│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

13.1.23

Octava Ensemble: Bartłomiej Pękiel - Opera Omnia

 Missa Brevis; Missa Secunda; Missa Paschalis; Patrem Rotulatum; Canones a 6; Missa a 4; Missa Pulcherrima; Patrem na rotuly; I.Missa senza le cerimonie; II.Missa senza le cerimonie; Fuga; Assumpta est Maria; Ave Maria; Nativitas (Conceptio) tua; O adoranda Trinitas; Sub tuum praesidium; Dum complerentur; Magnum Nomen Domini; Resonet in laudibus; Salvator orbis; Audtite mortales; Dulcis amor Jesu; Missa Concertata La Lombardesca; Missa a 14.


OPIS:

Bartłomiej Pękiel był nadwornym kompozytorem Władysława IV Wazy, artystą tworzącym w latach świetności Królewskiej Katedry na Wawelu. Jego muzyka przypomina nam o wielowiekowej, zapomnianej kulturze muzycznej dawnej Polski, która do chwili wydania tego albumu nie posiadała pełnego opracowania i nagrania.
W roku 2017 nakładem wytwórni DUX ukazał się pięknie wydany, 3-płytowy album będący pierwszym w historii fonograficznym wydaniem kompletu dzieł Bartłomieja Pękiela.
Wykonania trwającej 3 godziny i 45 minut całości, podjął się zespół Octava Ensemble, ukazując muzykę Pękiela w nowym, jaśniejszym świetle.
Octava Ensemble to jeden z najciekawszych kameralnych zespołów wokalnych młodego pokolenia, specjalizujący się w muzyce XVI i XVII wieku. Oktet wpisuje się w trend historycznego wykonawstwa muzyki dawnej z przełomu renesansu i baroku, oraz przywracania form kompozycji polifonicznych we właściwym dla nich kontekście.
Na omawianych płytach znajdziemy kompozycje mszalne oraz motety, należące do stylistycznego nurtu prima pratica. Dzieła pochodzą z XVII i XVIII-wiecznych źródeł proweniencji wawelskiej, przechowywanych w Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej na Wawelu.
tekst wydawcy:
W XVII wieku Polska była jednym z prężniejszych ośrodków kulturowych w Europie, głównie za sprawą mecenatu królewskiego i wielkich rodów magnackich. Organizowano przedstawienia operowe i widowiska baletowe, w wielu kościołach budowano organy. Ważną rolę w rozwoju polskiej kultury muzycznej tego okresu odgrywały liczne kapele dworskie, z których najwyższy poziom prezentowała oczywiście kapela królewska. Do europejskiej elity muzycznej należał wieloletni kapelmistrz dworu Władysława IV, Bartłomiej Pękiel.
Octava Ensemble - jeden z najciekawszych polskich zespołów wokalnych prezentuje, wraz z grupą zaproszonych do tego dzieła specjalistów muzyki dawnej, dzieła tego najważniejszego dla polskiej muzyki XVII wieku kompozytora. Jest to pierwsze w historii całościowe i kompletne opracowanie fonograficzne twórczości Bartłomieja Pękiela, zawierające również utwory dotąd nie publikowane na płytach CD, w tym także dzieła odnalezione w Archiwum Kapituły Katedralnej na Wawelu.
Album ukazał się 19 listopada 2017.


_________________________________________


Octava Ensemble
Bartłomiej Pękiel - Opera Omnia
3CD's, DUX 1454/55/56

program:
CD1
Missa Brevis:
  1. Kyrie
  2. Gloria
  3. Credo
  4. Sanctus
  5. Agnus Dei
Missa Secunda:
  6. Kyrie
  7. Gloria
  8. Credo
  9. Sanctus
10. Agnus Dei
Missa Paschalis:
11. Kyrie
12. Gloria
13. Credo
14. Sanctus
15. Agnus Dei

16. Patrem Rotulatum
17. Canones a 6
CD2
Missa a 4:
  1. Kyrie
  2. Gloria
  3. Credo
  4. Sanctus
  5. Agnus Dei
Missa Pulcherrima:
  6. Kyrie
  7. Gloria
  8. Credo
  9. Sanctus
10. Agnus Dei

11. Patrem na rotuly
I. Missa senza le cerimonie:
12. Kyrie
13. Gloria
14. Credo
15. Sanctus
16. Agnus Dei
II. Missa senza le cerimonie:
17. Kyrie
18. Gloria
19. Credo
20. Sanctus
21. Agnus Dei

22. Fuga
CD3
  1. Assumpta est Maria
  2. Ave Maria
  3. Nativitas (Conceptio) tua
  4. O adoranda Trinitas
  5. Sub tuum praesidium
  6. Dum complerentur
  7. Magnum Nomen Domini
  8. Resonet in laudibus
  9. Salvator orbis
10. Audtite mortales
11. Dulcis amor Jesu
Missa Concertata La Lombardesca:
12. Kyrie
13. Gloria
14. Credo
15. Sanctus
16. Agnus Dei
Missa a 14:
17. Kyrie
18. Gloria

wykonawcy:
Alicja Ciesielczuk, Katarzyna Guran, Agnieszka Kałużna, Anna Magiera, Sylwia Olszyńska, Sonia Warzyńska, Marta Zagata-Bugajska - soprany
Małgorzata Langer-Król, Mira Szary, Joanna Święszek - alty
Łukasz Dulewicz - kontratenor
Bartłomiej Chorąży, Zygmunt Magiera, Marek Opaska, Mateusz Prendota - tenory
Jerzy Butryn, Dawid Biwo, Bartłomiej Pollak, Marcin Wróbel - basy
Polska Orkiestra XVIII wieku
Michał Białko, Aleksander Mocek, Andrzej Zawisza - organy
_________________________________________