│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2.10.22

Yosef Gutman Levitt: Upside Down Mountain /2022/

Wedding Song; Before The Journey; Jericho; Family (Folk Vibe); The Warriors; Arise; Joshua; Poltova; Twelve Stones; The Great River; Hodu Lashem.








OPIS:

Akustyczna gitara basowa to instrument doskonale sprawdzający się zarówno w klimatach balladowych i muzyce country, jak w bluesie i jazzie. Mimo to ciągle jeszcze ten, zapewniający specyficzne brzmienie basowe instrument, jest stosunkowo mało spopularyzowany.
Urodzony w 1979 roku w Południowej Afryce, a działający intensywnie w Nowym Jorku Yosef Gutman Levitt, to muzyk dla którego akustyczna 5-strunowa gitara basowa to główny instrument. Będąc wyjątkowym wirtuozem występował jak dotąd z takimi znakomitościami jak m.in. Lionel Loueke, Ben Monder i Robert Stillman.
W 2019 roku Yosef Gutman Levitt współpracując z Yagelem Haroush i Itamarem Doari nagrał album "nigunim", będący zbiorem nowatorsko opracowanych melodii chasydzkich, a rok 2022 przyniósł znakomity album "Upside Down Mountain" zawierający 12 autorskich utworów gitarzysty przygotowanych wraz z izraelskim producentem i kompozytorem Giladem Ronenem.
Na "Upside Down Mountain" Levittowi towarzyszą: pianista Omri Mor oraz znany z współpracy m.in. z Shaiem Maestro i Avishaiem Cohenem, perkusista Ofri Nehemya, tworząc znakomicie brzmiące akustyczne trio.
Tytuł płyty odnosi się wg jej twórcy do: "historii miłości tak wielkiej, jakby trzymano nad naszymi głowami górę, którą w każdej chwili można zrzucić - miłości, która jest zniewalająca i nie pozostawia miejsca nawet na cień wątpliwości”.
Levitt gra z uderzającą czystością i determinacją stanowiąc zarówno melodyjny głos tria, jak jego silną podporę basową.
To muzyka pełna radości i spełnienia. Czysta i szczera niczym chemia tria, która ujawnia istotę muzycznego zmysłu lidera.
Omri Mor z emocjonalną wrażliwością i organicznym wyczuciem stylu, oferuje brzmienia z marokańsko-andaluzyjskich rejonów, a czasami sprawia że jego fortepian brzmi jak kora, a Ofri Nehemya wnosi do projektu dojrzałość i żywotne poczucie minimalizmu.
Według Levitta wszystkie utwory tworzące "Upside Down Mountain" powstały podczas jednej improwizowanej sesji: "Wszystko swobodnie wypływało z mego serca, bez myślenia, edytowania i udoskonalania. Przygotowałem dyktafon i przez kilka minut improwizowałem, coś złapałem, nagrałem, nazwałem. Po kilku godzinach miałem materiał na album i wysłałem go mojemu współproducentowi Giladowi Ronenowi”.
Kiedy przyszedł czas na nagranie albumu nastała magia: "Unosiłem się w powietrzu przez całe cztery dni nagrywania. Leciałem, a moja dusza żyła".
"Upside Down Mountain" to album wyjątkowej urody łączący tradycję i kulturę Jerozolimy z globalnymi inspiracjami i elementami world music. Skromna, uduchowiona gra Josefa Gutmana promieniuje przemyślanym pięknem i dźwiękową jasnością. Proste lecz pełne ekspresji melodie podane są przez przypominające brzmienie dzwonu, ciepłe i śpiewne dźwięki gitary lidera. To muzyka wywołująca wzruszenia i poruszająca zakamarki duszy. Piękny album!
Album ukazał się 30 września 2022.
na podst.materiałów prasowych

_______________________________________


Yosef Gutman Levitt
Upside Down Mountain
CD 2022, Y.G.Levitt

program:
  1. Wedding Song
  2. Time with Abba
  3. Before The Journey
  4. Jericho
  5. Family (Folk Vibe)
  6. The Warriors
  7. Arise
  8. Joshua
  9. Poltova
10. Twelve Stones
11. The Great River
12. Hodu Lashem

personel:
Yosef Gutman Levitt - akustyczna gitara basowa
Omri Mor - fortepian
Ofri Nehemya - perkusja
_______________________________________