│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

5.2.23

George Schuller's Circle Wide: Like Before, Somewhat After /2008/

 Dew Point; Common Mama; Survivors' Suite; Rotation; De Drums; Back To School; Encore, B.








Urodzony w 1958 roku w Nowym Jorku a wychowany w Bostonie perkusista George Schuller znany jest z współpracy z takimi muzykami jak m.in. Lee Konitz, Joe Lovano, George Garzon czy Dave Douglas. Syn słynnego kompozytora Guntera Schullera jest też znakomitym bandleaderem prowadzącym takie formacje jak Orange Then Blue, Chump Change, Schulldogs, Jiggle, czy Circle Wide.
Właśnie w ramach ostatniej z wymienionych grup w czerwcu 2007 roku w Nowym Jorku nagrany został album "Like Before, Somewhat After", który po kilku miesiącach wydany został nakładem wytwórni Playscape. Wraz z liderem skład tworzą: Donny McCaslin (saksofony, flet), Brad Shepik (gitara), Tom Beckham (wibrafon) i Dave Ambrosio (kontrabas). To druga płyta tej formacji po zainspirowanej muzyką Milesa Davisa "Round 'Bout Now" z 2003 roku.
Tym razem Schuller zagłębia się w dorobek klasycznego amerykańskiego kwartetu Keitha Jarretta z Deweyem Redmanem, Charliem Hadenem i Paulem Motianem, przedstawiając swoje wersje tematów tej formacji i uzupełniając album dwiema, utrzymanymi w podobnej konwencji własnymi kompozycjami: "Dew Point" i "Back To School".
Amerykański kwartet Jarretta płynnie łączył rozmaite gatunki i style z wysublimowaną wirtuozerią na równi z klasycznymi zespołami Colemana,  Coltrane'a i Davisa. Oddając hołd tej formule George Schuller dał nowe życie kompozycjom: "Common Mama", "Survivors' Suite", "Rotation", "De Drums" i "Encore, B". Utwory są bardziej rozbudowane i przearanżowane, jednak zachowują swój pierwotny urok, ponadczasową magię i siłę przekazu.
Schuller gra w bardzo elastycznym i luźnym stylu kołysząc i napędzając całą formację.
Grający na saksofonach tenorowym i sopranowym oraz flecie Donny McCaslin wykorzystuje duże pokłady liryzmu grając bardziej w stylu Ornette Colemana niż Deweya Redmana.
Nieoceniona rola na płycie przypadła Bradowi Shepikowi. Ten urodzony w Waszyngtonie gitarzysta to uczeń samego Ralpha Townera. Zafascynowany w równym stopniu Beatlesami jak turecką i bałkańską muzyką folkową, znany jest z takich m.in. formacji jak choćby Tiny Bell Trio, Paradox Trio, Pachora, Babkas, Bulgarian Wedding Band czy przede wszystkim zespołu Paula Motiana Electric Bebop Band, któremu gitarzystę polecił z kolei sam Bill Frisell. Shepika znamy też z formacji Arthura Kella, Jeffa Dinglera i Paula Shaw. 
Wibrafonista Tom Beckham zapewnia kwintetowi solidną podstawę harmoniczną, od atmosferycznej modalnej formuły po funk.
Z kolei basista Dave Ambrosio (w 2020 roku pojawił się w składzie Matty Stecks & Persiflage) jest znakomitym partnerem Schullera, świetnie odnajdując się w jego zmiennej rytmice.
Gościnnie w nagraniach wziął też udział, dodający przestrzeni partiom lidera, znany z późniejszych formacji Jemiego Lawrence'a, Dominicka Farinacciego oraz Paul McCandlessa i Paula Wintera, perkusjonalista Jamey Haddad.
Po 15 latach od wydania albumu, jego przesłuchaniu wciąż towarzyszą te same wrażenia.
Kolejnym albumem George Schuller's Circle Wide po "Like Before, Somewhat After" z 2008 roku, była płyta "Listen Both Ways" (2012) skoncentrowana na autorskich kompozycjach perkusisty... ale to już inna historia.
Robert Ratajczak (2023)

___________________________________________


George Schuller's Circle Wide
Like Before, Somewhat After
CD 2008, Playscape PSR#060607

program:
1. Dew Point
2. Common Mama
3. Survivors' Suite (Pt 1)
4. Survivors' Suite (Pt 2)
5. Rotation
6. De Drums
7. Back To School
8. Encore, B

personel:
Donny McCaslin - saksofony, flet
Brad Shepik - gitara
Tom Beckham - wibrafon
Dave Ambrosio - kontrabas
George Schuller - perkusja, dzwonki, grzechotki
goscinnie:
Jamey Haddad - instr.perkusyjne
___________________________________________