II Koncert kameralny "Pamięci zniknionego"
Adam Porębski: DysKulacje
Mikołaj Majkusiak: Crossover Concerto.
Adam Porębski: DysKulacje
Mikołaj Majkusiak: Crossover Concerto.
Hashtag Ensemble to 20-osobowy muzyczny kolektyw powołany do życia w 2013 roku przez flecistkę Anię Karpowicz. W ramach projektu skupiającego się na wykonywaniu współczesnej muzyki klasycznej z domieszką improwizacji, działają rozmaite składy muzyków: od kameralnych, aż po zespoły obejmujące kilkunastu instrumentalistów.
W działalność projektu zaangażowani są m.in. tak cenieni muzycy i kompozytorzy jak: specjalizujący się w grze na organach Hammonda Dariusz Przybylski, wszechstronny gitarzysta Wojciech Błażejczyk, czy perkusista Leszek Lorent.
Jednym z muzycznych przedsięwzięć Hashtag Ensemble był projekt: "#Witkacy" powstały w 2017 r. do partytur fotograficznych autoportretów Stanisława Ignacego Witkiewicza na zamówienie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, który doczekał się swej wersji płytowej w 2018 roku.
Inną wyjątkową pozycją w dyskografii tego niecodziennego kolektywu jest album "First Command" wypełniony 50-minutową suitą Adama Porębskiego łączącą elementy muzyki klasycznej i filmowej, a opartą na literackim dziele Josepha Conrada "Smuga cienia".
Wydana w 2018 roku, omawiana w tym miejscu płyta "#NetworkMusic", to album stanowiący podsumowanie trzech pierwszych lat działalności muzycznej kooperatywy, a zarazem pierwsza płyta zespołu nagrana w dużych składach łączących brzmienie klasycznych instrumentów akustycznych i elektronicznych.
Program albumu, który ukazał się dzięki połączonym siłom wytwórni Requiem Records i DUX w okładce o nietypowym dla płyt CD formacie (18,5x18,5cm), to 5 kompozycji przygotowanych przez Wojciecha Błażejczyka, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Adama Porębskiego i Mikołaja Majkusiaka.
Poszczególne utwory nagrane zostały w rozmaitych konfiguracjach 21 muzyków zaangażowanych w powstanie albumu. Filozofia i przekaz muzyczny całego albumu nawiązuje do wpływu internetu i rządzących nim praw na obraz dzisiejszego świata.
Utwory zebrane na płycie to zestaw zamówień kompozytorskich podejmujących temat modelu współpracy artysta–kompozytor i współpracy zespołowej.
Otwierający program płyty utwór tytułowy przygotowany przez gitarzystę kolektywu Wojciecha Błażejczyka, odwzorowuje nie tylko mechanizmy rządzące zespołem, ale także mechanizmy wszechogarniającej nas współcześnie, internetowej sieci.
"Chamber Concerto” Dariusza Przybylskiego wiąże kameralistów w odrębne podgrupy, w tym m.in. kwartet smyczkowy.
Najbardziej złożonym nagraniem na "#NetworkMusic" jest II Koncert kameralny "Pamięci zniknionego" autorstwa, dyrygującego 13-osobowym składem Ignacego Zalewskiego.
Odważnym połączeniem możliwości jakie daje elektronika z akustycznym brzmieniem są "DysKulacje” Adama Porębskiego, a zamykające album 4-częściowe "Crossover Concerto” Mikołaja Majkusiaka, to wyjątkowy popis wirtuozerii całego 13-osobowego składu jaki zarejestrował ten bardzo wymagający technicznie utwór.
W działalność projektu zaangażowani są m.in. tak cenieni muzycy i kompozytorzy jak: specjalizujący się w grze na organach Hammonda Dariusz Przybylski, wszechstronny gitarzysta Wojciech Błażejczyk, czy perkusista Leszek Lorent.
Jednym z muzycznych przedsięwzięć Hashtag Ensemble był projekt: "#Witkacy" powstały w 2017 r. do partytur fotograficznych autoportretów Stanisława Ignacego Witkiewicza na zamówienie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, który doczekał się swej wersji płytowej w 2018 roku.
Inną wyjątkową pozycją w dyskografii tego niecodziennego kolektywu jest album "First Command" wypełniony 50-minutową suitą Adama Porębskiego łączącą elementy muzyki klasycznej i filmowej, a opartą na literackim dziele Josepha Conrada "Smuga cienia".
Wydana w 2018 roku, omawiana w tym miejscu płyta "#NetworkMusic", to album stanowiący podsumowanie trzech pierwszych lat działalności muzycznej kooperatywy, a zarazem pierwsza płyta zespołu nagrana w dużych składach łączących brzmienie klasycznych instrumentów akustycznych i elektronicznych.
Program albumu, który ukazał się dzięki połączonym siłom wytwórni Requiem Records i DUX w okładce o nietypowym dla płyt CD formacie (18,5x18,5cm), to 5 kompozycji przygotowanych przez Wojciecha Błażejczyka, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Adama Porębskiego i Mikołaja Majkusiaka.
Poszczególne utwory nagrane zostały w rozmaitych konfiguracjach 21 muzyków zaangażowanych w powstanie albumu. Filozofia i przekaz muzyczny całego albumu nawiązuje do wpływu internetu i rządzących nim praw na obraz dzisiejszego świata.
Utwory zebrane na płycie to zestaw zamówień kompozytorskich podejmujących temat modelu współpracy artysta–kompozytor i współpracy zespołowej.
Otwierający program płyty utwór tytułowy przygotowany przez gitarzystę kolektywu Wojciecha Błażejczyka, odwzorowuje nie tylko mechanizmy rządzące zespołem, ale także mechanizmy wszechogarniającej nas współcześnie, internetowej sieci.
"Chamber Concerto” Dariusza Przybylskiego wiąże kameralistów w odrębne podgrupy, w tym m.in. kwartet smyczkowy.
Najbardziej złożonym nagraniem na "#NetworkMusic" jest II Koncert kameralny "Pamięci zniknionego" autorstwa, dyrygującego 13-osobowym składem Ignacego Zalewskiego.
Odważnym połączeniem możliwości jakie daje elektronika z akustycznym brzmieniem są "DysKulacje” Adama Porębskiego, a zamykające album 4-częściowe "Crossover Concerto” Mikołaja Majkusiaka, to wyjątkowy popis wirtuozerii całego 13-osobowego składu jaki zarejestrował ten bardzo wymagający technicznie utwór.
Płyta ukazała się 5 czerwca 2018.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Hashtag Ensemble: #NetworkMusic
CD 2018, Requiem Records 166-22-2018, DUX 1495
program:
1. Wojciech Błażejczyk - #NetworkMusic na głos, zespół kameralny i elektronikę
2. Dariusz Przybylski - Chamber Concerto na 15 wykonawców
3. Ignacy Zalewski - II Koncert kameralny "Pamięci zniknionego" na 13 wykonawców
4. Adam Porębski - DysKulacje na flet, saksofon, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę
Mikołaj Majkusiak - Crossover Concerto na 4 grupy instrumentów:
5. I. Prestissimo
6. II. Leggiero
7. III. Pesante
8. IV. Fugato
personel:
Ania Karpowicz - flet, piccolo
Adam Eljasiński - klarnet
Oliwier Andruszczenko - basklarnet, EWI
Wojciech Psiuk - saksofony
Paweł Janas - akordeon
Krzysztof Kozłowski - fortepian
Dariusz Przybylski - organy Hammonda
Leszek Lorent - perkusja
Wojciech Błażejczyk - gitara elektryczna, gitara basowa
Kamila Wąsik-Janiak, Marta Piórkowska, Agnieszka Guz, Kamil Staniczek - skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Dominik Płociński - wiolonczela
Marta Grzywacz, Maciej Nerkowski - głos
dyrygent: Lilianna Krych, Ignacy Zalewski
gościnnie:
Alicja Pilarczyk - skrzypce
Jakub Gucik - wiolonczela
CD 2018, Requiem Records 166-22-2018, DUX 1495
program:
1. Wojciech Błażejczyk - #NetworkMusic na głos, zespół kameralny i elektronikę
2. Dariusz Przybylski - Chamber Concerto na 15 wykonawców
3. Ignacy Zalewski - II Koncert kameralny "Pamięci zniknionego" na 13 wykonawców
4. Adam Porębski - DysKulacje na flet, saksofon, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę
Mikołaj Majkusiak - Crossover Concerto na 4 grupy instrumentów:
5. I. Prestissimo
6. II. Leggiero
7. III. Pesante
8. IV. Fugato
personel:
Ania Karpowicz - flet, piccolo
Adam Eljasiński - klarnet
Oliwier Andruszczenko - basklarnet, EWI
Wojciech Psiuk - saksofony
Paweł Janas - akordeon
Krzysztof Kozłowski - fortepian
Dariusz Przybylski - organy Hammonda
Leszek Lorent - perkusja
Wojciech Błażejczyk - gitara elektryczna, gitara basowa
Kamila Wąsik-Janiak, Marta Piórkowska, Agnieszka Guz, Kamil Staniczek - skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
Dominik Płociński - wiolonczela
Marta Grzywacz, Maciej Nerkowski - głos
dyrygent: Lilianna Krych, Ignacy Zalewski
gościnnie:
Alicja Pilarczyk - skrzypce
Jakub Gucik - wiolonczela
____________________________________________