Clarinet Concerto; Flute Concerto; Concerto Grosso No.1.
Wytwórnia płytowa DUX od kilku lat dokumentuje twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego. W ostatnim czasie ogromne zainteresowanie wzbudził cykl płyt z nagraniami symfonii pod batutą samego kompozytora, a na początku roku 2015, ukazały się dwa kolejne, wydane w charakterystycznej szacie graficznej albumy tym razem zawierające nagrania koncertów. Rejestracje dokonane zostały przez istniejącą od 2008 roku Polską Orkiestrę Iuventus, złożoną z najzdolniejszych absolwentów i studentów wyższych uczelni muzycznych, których wiek nie przekracza 30. roku życia. Na obu płytach zawierających: koncert skrzypcowy, koncert na altówkę, na klarnet, na flet oraz Concerto grosso, usłyszeć możemy też doskonałych solistów w osobach: Konstantego Andrzeja Kulki (skrzypce), Roberta Kabary (altówka), Michela Lethieca (klarnet), Łukasza Długosza (flet), oraz wiolonczelistów: Arto Norasa, Bartosza Koziaka i Rafała Kwiatkowskiego.
Druga płyta z cyklu nagrań koncertów Krzysztofa Pendereckiego zawiera rejestracje z grudnia 2014 roku zrealizowane pod batutą samego kompozytora w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
Chronologicznie ułożony zestaw trzech koncertów otwiera "Koncert klarnetowy" z roku 1983, będący transkrypcją utworu pierwotnie opracowanego na altówkę z orkiestrą. To kompozycja złożona z kilku kontrastujących z sobą pod względem tempa fragmentów, w których wyraźnie zarysowane są formy dialogu instrumentu solowego z orkiestrą. W roli solisty występuje tu jeden z najwybitniejszych francuskich klarnecistów - Michel Lethiec, znany już wcześniej z nagrań koncertów i muzyki kameralnej Krzysztofa Pendereckiego dla wytwórni Arion i Naxos.
Stworzony 9 lat później, zainspirowany zjawiskiem pełnego zaćmienia księżyca "Koncert fletowy", napisany został dla zmarłego w 2000 roku, wybitnego francuskiego wirtuoza - Jeana Pierre'a Rampala. Tu również mamy do czynienia z rodzajem suity złożonej z odmiennych w zakresie tempa poszczególnych części. Liryzm, refleksje i melancholia sąsiadują z silnymi emocjami i gwałtownymi uniesieniami, czyniąc kompozycję rodzajem swoistego kalejdoskopu nastrojów. Partie solowe Pendercki powierzył współpracującemu m.in. z London Symphony Orchestra - jednemu z najwybitniejszych europejskich flecistów ostatnich lat - Łukaszowi Długoszowi.
Trzecia, a zarazem najdłuższa część płyty to nawiązujący do estetyki barokowej "Concerto grosso", stworzony w 2001 roku. Struktura całości tego monumentalnego utworu oparta jest na idei dialogów prowadzonych przez trzy wiolonczele z dużą orkiestrą. Niezwykle efektowną kulminacją "Concerto grosso" zdaje się być fragment, w którym partie poszczególnych wiolonczelistów (Arto Noras, Bartosz Koziak i Rafał Kwiatkowski) zazębiając się tworzą jedną całość
Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Ta płyta stanowi kolejny dowód tej tezy.
Druga płyta z cyklu nagrań koncertów Krzysztofa Pendereckiego zawiera rejestracje z grudnia 2014 roku zrealizowane pod batutą samego kompozytora w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
Chronologicznie ułożony zestaw trzech koncertów otwiera "Koncert klarnetowy" z roku 1983, będący transkrypcją utworu pierwotnie opracowanego na altówkę z orkiestrą. To kompozycja złożona z kilku kontrastujących z sobą pod względem tempa fragmentów, w których wyraźnie zarysowane są formy dialogu instrumentu solowego z orkiestrą. W roli solisty występuje tu jeden z najwybitniejszych francuskich klarnecistów - Michel Lethiec, znany już wcześniej z nagrań koncertów i muzyki kameralnej Krzysztofa Pendereckiego dla wytwórni Arion i Naxos.
Stworzony 9 lat później, zainspirowany zjawiskiem pełnego zaćmienia księżyca "Koncert fletowy", napisany został dla zmarłego w 2000 roku, wybitnego francuskiego wirtuoza - Jeana Pierre'a Rampala. Tu również mamy do czynienia z rodzajem suity złożonej z odmiennych w zakresie tempa poszczególnych części. Liryzm, refleksje i melancholia sąsiadują z silnymi emocjami i gwałtownymi uniesieniami, czyniąc kompozycję rodzajem swoistego kalejdoskopu nastrojów. Partie solowe Pendercki powierzył współpracującemu m.in. z London Symphony Orchestra - jednemu z najwybitniejszych europejskich flecistów ostatnich lat - Łukaszowi Długoszowi.
Trzecia, a zarazem najdłuższa część płyty to nawiązujący do estetyki barokowej "Concerto grosso", stworzony w 2001 roku. Struktura całości tego monumentalnego utworu oparta jest na idei dialogów prowadzonych przez trzy wiolonczele z dużą orkiestrą. Niezwykle efektowną kulminacją "Concerto grosso" zdaje się być fragment, w którym partie poszczególnych wiolonczelistów (Arto Noras, Bartosz Koziak i Rafał Kwiatkowski) zazębiając się tworzą jedną całość
Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Ta płyta stanowi kolejny dowód tej tezy.
Robert Ratajczak
_______________________________________
Penderecki: Clarinet Concerto / Flute Concerto / Concerto Grosso No.1
CD 2014, DUX 1186
Krzysztof Penderecki - Clarinet Concerto:
1. I Lento
2. II Vivace
3. III Meno mosso
4. IV Vivo
5. V Tempo I
6. VI Vivo
7. VII Lento (Tempo I)
Krzysztof Penderecki - Concerto per flauto ed orchestra da camera:
8. I Andante
9. III Andante
10.IV Allegro con brio
11.V Vivace
12.VI Andante recitativo
13. Krzysztof Penderecki - Concerto Grosso No.1 per tre violoncelli e orchestra
1. I Lento
2. II Vivace
3. III Meno mosso
4. IV Vivo
5. V Tempo I
6. VI Vivo
7. VII Lento (Tempo I)
Krzysztof Penderecki - Concerto per flauto ed orchestra da camera:
8. I Andante
9. III Andante
10.IV Allegro con brio
11.V Vivace
12.VI Andante recitativo
13. Krzysztof Penderecki - Concerto Grosso No.1 per tre violoncelli e orchestra
muzycy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus (dyr. Krzysztof Penderecki)
oraz:
Michel Lethiec - klarnet
Łukasz Długosz - flet
Bartosz Koziak, Rafał Kwiatkowski, Arto Noras - wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus (dyr. Krzysztof Penderecki)
oraz:
Michel Lethiec - klarnet
Łukasz Długosz - flet
Bartosz Koziak, Rafał Kwiatkowski, Arto Noras - wiolonczela
_____________________________________
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.