Album zawiera cykl 14 Sonat, znanego przede wszystkim dzięki wielu wirtuozerskim utworom na klawesyn, włoskiego kompozytora epoki baroku Bernardo Pasquiniego (1637-1710). Zawarte na płycie utwory tworzące zbiór "Sonate per due cembali con il baso cifrato" to prawdziwe skarby XVII-wiecznej muzyki kameralnej.
Nagranie dokonane zostało w lutym br. we wnętrzach Opactwa Cystersów w Mogile w Krakowie, przez tworzące krakowski duet klawesynowy ClaveDuo: Joannę Solecką i Annę Huszczo.
ClaveDuo specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku z dorobku takich kompozytorów, jak m.in. J.S.Bach, C.Ph.E.Bach, G.F. Handel, F.Couperin czy G.Le Roux. Duet nie stroni jednak od muzyki współczesnej dedykowanej barokowemu klawesynowi przez m.in. E. McLean’a, D.Koomans’a i D.Rudnickiego.
Specyficzne, metaliczne brzmienie klawesynu charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce, dlatego z repertuarem klawesynowym mierzą się wyłącznie najlepsi instrumentaliści.
Joanna Solecka i Anna Huszczo to absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, które poza działalnością w ramach ClaveDuo współpracują z takimi wykonawcami jak Capella Gedanensis, Zespół Muzyki Dawnej Intrada, Radomska Orkiestra Kameralna, Balet Dworski Cracovia Danza, oraz z Krakowską Operą Kameralną i Operą Bałtycką.
Zawarte na płycie utwory nie są zapisem improwizacji na bazie notacji basso continuo, lecz w pełni rozpisanymi przez Pasquiniego kompozycjami. Warto pamiętać iż w XVII i XVIII wieku linia basu, stanowiąca harmoniczny fundament utworu najczęściej wymagała od wykonawcy improwizacyjnego dopełnienia, a kompozytorzy często dopisywali obok nut cyfry podpowiadające wykonawcy, jak powinni uzupełnić strukturę akordową.
W "Sonate per due cembali con il baso cifrato" odnajdziemy kanon i fugę, ale też swobodną polifonię imitacyjną. Sonaty Pasquiniego to esencja polifonii i kompozycji, wymagająca od wykonawcy zaangażowania dalece wykraczającego poza swobodne improwizacje.
Dzięki znakomitemu kunsztowi ClaveDuo, zarówno w zakresie warsztatu instrumentalnego, jak zdolności do głębokiego zanurzenia się w artystycznym zamyśle włoskiego kompozytora, otrzymaliśmy płytę, która poruszy każdego wrażliwego na dźwiękowe niuanse melomana.
Dźwięk instrumentu raz jest pełen wigoru, innym razem miękko naśladuje lutnię, a utwory Pasquiniego jakich słuchamy na płycie, tworzą fascynujący klimat brzmieniowy muzyki epoki baroku.
Warto zwrócić uwagę również na piękną edycję płyty, której okładkę zdobią reprodukcje znakomicie komponujących się z muzyką, pastelowych obrazów Tadeusza Makowskiego (1882-1932).
Nagranie dokonane zostało w lutym br. we wnętrzach Opactwa Cystersów w Mogile w Krakowie, przez tworzące krakowski duet klawesynowy ClaveDuo: Joannę Solecką i Annę Huszczo.
ClaveDuo specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku z dorobku takich kompozytorów, jak m.in. J.S.Bach, C.Ph.E.Bach, G.F. Handel, F.Couperin czy G.Le Roux. Duet nie stroni jednak od muzyki współczesnej dedykowanej barokowemu klawesynowi przez m.in. E. McLean’a, D.Koomans’a i D.Rudnickiego.
Specyficzne, metaliczne brzmienie klawesynu charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce, dlatego z repertuarem klawesynowym mierzą się wyłącznie najlepsi instrumentaliści.
Joanna Solecka i Anna Huszczo to absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, które poza działalnością w ramach ClaveDuo współpracują z takimi wykonawcami jak Capella Gedanensis, Zespół Muzyki Dawnej Intrada, Radomska Orkiestra Kameralna, Balet Dworski Cracovia Danza, oraz z Krakowską Operą Kameralną i Operą Bałtycką.
Zawarte na płycie utwory nie są zapisem improwizacji na bazie notacji basso continuo, lecz w pełni rozpisanymi przez Pasquiniego kompozycjami. Warto pamiętać iż w XVII i XVIII wieku linia basu, stanowiąca harmoniczny fundament utworu najczęściej wymagała od wykonawcy improwizacyjnego dopełnienia, a kompozytorzy często dopisywali obok nut cyfry podpowiadające wykonawcy, jak powinni uzupełnić strukturę akordową.
W "Sonate per due cembali con il baso cifrato" odnajdziemy kanon i fugę, ale też swobodną polifonię imitacyjną. Sonaty Pasquiniego to esencja polifonii i kompozycji, wymagająca od wykonawcy zaangażowania dalece wykraczającego poza swobodne improwizacje.
Dzięki znakomitemu kunsztowi ClaveDuo, zarówno w zakresie warsztatu instrumentalnego, jak zdolności do głębokiego zanurzenia się w artystycznym zamyśle włoskiego kompozytora, otrzymaliśmy płytę, która poruszy każdego wrażliwego na dźwiękowe niuanse melomana.
Dźwięk instrumentu raz jest pełen wigoru, innym razem miękko naśladuje lutnię, a utwory Pasquiniego jakich słuchamy na płycie, tworzą fascynujący klimat brzmieniowy muzyki epoki baroku.
Warto zwrócić uwagę również na piękną edycję płyty, której okładkę zdobią reprodukcje znakomicie komponujących się z muzyką, pastelowych obrazów Tadeusza Makowskiego (1882-1932).
Premiera 17 września 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
ClaveDuo: Il teatro del suono
CD 2021, RecArt 0042
program:
Bernardo Pasquini - Sonate per due cembali con il baso cifrato:
1. [Sonata I] A’ due Cimbali
2. Sonata II
3. Sonata III
4. Sonata IV
5. Sonata V
6. Sonata VI a due
7. Sonata VII a due
8. Sonata VIII a due
9. Sonata IX a due
10. Sonata X a 2
11. Sonata XI a 2
12. Sonata XII
13. Sonata XIII a 2
14. Sonata XIV
wykonawcy:
Joanna Solecka, Anna Huszczo - klawesyn
CD 2021, RecArt 0042
program:
Bernardo Pasquini - Sonate per due cembali con il baso cifrato:
1. [Sonata I] A’ due Cimbali
2. Sonata II
3. Sonata III
4. Sonata IV
5. Sonata V
6. Sonata VI a due
7. Sonata VII a due
8. Sonata VIII a due
9. Sonata IX a due
10. Sonata X a 2
11. Sonata XI a 2
12. Sonata XII
13. Sonata XIII a 2
14. Sonata XIV
wykonawcy:
Joanna Solecka, Anna Huszczo - klawesyn
____________________________________________