1993; The 6th and the 7th Parts of the Cake; Interlude; La Traversée Du Point Par Le Chameau; Roller Coaster; Tom & Jerry; Waiting for Ethiopia on a Bosphorus Bridge.
Tradycja prowadzonych przez Charlesa Mingusa dużych zespołów, których instrumentarium oparte jest na potężnie brzmiącej sekcji dętej, kontynuowana jest dziś nie tylko przez z powodzeniem działające formacje Mingus Big Band i Mingus Dynasty, których repertuar bazuje na kompozycjach słynnego muzyka, ale też formacje prowadzone przez kontrabasistów rozwijające tę formułę, jak choćby prowadzona przez Franza Dannenbauera Music Liberation Unit, czy powołana do życia przez francuskiego muzyka Théo Girarda 15-osobowa formacja Pensées Rotatives.
Urodzony w 1978 roku w rodzinie artystów (matka: projektantka kostiumów, ojciec: skrzypek) francuski kontrabasista, kompozytor i band leader Théo Girard, lekcje gry pobierał u takich znakomitości jak m.in. Miroslav Vitouš, Mark Dresser, Vijay Iyer i Dave Douglas. Jest wszechstronnym muzykiem z równym powodzeniem realizującym się jako lider własnych projektów, jak zapraszany przez rozmaitych artystów sideman. Na przestrzeni 20 lat działalności kreatywny instrumentalista prowadził takie formacje jak Bulle, Trans Kabar i Sibiel.
Instrumentarium 15-osobowego składu Pensées Rotatives (Wirujące Myśli), tworzy 5 trąbek, 8 saksofonów, kontrabas i perkusja. Do zespołu Girard zaprosił muzyków, z którymi wielokrotnie miał okazję współpracować w ramach wcześniejszych projektów, pośród których warto wymienić trębacza Antoine'a Berjeauta i brytyjskiego perkusistę Sebastiana Rochforda.
Repertuar zespołu tworzą opracowane na dużą sekcję dętą kompozycje wybrane z dorobku Théo Girarda. Jednak ich znaczące transkrypcje sprawiają iż niejednokrotnie trudno skojarzyć dany utwór z wersją znaną z wcześniejszej aranżacji.
Ze względu na pandemię grupa nie mogła w pełni rozwinąć skrzydeł podczas koncertów, jednak znakomity występ zespołu podczas dorocznego festiwalu Jazz sous les pommiers w Coutances w maju 2019 roku został zarejestrowany i zmiksowany przez Oliviera Gascoina.
Ten właśnie, oparty na własnych kompozycjach Girarda materiał, wypełnia 75-minut albumu "Pensées Rotatives".
Koncepcja koncertu Pensées Rotatives na wspomnianym festiwalu poza muzyką opierała się też na aspektach wizualnych i dramatycznych. W centrum akcji na środku sali znajdowało się trzech muzyków: trębacz Antoine Berjeaut, Girard i perkusista Seb Rochford, a wokół nich krążyło dwunastu saksofonistów i trębaczy. Jak przeczytać można w entuzjastycznych recenzjach koncertu m.in. w Citizen Jazz czy LondonJazz News, efekt był niesamowity.
Nam pozostają znakomite nagrania pochodzące z tego niezwykłego koncertu i dzięki ich znakomitej pod względem technicznym jakości możliwość uruchomienia wyobraźni.
Specyfika utworów, ich faktury, harmonie i barwa, wywołać może skojarzenia z nowoorleańską paradą jazzową, lub brzmieniem wojskowych orkiestr dętych, wzmocnionym rytmem basu i perkusji.
"Pensées Rotatives" to radosna, optymistyczna i pełna rozmaitych dźwiękowych barw muzyka. Poza świetnym przygotowaniem zespołu i wyśmienitym warsztatem muzyków, uwagę zwraca znakomita jakość techniczna i miks nagrań, o czym wspomniałem wcześniej. Szeroka baza stereo pozwala uchu wychwycić każdy pojedynczy instrument. Aż trudno uwierzyć iż są to nagrania koncertowe.
Urodzony w 1978 roku w rodzinie artystów (matka: projektantka kostiumów, ojciec: skrzypek) francuski kontrabasista, kompozytor i band leader Théo Girard, lekcje gry pobierał u takich znakomitości jak m.in. Miroslav Vitouš, Mark Dresser, Vijay Iyer i Dave Douglas. Jest wszechstronnym muzykiem z równym powodzeniem realizującym się jako lider własnych projektów, jak zapraszany przez rozmaitych artystów sideman. Na przestrzeni 20 lat działalności kreatywny instrumentalista prowadził takie formacje jak Bulle, Trans Kabar i Sibiel.
Instrumentarium 15-osobowego składu Pensées Rotatives (Wirujące Myśli), tworzy 5 trąbek, 8 saksofonów, kontrabas i perkusja. Do zespołu Girard zaprosił muzyków, z którymi wielokrotnie miał okazję współpracować w ramach wcześniejszych projektów, pośród których warto wymienić trębacza Antoine'a Berjeauta i brytyjskiego perkusistę Sebastiana Rochforda.
Repertuar zespołu tworzą opracowane na dużą sekcję dętą kompozycje wybrane z dorobku Théo Girarda. Jednak ich znaczące transkrypcje sprawiają iż niejednokrotnie trudno skojarzyć dany utwór z wersją znaną z wcześniejszej aranżacji.
Ze względu na pandemię grupa nie mogła w pełni rozwinąć skrzydeł podczas koncertów, jednak znakomity występ zespołu podczas dorocznego festiwalu Jazz sous les pommiers w Coutances w maju 2019 roku został zarejestrowany i zmiksowany przez Oliviera Gascoina.
Ten właśnie, oparty na własnych kompozycjach Girarda materiał, wypełnia 75-minut albumu "Pensées Rotatives".
Koncepcja koncertu Pensées Rotatives na wspomnianym festiwalu poza muzyką opierała się też na aspektach wizualnych i dramatycznych. W centrum akcji na środku sali znajdowało się trzech muzyków: trębacz Antoine Berjeaut, Girard i perkusista Seb Rochford, a wokół nich krążyło dwunastu saksofonistów i trębaczy. Jak przeczytać można w entuzjastycznych recenzjach koncertu m.in. w Citizen Jazz czy LondonJazz News, efekt był niesamowity.
Nam pozostają znakomite nagrania pochodzące z tego niezwykłego koncertu i dzięki ich znakomitej pod względem technicznym jakości możliwość uruchomienia wyobraźni.
Specyfika utworów, ich faktury, harmonie i barwa, wywołać może skojarzenia z nowoorleańską paradą jazzową, lub brzmieniem wojskowych orkiestr dętych, wzmocnionym rytmem basu i perkusji.
"Pensées Rotatives" to radosna, optymistyczna i pełna rozmaitych dźwiękowych barw muzyka. Poza świetnym przygotowaniem zespołu i wyśmienitym warsztatem muzyków, uwagę zwraca znakomita jakość techniczna i miks nagrań, o czym wspomniałem wcześniej. Szeroka baza stereo pozwala uchu wychwycić każdy pojedynczy instrument. Aż trudno uwierzyć iż są to nagrania koncertowe.
Tej płyty chce się słuchać bez końca.
Premiera 5 listopada 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Théo Girard: Pensées Rotatives
CD 2021, Discobole Records SD052021
program:
1. 1993
2. The 6th and the 7th Parts of the Cake
3. Interlude
4. La Traversée Du Point Par Le Chameau
5. Roller Coaster
6. Tom & Jerry
7. Waiting for Ethiopia on a Bosphorus Bridge
personel:
Antoine Berjeaut, Julien Rousseau, Simon Arnaud, Jérôme Fouquet, Nicolas Souchal - trąbka
Basile Naudet, Martin Daguerre, Adrien Amey, Raphaël Quenehen - saksofon altowy
Théo Nguyen Duc Long, Morgane Carnet, Nicolas Stephan, Sakina Abdou - saksofon tenorowy
Théo Girard - kontrabas
Sebastian Rochford - perkusja
CD 2021, Discobole Records SD052021
program:
1. 1993
2. The 6th and the 7th Parts of the Cake
3. Interlude
4. La Traversée Du Point Par Le Chameau
5. Roller Coaster
6. Tom & Jerry
7. Waiting for Ethiopia on a Bosphorus Bridge
personel:
Antoine Berjeaut, Julien Rousseau, Simon Arnaud, Jérôme Fouquet, Nicolas Souchal - trąbka
Basile Naudet, Martin Daguerre, Adrien Amey, Raphaël Quenehen - saksofon altowy
Théo Nguyen Duc Long, Morgane Carnet, Nicolas Stephan, Sakina Abdou - saksofon tenorowy
Théo Girard - kontrabas
Sebastian Rochford - perkusja
____________________________________________