Polka; Chodzony; Chodzony Parzęczewski – solo; Mazur żydowski; Ober od Parzęczewa; Chodzony Parzęczewski – duet; Od Parzęczewa; Mazur; Chodzony Parzęczewski.
OPIS:
Wywodzący się z trójmiejskiego środowiska jazzowego, urodzony w 1968 roku saksofonista, klarnecista i kompozytor Irek Wojtczak, łączył jazz z folkiem na długo przed tym, nim stało się to modne. Od lat będąc animatorem polskiej muzyki ludowej, ma na koncie cztery albumy nią zainspirowane: "Direct Memory Access" (2010), "Folk Five" (2014), "Play It Again" (2018) i "RomTomDada" (2021).
W roku 2023 do tej kolekcji dodać możemy płytę "Suita Parzęczewska", zawierającą muzykę skomponowaną przez pochodzącego z Parzęczewa Wojtczaka.
"Suita Parzęczewska" powstała z okazji 600-lecia nadania praw miejskich Parzęczewowi, a zainspirowana jest autentycznymi XIX-wiecznymi melodiami ludowymi pochodzącymi z Parzęczewa, a spisanymi przez Oskara Kolberga w "Dziełach Wszystkich" (tom 22 "Łęczyckie", wydany w 1889 roku).
Nie jest to jednak typowe odtworzenie tradycyjnych melodii ludowych, lecz zgrabne ich połączenie z muzyką improwizowaną. Jak sam mówi Irek Wojtczak to: "most łączący polską muzykę ludową z jej współczesną, jazzową interpretacją".
Irek Wojtczak wraz z aranżerką Aleksandrą Tomaszewską zachowując pierwotnego ducha muzyki, nadali jej stricte jazzowy wymiar: obery i chodzone nadal mają wdzięk wiejskiego tańca, ale też walory współczesnej muzyki improwizowanej
"Suita Parzęczewska" to nie tylko niezwykły konglomerat polskiej, ludowej tradycji muzycznej i wyrafinowanej aranżacji, ale i brawurowe improwizacje czołowych polskich jazzmanów, bowiem na płycie wraz z liderem grają: Tomasz Dąbrowski, Emil Miszk i Tomasz Ziętek (trąbki), Piotr Chęcki i Michał Ciesielski (saksofony), Paweł Niewiadomski (puzon), Piotr Mania (fortepian), Adam Żuchowski (kontrabas) oraz Krzysztof Szmańda (perkusja).
Oto kilka komentarzy samego Irka Wojtczaka dotyczących poszczególnych utworów:
"Przyspieszenie i zagęszczenie faktury w "Oberze od Parzęczewa" wzięło się z natury tańca. Muzykanci musieli się dostosowywać do czasu i możliwości tańczących – stąd pojawia się opóźnienie, a później chwilowe zagęszczenie i przyspieszenie. Każdy z muzykantów i tak tę melodię interpretuje po swojemu."Chodzony Parzęczewski" to piękna melodia, którą zharmonizowałem i na której oparłem narrację całej suity. Zagrana trzy razy w różnych aranżacjach i konfiguracjach personalnych daje potrzebny całości oddech.Są też w tej muzyce wyraźne elementy tradycji żydowskiej, np. w "Mazurze Żydowskim". Przed II wojną światową ponad 40 procent społeczeństwa parzęczewskiego to byli Żydzi. Byłoby nietaktem, gdybym nie odniósł się do ich bogatej i wpływowej kultury. To był przecież bardzo istotny element muzycznego krajobrazu tamtych okolic. Stąd te charakterystyczne melodie, obecne zresztą tam w wielu utworach".
Płyta dołączona została do nr 3/2023 magazynu Jazz Forum.
na podst. materiałów prasowych
_____________________________________
Irek Wojtczak Tentet
Suita Parzęczewska
CD, I.Wojtczak
program:
1. Polka
2. Chodzony
3. Chodzony Parzęczewski – solo
4. Mazur żydowski
5. Ober od Parzęczewa
6. Chodzony Parzęczewski – duet
7. Od Parzęczewa
8. Mazur
9. Chodzony Parzęczewski
muzycy:
Irek Wojtczak - saksofon, klarnet
Michał Ciesielski, Piotr Chęcki - saksofony
Tomasz Dąbrowski, Emil Miszk, Tomasz Ziętek - trąbka
Paweł Niewiadomski - puzon
Piotr Mania - fortepian
Adam Żuchowski - kontrabas
Krzysztof Szmańda - perkusja
_____________________________________