One For Ken; Groove Awakening; Enka; Veda's Dance; Lonnie's Lament; In A Sentimental Mood; 3bop 4 Mal; Wayne's Trane; Give Thanks (Song For Gerri).
[more]
Ari Brown od roku 1971 jest członkiem elitarnego AACM (Association for Advancement of Creative Musicians). Znany jest nie tylko fanom jazzu ale też i bluesa, bowiem niejednokrotnie można było go w przeszłości usłyszeć w zespołach B.B.Kinga i Chucka Berry'ego. Brown grał także w grupach Lestera Bowie, Antony'ego Braxtona, Roscoe Mitchella i McCoy Tynera. Przez długie lata działałności muzycznej Ari Brown współpracował z największymi gigantami ''starego jazzu'', co udokumentowane zostało wspólnymi płytami z m.in. Archie Sheppem, Henry Threadgillem, Pharoah Sanders, Jackiem DeJohnette czy Kahlem El' Zabarem, w którego trio Brown od lat zajmuje stałe miejsce jako solista. W roku 2007 Brown wraz z inną legendą saksofonu -Johnem Brumbachem dokonał ostatnich nagrań z pianistką Earmą Thompson (zmarłą w 2009 roku), znaną z akompaniowania samej Billie Holiday. Album ''Madam Queen'' (2007) będący rejestracją legendarnej sesji okazał się jednym z największych wydarzeń chicagowskiego jazzu pierwszego dziesięciolecia XXI wieku. Legendarny saksofonista był też kilkakrotnie gościem renomowanego dorocznego Festiwalu ''Made In Chicago'' w Poznaniu występując w różnych projektach koncertowych.
Jako saksofonistę tenorowego Browna wyróżnia delikatny i łagodny sposób gry, co stawia jego brzmienie w swoistym kontrapunkcie wobec soundu niedoścignionego mistrza Von Freemana, do którego pozycji na jazzowej scenie niejednokrotnie krytycy porównują Browna jako godnego następcę.
Kolejny album artysty ''Groove Awakening'', będący czwartą autorską płytą wydaną przez prestiżową wytwórnię Delmark, dobitnie dowodzi geniuszu 70-letniego dziś Ariego Browna, ukazując saksofonistę pełnego werwy i witalności. Styl gry i specyficzny sposób interpretacji Browna pełen jest zarówno prowokacyjnych poszukiwań awangardowych jak i typowego dla klasycznego hard bopu luzu.
''Groove Awakening'' to zestaw siedmiu wyjątkowych premierowych kompozycji emanujących, niczym nieograniczoną fantazją w kreowaniu świeżych pomysłów w ramach klasycznego brzmienia. Zestaw ten kwintet Browna uzupełnił doprawdy wyśmienitymi interpretacjami tematów Johna Coltrane'a (''Lonnie's Lament'') i Duke'a Ellingtona (nieśmiertelna kompozycja ''In A Sentimental Mood'').
Otwierająca album kompozycja Browna ''One For Ken'' poświęcona jest wieloletniemu przyjacielowi muzyka, Kenowi Chaneyowi -legendarnemu, wielkiemu pianiście i współzałożycielowi AACM jakiego słyszeliśmy podczas jednego z jego ostatnich koncertów w 2012 roku w Poznaniu. Tu świetna, ewidentnie emanująca duchem Chaneya partia fortepianu, wybrzmiewa spod palców doskonałego Kirka Browna -pięć lat młodszego brata saksofonisty i zarazem harmonicznej podpory składu na ''Groove Awakening''.
Doskonała melodyka i wyjątkowy funkujący rytm towarzyszy nam w trakcie tytułowej kompozycji, gdzie brzmienie tenoru Ariego Browna zabarwione zostało specyficzną chrypką.
Kolejne cztery utwory na płycie, to już bardziej rozbudowane konstrukcje muzyczne oscylujące czasowo wokół 10-minut. Stonowana, utrzymana w średnim rytmie ''Enka'' roztacza prawdziwy wachlarz możliwości Ariego Browna w zakresie kreowania rozległych tonacyjnie dźwiękowych pasaży. Wyjątkowym, mistrzowskim partiom saksofonu towarzyszy perfekcyjny, bluesujący fundament rytmiczny Yosefa Bena Israela i Avreeayl Ra, znacząco wspomagany przez perkusjonalia Dr. Cuza. ''Enka'' to także kolejna okazja przekonania się o olbrzymiej wirtuozerii Kirka Browna fundującego nam tu piękną solówkę.
Skoczny temat ''Veda's Dance'' Ari Brown zadedykował swojej ukochanej małżonce, ofiarowując jej tym samym doprawdy wyjątkową kompozycję, nasyconą ciężkimi partiami kontrabasu, twardymi akordami fortepianu i świetnie synkopującą perkusją. Saksofon lidera bezproblemowo w jednej chwili wznosi się do górnych rejestrów, by następnie zaskoczyć nas natychmiastową zmianą tonacji. Tak potrafią grać tylko Najwięksi.
Dwa standardy, po jakie sięgnął Ari Brown na ''Groove Awakening'' to melodyjny ''Lonnie's Lament'' Johna Coltrane'a, pamiętany z wspaniałej oryginalnej wersji zamieszczonej na albumie ''Crescent'' (1964) i jedna z najsłynniejszych kompozycji Ellingtona: ''In A Sentimental Mood'', przedstawiona tu w świetnej 10-minutowej wersji ozdobionej w siódmej minucie czarownym solem kontrabasu niedoścignionego Yosefa Ben Israela. Sięgnięcie po ''W sentymentalnym nastroju'' Ellingtona to kolejny muzyczny podarunek Ariego Browna dla małżonki Vedy, od zawsze rozkochanej w tej kompozycji.
Poza własnymi utworami i dwoma klasykami, na ''Groove Awakening'' znajdziemy też kompozycję pianisty składu, kilkakrotnie wspominanego już Kirka Browna. W trakcie ''3bop 4 Mal'' wyjątkowo intensywnie z głośników emanuje klimat chicagowskich klubów jazzowych z lat 60-tych.
Świetna, transowa praca kontrabasu towarzyszy partiom Browna w trakcie pełnego niczym nieposkromionych improwizacji tematu ''Wayne's Trane''. Prawdziwe jazzowe mistrzostwo świata!
Na koniec prawdziwa niespodzianka: nagranie złożone z dwóch ścieżek zarejestrowanych samodzielnie przez Ariego Browna; na jednej z nich partia saksofonu sopranowego, na drugiej fortepian. Wspaniałe zakończenie doskonałego albumu!
Intrygująco namiętny tenor Browna na ''Groove Awakening'' kwitnie wyrafinowaną spontanicznością, a bluesowy ton zwinnie kontrastuje z liryką sopranu. Na płycie tej poznajemy bowiem także mniej znane oblicze instrumentalisty, bez zahamowań sięgającego również po saksofon sopranowy a nawet zasiadającego za klawiaturą fortepianu.
Maksymalnie wysoka nota -płyta poza wszelką konkurencją!
Robert Ratajczak
_______________________________________________________________________________________
Ari BROWN: Groove Awakening /CD 2013, Delmark/
One For Ken; Groove Awakening; Enka; Veda's Dance; Lonnie's Lament; In A Sentimental Mood; 3bop 4 Mal; Wayne's Trane; Give Thanks (Song For Gerri).
skład:
Ari Brown - saksofony, fortepian
Kirk Brown - fortepian
Yosef Ben Israel - kontrabas
Avreeayl Ra - perkusja
Dr. Cuz - instr. perkusyjne
_______________________________________________________________________________________
opis innej płyty Ariego Browna: