Pastoral; Lost Romance; Shades Of Pleasure; Antics; A Joy Forever; Non-Schumann Lied; Flow; Vain Song; Reverie
W roku 2014 monachijska wytwórnia ACT anonsuje nową serię płyt wydawanych pod wspólnym podtytułem: ''Duo Art''. Płyty zawierać będą rozmaity materiał muzyczny zarejestrowany przez niejednokrotnie odległych od siebie stylistycznie wykonawców. Jednak charakteryzować się będą szczególną specyfiką właściwą dla muzyki zarejestrowanej zaledwie przez dwoje artystów. Jak czytamy w materiałach prasowych zapowiadających serię ''Duo Art'': ''Żadna inna konstelacja muzyczna nie może być równie elastyczna, interaktywna i demokratyczna jak duet. To bowiem najbardziej zredukowany sposób muzykowania''. Trudno podważyć tę tezę, tym bardziej iż publikowane dotąd przez wytwórnię Siggiego Locha nagrania duetów charakteryzuje każdorazowo wyjątkowy artyzm i perfekcja wykonawcza połączona z wyczuwalną chemią panującą między dwojgiem artystów.
W ciągu ostatnich kilku lat nakładem ACTu ukazały się m.in. tak doskonałe płyty muzycznych duetów jak: ''A DEUX'' (2008) i ''Silk Road'' -wiolonczelistki Asji Valcic i akordeonisty Klausa Paiera, ''Don't Explain'' (2012) -saksofonisty Heinza Sauera i pianisty Michaela Wollny'ego, ''Last Spring'' (2012) -pianisty Bugge Wesseltofta i skrzypka Henninga Kraggeruda czy ''A Moment Of Now'' (2013) -wokalistki Viktorii Tolstoy i pianisty Jacoba Karlzona.
Przedsięwzięcie szefa ACTu, Siggiego Locha pt. ''Duo Art'' to ze wszech miar ciekawa propozycja dla miłośników kameralnych dwuosobowych składów, a dwupłytowy zestaw jaki pilotuje tę serię przeprowadza nas w ciągu blisko dwóch godzin przez muzyczny wszechświat rozmaitych konstelacji dwóch różnie dobranych z sobą instrumentów.
W ciągu ostatnich kilku lat nakładem ACTu ukazały się m.in. tak doskonałe płyty muzycznych duetów jak: ''A DEUX'' (2008) i ''Silk Road'' -wiolonczelistki Asji Valcic i akordeonisty Klausa Paiera, ''Don't Explain'' (2012) -saksofonisty Heinza Sauera i pianisty Michaela Wollny'ego, ''Last Spring'' (2012) -pianisty Bugge Wesseltofta i skrzypka Henninga Kraggeruda czy ''A Moment Of Now'' (2013) -wokalistki Viktorii Tolstoy i pianisty Jacoba Karlzona.
Przedsięwzięcie szefa ACTu, Siggiego Locha pt. ''Duo Art'' to ze wszech miar ciekawa propozycja dla miłośników kameralnych dwuosobowych składów, a dwupłytowy zestaw jaki pilotuje tę serię przeprowadza nas w ciągu blisko dwóch godzin przez muzyczny wszechświat rozmaitych konstelacji dwóch różnie dobranych z sobą instrumentów.
Urodzony w 1981 roku brytyjski pianista i kompozytor Gwilym Simcock, dostrzeżony został w muzycznym świecie już dobrych kilka lat temu jako instrumentalista doskonale potrafiący łączyć w swej grze elementy jazzu z muzykią klasyczną. Jak dotąd ma na swoim koncie trzy doskonale przyjęte albumy wydane pod własnym nazwiskiem, oraz wspólne płyty m.in. z Timem Garlandem, Billem Brufordem i Samem Trockattem. W roku 2008 współpracował z Yuri Goloubevem współtworząc z nim formację SGS Group, a później nagrywając z nim płytę ''Metafore Semplici'' w 2009 roku.
Dziewięć lat starszy od Simcocka, urodzony w Moskwie Yuri Goloubev to dziś jeden z najlepszych wirtuozów kontrabasu w Rosji. Przez 12 lat piastował stanowisko głównego basisty w składzie prestiżowej orkiestry Moscow Soloists prowadzonej przez Jurija Bashmeta. Miał zaszczyt występować wraz z takimi sławami muzyki klasycznej jak choćby: Barbara Hendricks, Światosław Richter czy Mścisław Rostropowicz. Od pewnego czasu swe muzyczne poszukiwania Goloubev kieruje w stronę muzyki jazzowej, co owocuje konstelacjami tworzonymi wraz z największymi improwizatorami jak np. Eddie Gomez, Adam Nussbaum czy Christoph Spendel.
Jak łatwo się domyślić, wspólna płyta obu panów nagrana w duecie i złożona w większości z ich własnych kompozycji przynosi muzykę plasującą się na pograniczu klasycznej kameralistyki i jazzowych improwizacji. O specyfice powstałej muzyki w dużej mierze decyduje też miejsce gdzie zarejestrowanych zostało w marcu 2013 roku 9 utworów -Schloss Elmau. Ten luksusowy kompleks hoteli, centrum kultury i spa, bajecznie położony w bawarskich Alpach już nie raz posłużył za miejsce wyjątkowych sesji nagraniowych. W mieszczącej się tam ekskluzywnej sali koncertowej występowali m.in. tacy artyści jak: Brad Mehldau, Esbjorn Svenson, Nils Landgren, Victoria Tolstoy czy Vladyslav Sendecki. Tam również niektórzy z artystów zarejestrowali materiał, który następnie został opublikowany na płytach wytwórni płytowej ACT, że wymienię tu choćby cudny album Sendeckiego: ''Solo Piano at Schloss Elmau'' (2010).
Konwencja jazzowego duetu fortepianu i kontrabasu coraz częściej odkrywa przed nami zupełnie nową estetykę dźwiękową. Warto tu wspomnieć choćby o wyśmienitych płytach jakie trafiły do miłośników jazzu w roku 2013: ''For You'' (2013) -Adama Kowalewskiego i Piotra Wyleżoła czy zgoła odmienna od niej płyta ''Henryk Wars Songbook'' (2013) -Bogdana Hołowni i Wojciecha Pulcyna. Dzięki albumowi Simcocka i Goloubeva ''Reverie at Schloss Elmau'' poznajemy jeszcze inny wariant klimatyczny uzyskany przy pomocy tych dwóch instrumentów.
Otwierająca płytę piękna kompozycja Simcocka ''Pastoral'' urzeka już od pierwszych chwil. Cudownym, subtelnie skonstruowanym partiom fortepianu towarzyszy kontrabas Goloubeva, którego struny artysta porusza także przy pomocy smyczka.
Inną specyfiką charakteryzują się kompozycje kontrabasisty (''Lost Romance'', ''Non-Schumann Lied'' i ''Vain Song''), gdzie naturalną rzeczą staje się większy nacisk na rolę instrumentu Goloubeva, a partie fortepianu częstokroć stanowią zaledwie melodyczny podkład dla basowych popisów.
Na koniec artyści sięgneli po ''Reverie'' -kompozycję XIX-wiecznego wirtuoza kontrabasu Givanniego Bottesini, która posłużyła za tytuł całej płyty.
Piękne, kunsztownie skonstruowane kompozycje uzupełniają przestronne improwizacje instrumentalistów, których łączy wspólna miłość do klasycznych dzieł kompozytorów w rodzaju Sergiusza Prokofiewa i Igora Strawińskiego.
Dziewięć lat starszy od Simcocka, urodzony w Moskwie Yuri Goloubev to dziś jeden z najlepszych wirtuozów kontrabasu w Rosji. Przez 12 lat piastował stanowisko głównego basisty w składzie prestiżowej orkiestry Moscow Soloists prowadzonej przez Jurija Bashmeta. Miał zaszczyt występować wraz z takimi sławami muzyki klasycznej jak choćby: Barbara Hendricks, Światosław Richter czy Mścisław Rostropowicz. Od pewnego czasu swe muzyczne poszukiwania Goloubev kieruje w stronę muzyki jazzowej, co owocuje konstelacjami tworzonymi wraz z największymi improwizatorami jak np. Eddie Gomez, Adam Nussbaum czy Christoph Spendel.
Jak łatwo się domyślić, wspólna płyta obu panów nagrana w duecie i złożona w większości z ich własnych kompozycji przynosi muzykę plasującą się na pograniczu klasycznej kameralistyki i jazzowych improwizacji. O specyfice powstałej muzyki w dużej mierze decyduje też miejsce gdzie zarejestrowanych zostało w marcu 2013 roku 9 utworów -Schloss Elmau. Ten luksusowy kompleks hoteli, centrum kultury i spa, bajecznie położony w bawarskich Alpach już nie raz posłużył za miejsce wyjątkowych sesji nagraniowych. W mieszczącej się tam ekskluzywnej sali koncertowej występowali m.in. tacy artyści jak: Brad Mehldau, Esbjorn Svenson, Nils Landgren, Victoria Tolstoy czy Vladyslav Sendecki. Tam również niektórzy z artystów zarejestrowali materiał, który następnie został opublikowany na płytach wytwórni płytowej ACT, że wymienię tu choćby cudny album Sendeckiego: ''Solo Piano at Schloss Elmau'' (2010).
Konwencja jazzowego duetu fortepianu i kontrabasu coraz częściej odkrywa przed nami zupełnie nową estetykę dźwiękową. Warto tu wspomnieć choćby o wyśmienitych płytach jakie trafiły do miłośników jazzu w roku 2013: ''For You'' (2013) -Adama Kowalewskiego i Piotra Wyleżoła czy zgoła odmienna od niej płyta ''Henryk Wars Songbook'' (2013) -Bogdana Hołowni i Wojciecha Pulcyna. Dzięki albumowi Simcocka i Goloubeva ''Reverie at Schloss Elmau'' poznajemy jeszcze inny wariant klimatyczny uzyskany przy pomocy tych dwóch instrumentów.
Otwierająca płytę piękna kompozycja Simcocka ''Pastoral'' urzeka już od pierwszych chwil. Cudownym, subtelnie skonstruowanym partiom fortepianu towarzyszy kontrabas Goloubeva, którego struny artysta porusza także przy pomocy smyczka.
Inną specyfiką charakteryzują się kompozycje kontrabasisty (''Lost Romance'', ''Non-Schumann Lied'' i ''Vain Song''), gdzie naturalną rzeczą staje się większy nacisk na rolę instrumentu Goloubeva, a partie fortepianu częstokroć stanowią zaledwie melodyczny podkład dla basowych popisów.
Na koniec artyści sięgneli po ''Reverie'' -kompozycję XIX-wiecznego wirtuoza kontrabasu Givanniego Bottesini, która posłużyła za tytuł całej płyty.
Piękne, kunsztownie skonstruowane kompozycje uzupełniają przestronne improwizacje instrumentalistów, których łączy wspólna miłość do klasycznych dzieł kompozytorów w rodzaju Sergiusza Prokofiewa i Igora Strawińskiego.
Robert Ratajczak
SIMCOCK & GOLOUBEV: Reverie at Schloss Elmau /CD 2014 (2013), ACT/
skład:
Gwilym Simcock - fortepian
Yuri Goloubev - kontrabas
Gwilym Simcock - fortepian
Yuri Goloubev - kontrabas
Album wydany został przez wytwórnię ACT w ramach serii ''Duo Art'' pilotowanej wcześniej przez dwupłytową składankę ''Duo Art -Creating Magic'' (2014). Seria ma zadanie ukazać rozmaite konstelacje tworzone przez dwa instrumenty i różne brzmienia uzyskane w ten sposób.
* * *
Założona w 1992 roku przez Siggiego Locha wytwórnia płytowa ACT to dziś jedna z największych na świecie wytwórni jazzowych, a na pewno najbardziej rozwijający się w ostatnich latach record label w Europie. Najstarszą niemiecką niezależną wytwórnię płytową utworzył Siggi Loch, który ponad 20 lat temu zakończył 30-letnią karierę jako menedżer w międzynarodowym biznesie muzycznym rozpoczętą w 1960 roku w EMI Electrola, później WEA (Warner). Powołując w 1992 roku do życia ACT, Loch spełnił swoje marzenie z dzieciństwa o posiadaniu własnego niezależnego wydawnictwa.
Dziś ACT jest potentatem fonograficznym, mającym w swym katalogu ponad 350 tytułów. To dzięki płytom wydanym przez ACT świat poznał takich Artystów jak Esbjorn Svensson, Lars Danielsson czy Nils Landgren. Nakładem ACT-u ukazały się też w ostatnich latach płyty jakie przyniosły światowy rozgłos polskim muzykom: Vladyslavovi Sendeckiemu, Leszkowi Możdżerowi czy Adamowi Bałdychowi
Dziś ACT jest potentatem fonograficznym, mającym w swym katalogu ponad 350 tytułów. To dzięki płytom wydanym przez ACT świat poznał takich Artystów jak Esbjorn Svensson, Lars Danielsson czy Nils Landgren. Nakładem ACT-u ukazały się też w ostatnich latach płyty jakie przyniosły światowy rozgłos polskim muzykom: Vladyslavovi Sendeckiemu, Leszkowi Możdżerowi czy Adamowi Bałdychowi
Dystrybutorem płyt wytwórni ACT w Polsce jest GiGi .