Shishi Mai; Now Sleeps the Crimson Petal; Yellow Room; O Magnum Mysterium; Kotek; Song to the Virgin Mary; O Sacrum Convivium; Die Nachtigall; Northern Lights; Psalm 100; Jesu Dulcis Memoria; With a Lily in Your Hand.
[more]
Chór Kameralny 441 Hz utworzony został w 2006 roku przez grupę zafascynowanych współczesną muzyką chóralną studentów Gdańskiej Akademi Muzycznej pod kierownictwem artystycznym zaledwie 22-letniej wówczas Anny Wilczewskiej. Na sukces, zbudowany poprzez zaangażowanie, pasję i przede wszystkim ogromny talent młodych chórzystów, nie trzeba było długo czekać. Już rok po zawiązaniu, 441 Hz zdobył Złoty Medal oraz II Nagrodę podczas Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” w Sopocie, a w roku 2009 - I Nagrodę na XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. S.Ormińskiego w Rumi. W międzyczasie ukazała się też płyta Chóru, wydana z okazji 60-lecia Gdańskiej Akademii Muzycznej. Ostatnie sukcesy zespołu to m.in. 1. miejsce na II Gdańskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w 2013 roku, oraz Grand Prix XIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F.Nowowiejskiego w Barczewie i X Kaszubskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej i Regionalnej w Żukowie. Słuchając płyty wydanej pod koniec 2014 roku nakładem prestiżowej wytwórni DUX, jestem przekonany iż album: ''Modern Choral Masterpieces'' okaże się kolejnym ogromnym sukcesem, jaki Chór Kameralny 441 Hz dopisze do swej biografii grubą czcionką.
Płyta zawiera barwny przegląd tego co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce chóralnej. Od dalekowschodniej egzotyki spod znaku japońskiego tańca kompozytora Michio Mamiyi (''Shishi Mai''), poprzez twórczość młodych kompozytorów europejskich: Paula Mealora, Oli Gjeilo i Krzysztofa Zimmermanna, utwory o charakterze sakralnym, a na twórczości jednego z najwybitniejszych awangardowych kompozytorów XX wieku Karlheinza Stockhausena (1928-2007) zakończywszy.
Mimo dość dużej ilości tematów religijnych (''O Magnum Mysterium'', ''O Sacrum Convivium'', ''Psalm 100'', ''Jesu Dulcis Memoria'' czy najdłuższa na płycie, ponad 11-minutowa w tej interpretacji pieśń Andrzeja Panufnika: ''Song to the Virgin Mary''), repertuar płyty ułożono w sposób niezwykle urozmaicony, nie pozwalający na znużenie nawet nieosłuchanemu z tą konwencją odbiorcy.
Pomiędzy chóralne sakralia zgrabnie wpleciono m.in. utwór Andrzeja Koszewskiego eksponujący dynamikę tekstu wiersza dla dzieci: ''Kotek'' poznańskiego poety Józefa Ratajczaka, będący swego rodzaju ''oczkiem'' puszczonym w stronę słuchacza ze strony chórzystów.
Nowatorski język muzyczny Chóru Kameralnego 441 Hz doskonale sprawdza się zarówno w kompozycjach religijnych jak i tych nasyconych w dużej mierze folklorem. Doskonałe aranżacje i świetny warsztat wokalny połączone z doskonałą jakością odtwarzanego z płyty dźwięku, zapewnia muzyczny seans na najwyższym z możliwych poziomie. Warto dodać, iż nagranie zrealizowano w charakteryzującej się doskonałą akustyką wnętrzu świątyni p.w. Zmartwychwstania Pańskiego w Gdańsku, w czerwcu 2014 roku.
Album ''Modern Choral Masterpieces'' to wyjątkowa okazja do przekonania się o bogactwie i niezwykłej różnorodności muzyki wokalnej przełomu wieków.
Płyta ukazała się 2 grudnia 2014 roku.
Robert Ratajczak
płytę kupisz: TUTAJ
_____________________________________________________________________________________
441 Hz Chamber Choir: Modern Choral Masterpieces /CD 2014, DUX/
Michio Mamiya: Shishi Mai; Paul Mealor: Now Sleeps the Crimson Petal; Michael Edward Egerton: Yellow Room; Javier Busto: O Magnum Mysterium; Andrzej Koszewski: Kotek; Andrzej Panufnik: Song to the Virgin Mary; Maciej Babnis: O Sacrum Convivium; Karlheinz Stockhausen: Die Nachtigall; Ola Gjeilo: Northern Lights; Marek Jasiński: Psalm 100; Krzysztof Zimmermann: Jesu Dulcis Memoria; Eric Whitacre: With a Lily in Your Hand.
_____________________________________________________________________________________
opisy innych płyt z katalogu DUX: