│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

14.2.14

Takumi SEINO: Flower Flows /2013/

Flower Flows; Silver Tortoise; Night Tree; MOGA; Arabesque; Grass Harp.



Jeden z najbardziej dziś aktywnych muzyków jazzowej sceny Japonii -Takumi Seino jest absolwentem prestiżowej Berklee College of Music, mającym na swym koncie mnóstwo wyróżnień, jak choćby tytuł Najlepszego Gitarzysty przyznawany dorocznie przez firmę Yamaha. Dotychczas ukazało się kilkanaście płyt firmowanych jego nazwiskiem, nagranych w rozmaitych składach. Wśród współpracujących z Seino muzyków, warto wymienić takie nazwiska jak choćby: basiści Blake Newman i Jeremy Stratton, perkusista Scott Goulding, pianista David Sinclair czy znani japońscy wirtuozi: saksofonista Ryosuke Hashizume (znany z wyśmienitej płyty ''Acoustic Fluid'', 2012), czy doskonały pianista Takashi Kudo (znany z albumu ''Gratitude'', 2011). Takumi Seino na przestrzeni lat pojawiał się w składach takich m.in. formacji jak: Khamsin, Six North, EBA, Eiichiro Arasaki Big Band, Next Order czy własne Drops Trio.
Ostatnich kilka lat amerykański perkusista Larry Marshall w dużej części spędził w Japonii zarówno ucząc tam muzyki jak i intensywnie koncertując w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pobyt Marshalla w Japonii zaowocował także zarejestrowanymi tam nagraniami z jednym z najlepszych gitarzystów w Japonii -Takumi Seino. Trio tworzone wraz z Seino i kontrabasistą Yasutaka Yorozu opublikowało w Japonii dwa znakomite albumy: ''Old Red Chair On The Porch'' (2012) oraz ''Flower Flows''(2013). Obie płyty zarejestrowane zostały na żywo w klubie Big Apple i wypełniły je kompozycje leadera projektu Takumi Seino.

Album ''Flower Flows'' wypełniają kompozycje nasycone zarówno liryzmem gitary akustycznej, jak i kreowane poprzez rozległe partie gitary elektrycznej. Całość oprawiona jest brzmieniem wyśmienicie dobranej do brzmienia gitarzysty, sekcji rytmicznej. Seino niejednokrotnie ustępuje na płycie miejsca dla doskonałych partii kontrabasu, bądź soczystych i pełnych animuszu popisów Larryego Marshalla.
Po pięknym rozpoczęciu albumu jakim jest nostalgiczna kompozycja tytułowa, pora na rozpoczęte wyśmienitym solo perkusyjnym Marshalla mini dzieło gitarzysty: ''Silver Tortoise''. Dopiero po czterech minutach do perkusisty dołącza elektryczna gitara Takumi Seino i dyskretnie szkicujący podkład kontrabas Yorozu. Złożona struktura tego utworu otwiera przed nami prawdziwe skarby zaklęte w muzyce tworzonej przez to trio. Pełne fantazji partie gitary japońskiego wirtuoza doskonale brzmią na tle szaleńczych popisów perkusisty i akcentującego podkładu kontrabasu. Ten drugi w połowie utworu kreuje rozbudowane solo pełne niespodziewanych zwrotów.
Niezwykła harmonia i demokracja tego trzyosobowego składu jest jednym z najważniejszych jego atrybutów. Seino jako niewątpliwy leader pozostawia dla pozostałych muzyków mnóstwo przestrzeni, którą ci wykorzystują w sposób doprawdy perfekcyjny!
Kolejną impresyjną balladą w tym zestawie jest ''Night Tree'', ozdobiona kolejną piękną solówką kontrabasu Yasutaki Yorozu. Marshall tym razem koncentruje się na dyskretnym podkładzie będącym w tym przypadku raczej stylowym ozdobnikiem a nie wybijanym rytmem.
W dynamicznym i pełnym atonalnych zwrotów temacie ''MOGA'' Takumi Seino ponownie sięga po gitarę elektryczną. Podczas tych skomplikowanych struktur melodycznych, wypływających z jego gitary, nie można oczywiście ulec pokusie porównań z techniką Johna Scofielda. Seino dysponuje jednak swoim własnym, wypracowanym przez lata brzmieniem, stosując własne niepowtarzalne patenty. Gitarzysta w dużej mierze bazuje także na konstrukcji pracy zespołowej, co jak wspomniałem wcześniej jest jednym z najważniejszych atrybutów tria Seino-Yorozu-Marshall. ''MOGA'' to także kolejny pokaz warsztatu Yasutaki Yorozu, robiącego na tej płycie wrażenie w pełni scalonego ze swym instrumentem, także duchowo. Piękny, ognisty finał tego 9-minutowego utworu funduje nam Marshall, dzięki któremu odnieść można wrażenie iż iskry sypią się z domowych głośników.
Najdłuższym i najbardziej rozbudowanym utworem na ''Flower Flows'' jest robiąca wrażenie jazzowej suity blisko 17-minutowa kompozycja ''Arabesque'', chyba nie bez powodu nosząca taki tytuł. Arabeska to artystyczny motyw, charakteryzujący się stosowaniem powtarzanych form geometrycznych i fantazyjnie łączonych wzorów, symbolizujących nieskończoność. Taka jest też ta kompozycja pełna cudownie z sobą połączonych form i motywów melodycznych. Rozpoczyna ją długa akustyczna partia solowa kontrabasu ''wpuszczająca na scenę'' gitarę i perkusję dopiero w siódmej minucie. Jakże wzniośle po tak wybornym wstępie brzmi akustyczna gitara, wygrywająca piękny motyw z towarzyszącą jej dyskretnie i niemal niezauważalnie perkusją.
Słuchając tej płyty, nie mogę oprzeć się wrażeniu iż czas i przestrzeń w swej realnej formie nie istnieje, a jedynym ich wyznacznikiem podczas obcowania z tą płytą jest Muzyka. Doskonały kameralny, a jednocześnie emanujący ogromną paletą dźwiękowych barw album.

Robert Ratajczak
____________________________________________________

 Takumi SEINO: Flower Flows
CD 2013, VOS

Flower Flows; Silver Tortoise; Night Tree; MOGA; Arabesque; Grass Harp.

skład:
Takumi Seino - gitary
Yasutaka Yorozu - kontrabas
Larry Marshall - perkusja 
____________________________________________________