│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26.9.14

Confusion Project: How to Steal a Piano? /2014/

Confusion; Naughty Dyzio; Remembering; How to steal a Piano; How to Rah; Back Home; Totaltanz; Roaming; Caravan.


''How to Steal a Piano?'' to kolejny jazzowy album z Trójmiasta jaki w 2014 roku trafia na ogólnopolski rynek jazzowy. Co więcej: to kolejny wyśmienity debiut młodych muzyków wywodzących się z tamtejszej sceny! Formacja zgodnie ze swą nazwą: Confusion Project, jest sprawcą nie byle jakiego zamieszania jakie wywołało ukazanie się płyty wypełnionej kompozycjami jej lidera -pianisty Michała Ciesielskiego, absolwenta Akademii Muzycznej w Gdańsku i dwukrotnego laureata słupsko-gdańskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy.
Niby mamy do czynienia z klasycznym triem: fortepian / bas / perkusja, a jednak utworom wypełniającym album daleko do brzmień, do jakich przywykliśmy obcując z wieloma produkcjami zrealizowanymi w podobnej konwencji.
Zasadniczą różnicę odczuwamy od pierwszych dźwięków jakie docierają do nas z srebrnego krążka. Stanowi o niej, niewątpliwie zastosowanie elektrycznej gitary basowej zamiast kontrabasu, ale także struktura poszczególnych kompozycji, w dużym stopniu podporządkowana rytmice i konwencji fusion.
W poszczególnych, często bardzo złożonych strukturalnie, utworach docierają do nas zarówno echa muzyki rockowej (nierzadko zabarwione klimatami latynoamerykańskimi), energetycznego funku, jak i jazzu tradycyjnego i swingu.
I tak po otwierającym album funkowym ''Confusion'', zaskakującym potęgą brzmienia trzyosobowego składu, w swingującym ''Naughty Dyzio'' ocieramy się w jednej chwili niemal o dixieland, by po kilkudziesięciu sekundach ''zatopić się'' w akordach klasycyzującego fortepianu (podobny collage ma miejsce choćby w trakcie utworu tytułowego).
Jedną z najjaśniej lśniących perełek w zestawie ośmiu autorskich utworów jakie znajdziemy na płycie, zdaje się być nostalgiczna, niemal monumentalna w swym przekazie kompozycja ''Back Home'', ujmująca potężną dawką emocji skondensowaną w zaledwie siedmiominutowej miniaturze dźwiękowej. W tym przypadku nie ma żartów i zabawy -jest za to potężna dawka zaangażowanego grania z klasycznego jazzowego sortu o ambitnym i wyszukanym charakterze.
Duże wrażenie robi piękna, stylowa ballada ''Roaming'', najbardziej bodaj spośród wszystkich kompozycji zgromadzonych na krążku, zbliżona do konwencji tradycyjnego jazzowego tria fortepianowego. Piękna struktura, świetnie dopracowane rozliczne niuanse i smaczki aranżacyjne -doprawdy trudno oprzeć się wdziękowi tego utworu.
Mimo iż liderem składu zdaje się być twórca repertuaru -Michał Ciesielski, w przypadku Confusion Project  mamy do czynienia ze składem bardzo demokratycznym, w którym każdy z instrumentalistów odpowiedzialny jest za ostateczny kształt każdego z utworów. Poza rozbudowanymi partiami fortepianu, bardzo dużo przestrzeni zagospodarował zarówno basista Piotr Gierszewski, niejednokrotnie ujawniając również rockową stronę swej muzycznej orientacji jak i perkusista Adam Golicki, mający za sobą bodaj największe doświadczenie z całej trójki instrumentalistów (m.in. współpraca z Maciejem Sikałą, Maciejem Grzywaczem, Piotrem Lemańczykiem, Dominikiem Bukowskim czy Kubą Stankiewiczem).
Mieszanie konwencji i ustalonych schematów, często w obrębie jednego kilkuminutowego tematu, zdaje się być znakiem rozpoznawczym Confusion Project. Młodzi instrumentaliści robią wrażenie doskonale bawiących się swobodnym tworzeniem owego zamieszania, jakie zdaje się przychodzić im z wyjątkową łatwością, a co najważniejsze: zabawa ta staje się udziałem słuchacza, który staje się niewolnikiem tej płyty od pierwszych do ostatnich minut.
A propos ostatnich minut... Jako bonus ''Złodzieje fortepianów'' proponują nam swą oryginalną, pełną ognistego wigoru interpretację ellingtonowskiego ''Caravanu'', będącą doprawdy wyjątkowym post scriptum do całej płyty.
Świetny debiut!

Robert Ratajczak

_______________________________________________

Confusion Project: How to Steal a Piano?
CD 2014, BCD

Confusion; Naughty Dyzio; Remembering; How to steal a Piano; How to Rah; Back Home; Totaltanz; Roaming; bonus track: Caravan.

sklad:
Michał Ciesielski - fortepian
Piotr Gierszewski - gitara basowa
Adam Golicki - perkusja

_____________________________________________