│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

6.8.12

The TOM WARRINGTON Trio: The Mountain /2008/

Lost Ground; Sad But True; The Mountain; Alguma Coisa; Everything I Love; My Man's Gone Now; Living Room; One Hand (for Joe); Smilin' Eyes
[more]
Tom Warrington to niezwykle wszechstronny i aktywny kompozytor, basista i kontrabasista na jazzowej scenie Los Angeles. Rozpoczął swoją karierę w Nowym Jorku, grając przez trzy lata w formacjach Buddy'ego Richa. Będąc już wziętym muzykiem o wypracowanej renomie w późniejszych latach zasilał składy m.in. zespołów Stana Getza, Dave'a Liebmana, Freddiego Hubbarda, Arturo Sandovala, Peggy Lee, Randy Breckera czy Joe La Barbery i Boba Shepparda. Właśnie z ostatnimi dwoma z wymienionych muzyków od początku lat 90-tych, kiedy osiadł na stałe w Los Angeles współpracuje regularnie podczas kolejnych projektów. 
Oprócz działalności na scenie jazzowej, Warrington komponuje muzykę dla potrzeb reklam telewizyjnych oraz muzykę filmową. Jest też autorem kilku publikacji edukacyjno - instruktażowych dotyczących gry na kontrabasie oraz członkiem wydziału Uniwersytetu Nevada w Las Vegas.
Jako lider własnego tria nagrał do 2011 roku dla wytwórnii JazzCompass cztery albumy: ''Corduroy Road'' (2002), ''Back Nine'' (2005), ''The Mountain'' (2008) oraz ''Nelson'' (2011).
W składzie The Tom Warrington Trio znaleźli się oprócz leadera: gitarzysta Larry Koonse znany choćby z doskonałej płyty ''What's In The Box'' (2007) poświęconej twórczości Jimmy'ego Wyble i wspomniany wcześniej Joe La Barbera (z którym w tzw. międzyczasie Warrington był współtwórcą projektu: The Joe La Barbera Quintet (album ''Native Land'', 2006).

"The Mountain" to trzecia płyta Toma Warringtona nagrana dla Compass Jazz wraz z gitarzystą Larrym Koonse i perkusistą Joe La Barbera. Zawiera siedem nowych, oryginalnych kompozycji oraz dwa ponadczasowe standardy muzyki jazzowej: ''My Man's Gone Now'' George'a Gershwina z opery ''Porgy And Bess'' (1935), oraz ''Everything I Love'' Cole Portera z musicalu ''Let's Face It'' (1941). Tą niezwykle urozmaiconą płytę ozdabia gościnny udział w czterech nagraniach saksofonisty i klarnecisty Boba Shepparda (''Lost Ground'', ''The Mountain'', ''My Man's Gone Now'' i ''Smilin' Eyes'') oraz Tommy'ego Petersona (klarnety w ''Smilin' Eyes'').
Już od pierwszych dźwięków rozpoczynającego album utworu ''Lost Ground'', utrzymanego w średnim tempie, zostajemy wciągnięci w klimat płyty. Doskonale brzmi partia saksofonu tenorowego Boba Shepparda grającego partię przewodnią kompozycji. Tutaj też pierwszą z wielu wyśmienitych solówek jakie znajdziemy w kolejnych nagraniach albumu ''rzeźbi'' fenomenalny Larry Koonse.
Bardziej zakręconym melodycznie wydaje się ''Sad But Blue'', w którym naczelnym instrumentem jest gitara Koonse'a, lecz w połowie utworu mamy okazję wsłuchać się zarówno w rozległą, rozbudowaną partię solową kontrabasu leadera jak i dającego upust swym solistycznym skłonnościom -Joe La Barbery.
Kompozycja tytułowa to przepiękna ballada zagrana przez Koonse'a z pięknie pogrywającymi ''szczoteczkami'' La Barbery w tle.
Nastrój potęguje kolejny spokojny utwór na płycie, kompozycja Otto Lehlinga i Adama Ratnera ''Alguma Coisa'' z piękną partią saksofonu B.Shepparda i pasażami kontrabasu.
Melodyjny temat Cole Portera ''Everything I Love'' to kolejna okazja posłuchania przecudnych partii gitarowych L.Koonse'a. La Barbera synkopuje w tle, a Warrington raczy nas kolejnymi partiami improwizowanymi w połowie utworu. Niebywałe ile muzycy potrafią ''wyciągnąć'' z tej bądź co bądź mało skomplikowanej melodycznie w swej podstawowej wersji kompozycji.
Z bogatego dorobku George'a Gershwina Warrington wybrał temat ''My Man's Gone Now'' ze sceny drugiej -pierwszego aktu słynnej opery ''Porgy & Bess'' po raz pierwszy wystawionej w 1935 roku i powszechnie uważanej za największe dokonanie Gershwina. Wersję tego tematu jaką znajdujemy na ''The Mountain'' rozpoczyna kontrabas solo. Po blisko dwóch minutach dołącza saksofon i ''plumkająca'' delikatnie gitara. Warrington gra natomiast dyskretnie tworząc delikatny podkład dla partii solowych Koonse'a i Shepparda.
Dźwięki gitary klasycznej pojawiają się podczas autorskiej kompozycji niedoścignionego Larry Koonse'a. To kolejna piękna ballada jazzowa w tym zbiorze. Ze względu na podporządkowanie całego utworu dźwiękom gitary nagranie to z powodzeniem ukazać by się mogło na krążku firmowanym nazwiskiem gitarzysty.
''One Hand'' to blues w tradycyjnej konwencji gatunku napisany przez Warringtona dla Joe La Barbery, doskonale czującego się w tej stylistyce. Perkusja wespół z basem zdominowała też niejako ten sześciominutowy temat.
Wrażenie niezwykłej lekkości po przesłuchaniu całej płyty potęguje umieszczona na samym końcu ''The Mountain'' kompozycja Stefana Karlssona ''Smilin' Eyes'' -pełna optymizmu w swym przekazie, z wiodącą partią fletu Boba Shepparda i orkiestrowym brzmieniem.
Siłą całej płyty jest rozmaitość brzmień poszczególnych utworów osiągnięta dzięki pełnej swobodzie jaką dał wszystkim instrumentalistom leader, nie starając się zdominować albumu. Rzadko mamy do czynienia z tak urozmaiconym brzmieniowo zespołowym dziełem stworzonym przez doprawdy wybitnych i wyjątkowych muzyków współczesnej sceny jazzowej.
Płytę nagrano w ciągu trzech dni lipca 2008 roku w studiu Blue Room w Hollywood.

Robert Ratajczak

____________________________________________________________________

 

The TOM WARRINGTON Trio: The Mountain /CD 2008, Jazz Compass/

program:
1. Lost Ground
2. Sad But True
3. The Mountain
4. Alguma Coisa
5. Everything I Love
6. My Man's Gone Now
7. Living Room
8. One Hand (for Joe)
9. Smilin' Eyes

personel:
Larry Koonse - gitara
Tom Warrington - kontrabas
Joe La Barbera - perkusja
oraz:
Bob Sheppard - saksofony, flet, klarnet
Tommy Peterson - klarnety

____________________________________________________________________

opisy innych płyt z udziałem Toma Warringtona: