│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

31.10.22

William Parker: Universal Tonality /2022/

 Tails Of A Peacock; Cloud Texture; Leaves Gathering;
Silver Sunshine; All Entrances; Open System One.







OPIS:

William Parker to urodzony w 1952 roku free jazzowy basista, improwizator, kompozytor, pisarz i pedagog z Nowego Jorku. Nagrał ponad 150 albumów, wydał sześć książek, oraz wyuczył setki młodych muzyków i artystów. Przez dziesięciolecia Parker wyrobił sobie reputację znakomitego improwizatora. Od lat 70-tych jest kluczową postacią na nowojorskiej i europejskiej scenie muzycznej, koncertując na całym świecie. Występował m.in. z Cecilem Taylorem, Donem Cherrym, Peterem Brotzmannem, Milfordem Gravesem, Peterem Kowaldem i Davidem S.Ware.
William Parker pracuje na całym świecie, ale zawsze wraca do nowojorskiego Lower East Side, gdzie mieszka od 1975 roku.
DownBeat nazwał go „jednym z najbardziej żądnych przygód i płodnych liderów jazzu”.

"Universal Tonality" Williama Parkera dokumentuje epicki występ, który przekształcił jego tytułową koncepcję w pełną, tętniącą życiem formę.
Materiał muzyczny stworzony został przez jedyny w swoim rodzaju zespół kreatywnych muzycznych luminarzy i jazzowych legend. Trwający prawie dwie godziny i zawierający sześć rozbudowanych utworów na dwóch płytach, muzyczny happening "Universal Tonality" miał miejsce w grudniu 2002 roku.
Parker zaprosił 16 muzyków w różnym wieku, o różnym pochodzeniu kulturowym i muzycznym, aby przyłączyli się do niego w eksperymencie „wspólnego oddychania”. Wielu z nich po raz pierwszy spotkało się tego wieczoru na scenie.
Chociaż dostarczył partyturę (jej cudownie ilustrowane strony dołączone są do 2-płytowego albumu), wszyscy muzycy zostali poinformowani o tym, że nie ma potrzeby się do niej stosować. Parker miał nadzieję, że dzięki takiemu podejściu każdy muzyk zaufa własnemu instynktowi i zmysłom muzyków wokół niego na tyle, aby dźwięki nabrały kształtu w czasie rzeczywistym.
Muzycy, których słuchamy na tym wyjątkowym albumie reprezentują różne wątki muzycznego życia Parkera.
Skrzypek Billy Bang i multiinstrumentalista Daniel Carter współpracowali z basistą w Loftowej grupie lat 70. The Music Ensemble.
Jerome Cooper (najbardziej znany jako perkusista w Revolutionary Ensemble) od czasu do czasu zasiadał w The Music Ensemble, a perkusista Roger Blank (który, podobnie jak Cooper, gra na pochodzącym z Afryki Zachodniej balafonie) łączył siły z Parkerem w innym kolektywie z lat 70., Melodic Art -Tet.
Historia współpracy skrzypka Jasona Kao Hwanga z Parkerem sięga początku lat 80-tych i kwartetu Commitment, a puzonista Grachan Moncur III grał w grupie Parkera In Order to Survive we wczesnych latach 90-tych.
Z kolei saksofonista Rob Brown, puzonista Steve Swell, gitarzysta Joe Morris i Jin Hi Kim (który gra na dwumetrowej koreańskiej cytrze komungo) współpracują z sobą od lat 90-tych, a wokalistka Leena Conquest pojawiła się w utworze Parkera z 2000 roku: "For Fannie Lou Hamer", stając się ważnym członkiem jego zespołów koncertowych w następnej dekadzie.
Zapisany na 2-płytach koncert jest również jednym z pierwszych występów perkusisty Geralda Cleavera z Parkerem, po którym zrealizowali razem wiele kolejnych projektów.
Także Miya Masaoka (wirtuoz japońskiej cytry koto) oraz saksofonista tenorowy Cale Brandley to muzycy, którzy wystąpili z Parkerem po raz pierwszy.
Począwszy od podnoszącego dach nad głową big bandu po intymne wymiany międzykulturowe, ten nieustanny strumień inspiracji i komunikacja były w pełni obecne tej nocy w klubie Rulette w nowojorskiej Tribece i są w pełni widoczne na tym magicznym nagraniu.
Własne teksty Parkera, które śpiewa, recytuje lub dramatycznie interpretuje Leena Conquest, również odgrywają kluczową rolę. Parker dał wokalistce taką samą swobodę wyboru, jaką dał instrumentalistom, dostarczając jej materiałów, z których mogła czerpać w sposób jaki uzna za stosowny.
Komentując i pisząc o swojej koncepcji "Universal Tonality", Parker może brzmieć jakby przedstawiał filozofię życiową. To zarówno wymowne, jak i trafne, że autor Cisco Bradley postanowił właśnie tak zatytułować swoją biografię Williama Parkera z 2021 roku.
Wyniki tej jednodniowej sesji mogą teraz zająć swoje miejsce wśród wielu przełomowych dzieł Parkera z ostatnich trzech dekad, w tym wcześniej wydanych utworów opartych na "Universal Tonality", takich jak "Double Sunrise Over Neptune" i "Red Giraffe with Dreadlocks".
Album ukazał się 30 września 2022.
na podst. materiałów prasowych

_______________________________________



William Parker
Universal Tonality
2CD's 2022, Centering Records CENT 1030

program:
CD1
1. Tails Of A Peacock
2. Cloud Texture (death has died today)
3. Leaves Gathering (headed back to tree)
CD2
4. Silver Sunshine
5. All Entrances (it is for you the sun rises)
6. Open System One

personel:
Jin Hi Kim - komungo
Miya Masaoka - koto
Billy Bang, Jason Kao Hwang - skrzypce
Joe Morris - gitara
Dave Burrell - fortepian
Leena Conquest - głos
Steve Swell, Grachan Moncur Ill - puzon
Daniel Carter - instr.dęte
Matt Lavelle - trąbka
Rob Brown, Cale Brandley - saksofony
Jerome Cooper - balafon, chirami´a, instr.klawiszowe, perkusja
Roger Blank - balafon
William Parker - bass, dilruba, shakuhachi, donso’ngoni
Gerald Cleaver - perkusja
_______________________________________