Concerto per violino ed orchestra No. 1; Concerto per viola ed orchestra
Wytwórnia płytowa DUX od kilku lat dokumentuje twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego. W ostatnim czasie ogromne zainteresowanie wzbudził cykl płyt z nagraniami symfonii pod batutą samego kompozytora, a na początku roku 2015, ukazały się dwa kolejne, wydane w charakterystycznej szacie graficznej albumy tym razem zawierające nagrania koncertów. Rejestracje dokonane zostały przez istniejącą od 2008 roku Polską Orkiestrę Iuventus, złożoną z najzdolniejszych absolwentów i studentów wyższych uczelni muzycznych, których wiek nie przekracza 30. roku życia. Na obu płytach zawierających: koncert skrzypcowy, koncert na altówkę, na klarnet, na flet oraz Concerto grosso, usłyszeć możemy też doskonałych solistów w osobach: Konstantego Andrzeja Kulki (skrzypce), Roberta Kabary (altówka), Michela Lethieca (klarnet), Łukasza Długosza (flet), oraz wiolonczelistów: Arto Norasa, Bartosza Koziaka i Rafała Kwiatkowskiego.
Ponad 40 minut pierwszej z płyt zawiera skomponowany w 1976 roku "I Koncert skrzypcowy", którego prapremiera odbyła się rok później w Bazylei. Dzieło to szczególne i wyjątkowo istotne w artystycznej biografii Pendereckiego, stanowiące bowiem punkt wyznaczający zwrot twórczości znakomitego kompozytora, oddalającego się od stylistyki awangardy, ku subtelniejszym środkom wyrazu oscylującym wokół neoromantyzmu i muzycznej poetyki. Taka własnie estetyka miała od tej pory charakteryzować kolejne utwory Pendereckiego. Koncert napisany został z myślą o 100. jubileuszu Towarzystwa Muzycznego w Bazylei, a dedykowany jest wybitnemu wirtuozowi skrzypiec - Izaakowi Sternowi. Charakteryzują go częste zmiany tempa i zastosowanie w konstrukcji kompozycji, powracającego motywu przewodniego jaki przewija się podczas koncertu w różnych rejestrach, z zastosowaniem rozmaitych rozwiązań rytmicznych. "I Koncert skrzypcowy" dzięki równorzędnym rolom partii solowych i orkiestry, bliski jest formule określanej mianem: symfonii koncertującej. O ostatecznym charakterze nagrania zrealizowanego w grudniu 2014 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, jakie słyszymy na tej płycie, decyduje wyjątkowa wirtuozeria i artyzm wybitnego skrzypka - Konstantego Andrzeja Kulki, obecnego na najwspanialszych scenach filharmonii na całym świecie już od lat 60-tych. W przeciwieństwie do drugiego utworu na płycie, zagranego pod batutą Pendereckiego, podczas wykonania "I Koncertu skrzypcowego", orkiestrą Sinfonia Iuventus dyryguje współpracujący z kompozytorem od 2002 roku - Maciej Tworek
Druga część płyty to 22-minutowy, 7-częściowy "Koncert na altówkę i orkiestrę" ("Concerto per viola ed orchestra"), zdecydowanie kontrastujący wobec pierwszego utworu pod względem liryki i emanujący bardziej kameralnym klimatem w zestawieniu z orkiestrowym przepychem pierwszego koncertu, napisanego przez Pendereckiego 7 lat wcześniej. Kompozycja pierwotnie nosząca tytuł: "Elegia", powstała dla uczczenia 200. rocznicy urodzin Simona Bolivara. Dominuje tu nastrój refleksji i tęsknoty, jaki doskonale odzwierciedla wyśmienity solista - Robert Kabara, znany melomanom jako twórca orkiestry Sinfonietta Cracovia i wcześniejszej działalności prowadzonej wraz z Sinfonia Varsovia.
Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Ta płyta stanowi kolejny dowód tej tezy.
Ponad 40 minut pierwszej z płyt zawiera skomponowany w 1976 roku "I Koncert skrzypcowy", którego prapremiera odbyła się rok później w Bazylei. Dzieło to szczególne i wyjątkowo istotne w artystycznej biografii Pendereckiego, stanowiące bowiem punkt wyznaczający zwrot twórczości znakomitego kompozytora, oddalającego się od stylistyki awangardy, ku subtelniejszym środkom wyrazu oscylującym wokół neoromantyzmu i muzycznej poetyki. Taka własnie estetyka miała od tej pory charakteryzować kolejne utwory Pendereckiego. Koncert napisany został z myślą o 100. jubileuszu Towarzystwa Muzycznego w Bazylei, a dedykowany jest wybitnemu wirtuozowi skrzypiec - Izaakowi Sternowi. Charakteryzują go częste zmiany tempa i zastosowanie w konstrukcji kompozycji, powracającego motywu przewodniego jaki przewija się podczas koncertu w różnych rejestrach, z zastosowaniem rozmaitych rozwiązań rytmicznych. "I Koncert skrzypcowy" dzięki równorzędnym rolom partii solowych i orkiestry, bliski jest formule określanej mianem: symfonii koncertującej. O ostatecznym charakterze nagrania zrealizowanego w grudniu 2014 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, jakie słyszymy na tej płycie, decyduje wyjątkowa wirtuozeria i artyzm wybitnego skrzypka - Konstantego Andrzeja Kulki, obecnego na najwspanialszych scenach filharmonii na całym świecie już od lat 60-tych. W przeciwieństwie do drugiego utworu na płycie, zagranego pod batutą Pendereckiego, podczas wykonania "I Koncertu skrzypcowego", orkiestrą Sinfonia Iuventus dyryguje współpracujący z kompozytorem od 2002 roku - Maciej Tworek
Druga część płyty to 22-minutowy, 7-częściowy "Koncert na altówkę i orkiestrę" ("Concerto per viola ed orchestra"), zdecydowanie kontrastujący wobec pierwszego utworu pod względem liryki i emanujący bardziej kameralnym klimatem w zestawieniu z orkiestrowym przepychem pierwszego koncertu, napisanego przez Pendereckiego 7 lat wcześniej. Kompozycja pierwotnie nosząca tytuł: "Elegia", powstała dla uczczenia 200. rocznicy urodzin Simona Bolivara. Dominuje tu nastrój refleksji i tęsknoty, jaki doskonale odzwierciedla wyśmienity solista - Robert Kabara, znany melomanom jako twórca orkiestry Sinfonietta Cracovia i wcześniejszej działalności prowadzonej wraz z Sinfonia Varsovia.
Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Ta płyta stanowi kolejny dowód tej tezy.
Robert Ratajczak
_________________________________________
Penderecki - Violin Concerto No.1 / Viola Concerto
CD 2014, DUX 1185
1. Krzysztof Penderecki - Concerto per violino ed orchestra No. 1;
Krzysztof Penderecki - Concerto per viola ed orchestra:
2. I Lento;
3. II Vivace;
4. III Meno mosso;
5. IV Vivo;
6. V Tempo I;
7. VI Vivo ;
8. VII Lento (Tempo I).
Krzysztof Penderecki - Concerto per viola ed orchestra:
2. I Lento;
3. II Vivace;
4. III Meno mosso;
5. IV Vivo;
6. V Tempo I;
7. VI Vivo ;
8. VII Lento (Tempo I).
muzycy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus (dyr. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek)
oraz:
Robert Kabara - altówka
Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus (dyr. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek)
oraz:
Robert Kabara - altówka
Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce
___________________________________
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.