniemu wówczas Pixinguinhie, czyniąc go jednym z najpopularniejszych twórców muzyki popularnej w Brazylii.
Najstarszym utworem w tym zbiorze jest skomponowana w 1882 roku przez Quirino Mendozę y Cortesa pieśń "Cielito Lindo", która do dziś często śpiewana jest jako rodzaj hymnu przy okazji ważnych wydarzeń w Meksyku, a w Polsce zyskała sławę jako "zakazana piosenka" z okresu II wojny światowej: "Teraz jest wojna".
Aż trzy utwory na "El Manisero" pochodzą z dorobku argentyńskiego kompozytora muzyki klasycznej, zmarłego w 1983 roku Alberto Ginastery, z którym Carlosa Barbosa-Limę łączyła nie tylko współpraca ale i przyjaźń. W 1976 Ginastera specjalnie dla gitarzysty skomponował Sonatę gitarową. Dla potrzeb niniejszego albumu Barbosa-Lima przygotował wirtuozowskie aranżacje dwóch fragmentów jego w oryginale fortepianowej "Suite de Danzas Criollas" z 1946, oraz pieśni "Gato" wybranej z cyklu "Cinco Canciones Populares Argentinas" z 1943 roku.
Omawiana w tym miejscu płyta "El Manisero" to nie tylko wyjątkowy w przebogatej dyskografii album 76-letniej legendy gitary jakim jest, po raz pierwszy nagrywający w Monachium Carlos Barbarosa-Lima, ale jedna z najciekawszych płyt muzyki gitarowej ostatnich lat.
Brazylijsko-niemiecka, międzypokoleniowa współpraca obu artystów to zderzenie się z sobą dwóch różnych muzycznych kultur na polu złożonym z najpiękniejszych standardów muzyki latynoamerykańskiej.
Tej płyty nie można przegapić!
Premiera 8 października 2021.
Robert Ratajczak

____________________________________________

 
 
Carlos Barbarosa-Lima & Johannes Tonio Kreusch: El Manisero
CD 2021, GLM Records FM 319-2

program:

  1. Moises Simons - El Manisero
  2. Luiz Bonfa - Manha de Carnaval
  3. Augustin Lara - Solamente une vez
  4. Antonio Carlos Jobim / Vinicius de Moraes - Canta Mais
  5. Manuel Esperon Gonzales - Ay, Jalisco no te rajes
  6.
Antonio Carlos Jobim - Por Causa de Voce
  7. Alfredo Vianna (Pixinguinha) - Rosa
  8. Quirino Mendoza y Cortes - Cielito Lindo
 
Alberto Ginastera:
  9. Danza Criolla I
10. Danza Criolla III
11. Gato

12. Heitor Villa-Lobos - Sentimental Melody
13. Manuel Maria Ponce - Estrellita

personel:
Carlos Barbosa-Lima, Johannes Tonio Kreusch - gitara
oraz:
Cornelius Claudio Kreusch - fortepian
____________________________________________