│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.5.22

Mozart - Requiem live. Ryszard Zimak In Memoriam /2022/

Wolfgang Amadeus Mozart
Requiem:
Introitus: Requiem aeternam; Kyrie eleison; Sequentia; Offertorium; Sanctus; Benedictus; Agnus Dei; Communio: Lux aeterna.





Ryszard Zimak (1947-2021) był jednym z najwybitniejszych polskich dyrygentów specjalizujących się w dyrygenturze chóralnej i wykonawstwie utworów oratoryjnych, oraz cenionym pedagogiem. W latach 1973–1974 był asystentem-dyrygentem, a następnie dyrygentem Chóru Filharmonii Narodowej, a od 1983 do 2005 dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej i kierownikiem Chóru Kameralnego.
Związany z warszawską Akademią Muzyczną, przemianowaną następnie na Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina pełnił weń szereg ważnych funkcji. W latach 1989–1993 był prodziekanem i dziekanem Wydziału Edukacji Muzycznej, a następnie do 1999 zajmował stanowisko prorektora ds. nauki i dydaktyki. w latach 1999-2005 był rektorem Akademii Muzycznej, a w 2008 roku objął stanowisko dziekana Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. W 2012 został rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
8 kwietnia 2005 roku, kilka dni po śmierci papieża Jana Pawła II w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Warszawie odbył się wyjątkowy koncert, podczas którego wykonane zostało przejmujące dzieło Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756-1791) "Requiem d-moll KV 626". Na scenie wystąpili soliści: Małgorzata Rodek (sopran), Elżbieta Wróblewska (mezzosopran), Jerzy Knetig (tenor) i Wojciech Gierlach (bas), oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna AMFC pod dyrekcją Ryszarda Zimaka. Koncert został profesjonalnie zarejestrowany, jednak do tej pory nagranie nie ukazało się w formie płyty. Okazją do sięgnięcia po to historyczne już dziś wykonanie "Requiem" okazała się przypadająca 28 marca 2022 roku pierwsza rocznica śmierci Ryszarda Zimaka.
Nasycone głębią, mistycyzmem i dostojeństwem "Requiem" z 1791 roku, to jedno z najbardziej wzniosłych i przejmujących dzieł muzyki klasycznej. Utwór otoczony jest legendą, w której coraz trudniej oddzielić rzeczywistość od mitu. Ostatnia kompozycja pozostawiona przez genialnego kompozytora a tworzona na anonimowe zamówienie, powstawała na łożu śmierci, a ponieważ jest rodzajem mszy żałobnej, Mozart traktował ją jako rodzaj requiem na własną śmierć. Poprzez taki właśnie pryzmat wielu miłośników dzieła, traktuje je jako utwór nasiąknięty elementami autobiograficznymi. W przejmujących fragmentach dzieła, niemal słychać głos półprzytomnego, opętanego gorączką Mozarta, który umierając modli się do Boga. Partie chóru niejednokrotnie robią wrażenie krzyku kompozytora zdającego sobie sprawę z nieuchronności i ostateczności nadchodzącej ku niemu śmierci.
Konstrukcja "Requiem d-moll" Mozarta mimo iż jednoznacznie nawiązuje w swej strukturze i przekazie do osiemnastowiecznych austriackich mszy żałobnych (a w szczególności do powstałego 20 lat wcześniej "Requiem c-moll" Michała Haydna), jest jednak ze wszech miar wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Przerwane śmiercią Mozarta "Requiem" dokończył jego uczeń Franz Sussmayer. Doprawdy trudno dziś o dzieło, które od ponad 200 lat z równą siłą fascynuje i wzbudza ogrom emocji u kolejnych pokoleń zarówno melomanów jak i muzyków.
Niniejsza płyta, będąca hołdem dla dyrygenta Ryszarda Zimaka, w pięknym stylu uzupełnia kolekcję najznakomitszych nagrań tego ponadczasowego dzieła.
Album ukazał się 27 marca 2022.
Robert Ratajczak

____________________________________________


Mozart - Requiem live.
Ryszard Zimak In Memoriam
CD 2022, Chopin University Press UMFC CD 174

program:
Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem:
  1. I Introitus: Requiem aeternam
  2. II Kyrie eleison
III Sequentia:
  3. Dies irae
  4. Tuba mirum
  5. Rex tremendae majestatis
  6. Recordare, Jesu pie
  7. Confutatis maledictis
  8. Lacrimosa dies illa
IV Offertorium:
  9. Domine Jesu Christe
10. Hostias et preces

11. V Sanctus
12. VI Benedictus
13. VII Agnus Dei
14. VIII Communio: Lux aeterna

wykonawcy:
Małgorzata Rodek - sopran
Elżbieta Wróblewska - mezzosopran
Jerzy Knetig - tenor
Wojciech Gierlach - bas
Chór i Orkiestra Symfoniczna AMFC
dyrygent: Ryszard Zimak
____________________________________________