Canción del fuego fatuo; Calle Companía; La leyenda del tiempo; Spring of Life; The Silk Road; Pai Lan; Volar; Vía de la Plata; Mar de la tranquilidad; Calima.
Okrzyknięty przez europejskich krytyków muzycznych mianem "jednego z najbardziej ekscytujących głosów nowego pokolenia hiszpańskiego jazzu", urodzony w 1983 roku, osiadły w USA pianista i kompozytor Daniel García, to artysta bezproblemowo łączący estetykę muzyki flamenco z idiomem współczesnego jazzu. Jego własne kompozycje charakteryzuje gorący temperament, ekspresja, melodyka oraz nadzwyczajna finezja.
Przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych Garcia zdobył wykształcenie jako klasyczny pianista w Konserwatorium Castilla y León w Salamance, a jako uczeń samego Danilo Péreza w bostońskim Berklee College of Music, stał się błyskotliwym wirtuozem jazzowej klawiatury, zapraszanym do współpracy przez takich muzyków jak choćby Arturo Sandoval i Greg Osby.
Muzyk zgłębił też arkana muzyki rockowej i elektronicznej, a także bliskowschodniej i kubańskiej, a nawet muzykę średniowieczną i chorały gregoriańskie.
Poza licznymi kolaboracjami Daniel García od kilku lat regularnie publikuje też albumy firmowane własnym nazwiskiem.
W roku 2019 tworzone wraz z wieloletnimi muzycznymi przyjaciółmi pianisty, pochodzącymi z Kuby: Reinerem Elizarde "El Negrón" (kontrabas) i znanym z zespołu Alfredo Rodrigueza Michaelem Oliverą (perkusja), Trio Daniela Garcíi w monachijskiej wytwórni ACT zadebiutowało albumem "Travesuras".
Pełna ekspresji muzyka, łącząca rytm z melodyjnym bogactwem, harmoniczną finezją i niezwykłą wirtuozerią, spotkała się z gorącym przyjęciem zarówno odbiorców jak krytyków muzycznych.
Po dwóch latach Daniel García Trio w niezmienionym składzie powraca albumem "Vía de la Plata", na którym w poszczególnych utworach gościnnie zagrali też: pochodzący z Bejrutu znakomity trębacz Ibrahim Maalouf, izraelski klarnecista Anat Cohen i hiszpański gitarzysta Gerardo Núnez.
Tytuł albumu ("Srebrna droga") odnosi się do określenia jakim nazywano historyczną rzymską trasę z północy na południe Półwyspu Iberyjskiego, której jednym z przystanków było rodzinne miasto artysty, leżąca nad rzeką Tormes w zachodniej Hiszpanii, Salamanca. To właśnie Vía de la Plata w przeszłości sprawiła iż Hiszpania stała się tyglem rozmaitych kultur: celtyckiej i nordyckiej, ze wschodniej części Morza Śródziemnego i Afryki, a także z obu Ameryk. Tę właśnie ideę połączenia odległych od siebie kultur García stara się przekazać poprzez swą muzykę, nie tylko angażując do składu artystów reprezentujących różne muzyczne dziedzictwa, ale też poprzez kompozycje, których stylistyka jest wypadkową zetknięcia się z sobą na pozór odległych od siebie kultur.
Poza nowymi kompozycjami Daniela Garcíi w programie płyty znalazły się też autorskie aranżacje kompozycji Manuela de Falli (otwierająca program "Canción del fuego fatuo", najbardziej znana miłośnikom jazzu z wersji Milesa Davisa pod tytułem "Will O' the Wisp"), Federico Garcii Lorca ("La leyenda del tiempo") oraz Paco de Lucíi ("Volar").
Z kolei zamykająca album wirtuozerska "Calima" jest dziełem grającego w dwóch utworach na płycie, podobnie jak García zafascynowanego fuzją flamenco i jazzu, gitarzysty Gerardo Núneza.
Wraz z nimi własne kompozycje lidera projektu tworzą znakomity i urozmaicony stylistycznie program.
Tematyka utworów odnosi się zarówno do osobistych uczuć pianisty (dedykowana małżonce kompozycja "Pai Lan” z piękną kadencją klarnetu Anata Coena), jak wiatrom wywołującym burze piaskowe na Saharze ("Calima”), dawnej drodze handlowej łączącej Chiny z Bliskim Wschodem i Europą ("Silk Road"), czy inspiracji muzyką Maurice'a Ravela przełożoną na język folkloru Salamanki ("Vía de la Plata”).
Drugi album Tria Daniela Garcíi wydany przez wytwórnię ACT jeszcze wyraźniej niż "Travesuras" eksponuje własny język muzyka w roli wyśmienitego kompozytora i błyskotliwego pianisty.
Przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych Garcia zdobył wykształcenie jako klasyczny pianista w Konserwatorium Castilla y León w Salamance, a jako uczeń samego Danilo Péreza w bostońskim Berklee College of Music, stał się błyskotliwym wirtuozem jazzowej klawiatury, zapraszanym do współpracy przez takich muzyków jak choćby Arturo Sandoval i Greg Osby.
Muzyk zgłębił też arkana muzyki rockowej i elektronicznej, a także bliskowschodniej i kubańskiej, a nawet muzykę średniowieczną i chorały gregoriańskie.
Poza licznymi kolaboracjami Daniel García od kilku lat regularnie publikuje też albumy firmowane własnym nazwiskiem.
W roku 2019 tworzone wraz z wieloletnimi muzycznymi przyjaciółmi pianisty, pochodzącymi z Kuby: Reinerem Elizarde "El Negrón" (kontrabas) i znanym z zespołu Alfredo Rodrigueza Michaelem Oliverą (perkusja), Trio Daniela Garcíi w monachijskiej wytwórni ACT zadebiutowało albumem "Travesuras".
Pełna ekspresji muzyka, łącząca rytm z melodyjnym bogactwem, harmoniczną finezją i niezwykłą wirtuozerią, spotkała się z gorącym przyjęciem zarówno odbiorców jak krytyków muzycznych.
Po dwóch latach Daniel García Trio w niezmienionym składzie powraca albumem "Vía de la Plata", na którym w poszczególnych utworach gościnnie zagrali też: pochodzący z Bejrutu znakomity trębacz Ibrahim Maalouf, izraelski klarnecista Anat Cohen i hiszpański gitarzysta Gerardo Núnez.
Tytuł albumu ("Srebrna droga") odnosi się do określenia jakim nazywano historyczną rzymską trasę z północy na południe Półwyspu Iberyjskiego, której jednym z przystanków było rodzinne miasto artysty, leżąca nad rzeką Tormes w zachodniej Hiszpanii, Salamanca. To właśnie Vía de la Plata w przeszłości sprawiła iż Hiszpania stała się tyglem rozmaitych kultur: celtyckiej i nordyckiej, ze wschodniej części Morza Śródziemnego i Afryki, a także z obu Ameryk. Tę właśnie ideę połączenia odległych od siebie kultur García stara się przekazać poprzez swą muzykę, nie tylko angażując do składu artystów reprezentujących różne muzyczne dziedzictwa, ale też poprzez kompozycje, których stylistyka jest wypadkową zetknięcia się z sobą na pozór odległych od siebie kultur.
Poza nowymi kompozycjami Daniela Garcíi w programie płyty znalazły się też autorskie aranżacje kompozycji Manuela de Falli (otwierająca program "Canción del fuego fatuo", najbardziej znana miłośnikom jazzu z wersji Milesa Davisa pod tytułem "Will O' the Wisp"), Federico Garcii Lorca ("La leyenda del tiempo") oraz Paco de Lucíi ("Volar").
Z kolei zamykająca album wirtuozerska "Calima" jest dziełem grającego w dwóch utworach na płycie, podobnie jak García zafascynowanego fuzją flamenco i jazzu, gitarzysty Gerardo Núneza.
Wraz z nimi własne kompozycje lidera projektu tworzą znakomity i urozmaicony stylistycznie program.
Tematyka utworów odnosi się zarówno do osobistych uczuć pianisty (dedykowana małżonce kompozycja "Pai Lan” z piękną kadencją klarnetu Anata Coena), jak wiatrom wywołującym burze piaskowe na Saharze ("Calima”), dawnej drodze handlowej łączącej Chiny z Bliskim Wschodem i Europą ("Silk Road"), czy inspiracji muzyką Maurice'a Ravela przełożoną na język folkloru Salamanki ("Vía de la Plata”).
Drugi album Tria Daniela Garcíi wydany przez wytwórnię ACT jeszcze wyraźniej niż "Travesuras" eksponuje własny język muzyka w roli wyśmienitego kompozytora i błyskotliwego pianisty.
Premiera 24 września 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Daniel García Trio: Vía de la Plata
CD 2021, ACT 9936-2
program:
1. Canción del fuego fatuo -feat.Ibrahim Maalouf
2. Calle Companía -feat.Gerardo Núnez
3. La leyenda del tiempo -feat.Anat Cohen
4. Spring of Life
5. The Silk Road -feat.Ibrahim Maalouf
6. Pai Lan -feat.Anat Cohen
7. Volar
8. Vía de la Plata -feat.Anat Cohen
9. Mar de la tranquilidad
10. Calima -feat.Gerardo Núnez
personel:
Daniel García - fortepian, Fender Rhodes, syntezatory
Reinier Elizarde “El Negrón” - kontrabas
Michael Olivera - perkusja
gościnnie:
Ibrahim Maalouf - trąbka
Gerardo Núnez - gitara
Anat Cohen - klarnet
CD 2021, ACT 9936-2
program:
1. Canción del fuego fatuo -feat.Ibrahim Maalouf
2. Calle Companía -feat.Gerardo Núnez
3. La leyenda del tiempo -feat.Anat Cohen
4. Spring of Life
5. The Silk Road -feat.Ibrahim Maalouf
6. Pai Lan -feat.Anat Cohen
7. Volar
8. Vía de la Plata -feat.Anat Cohen
9. Mar de la tranquilidad
10. Calima -feat.Gerardo Núnez
personel:
Daniel García - fortepian, Fender Rhodes, syntezatory
Reinier Elizarde “El Negrón” - kontrabas
Michael Olivera - perkusja
gościnnie:
Ibrahim Maalouf - trąbka
Gerardo Núnez - gitara
Anat Cohen - klarnet
____________________________________________