Vestibule; Cochlea; Eustachian tube; External acoustic meatus; Ear drum; Audiotory ossicles; Vestibular nerve; Auricle; Intertragic notch; Antihelix; Antitragus; Conch.
[more]
Na początku 2016 roku nakładem wytwórni Requiem Records ukazała się kolejna płyta gdyńskiego duetu Olbrzym i kurdupel, tworzonego przez saksofonistę Tomasza Gadeckiego i basistę Marcina Bożka.
Tomasz Gadecki swą przygodę z muzyką rozpoczął w latach 80-tych ub.wieku od puzonu, występując z orkiestrami dętymi, jednak celem do jakiego muzyk dążył przez całe lata było zagłębienie się w tajemnice i możliwości saksofonu. Koncertował m.in. w składach zespołów Bikomutant, Jazzmassacra, Czary mary i Contemporary Noise Sextet oraz współpracował z m.in. Przemkiem Dyakowskim, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Sowińskim i Kubą Staruszkiewiczem. Znany jest z odważnych projektów muzycznych opartych na nietuzinkowym instrumentarium jak choćby duet dwóch saksofonów barytonowych Sambar jaki poznaliśmy dzięki płycie ''Melt!'' (2013).
Z kolei Marcin Bożek (absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach) to muzyk od lat zdobywający uznanie na rozlicznych festiwalach (m.in. Jazz Juniors i Jastrzębski Festiwal Kultury), a zarazem artysta niezwykle otwarty na rozmaite muzyczne wyzwania, znany m.in. z zespołów Acoustic Travel Band i Cocotier.
Po płycie "Work" obu artystów występujących już od dziewięciu lat pod szyldem zdradzającym humorystyczny dystans do samych siebie: Olbrzym i kurdupel, doczekaliśmy się albumu nagranego przez obu wraz z niemieckim perkusistą Willim Hannem, co wzbogaciło muzykę duetu o dodatkowe możliwości kreowania dźwiękowych poszukiwań.
Urodzony w 1964 roku Willi Hanne jest zdobywcą licznych prestiżowych europejskich nagród i wyróżnień (m.in. Jazz Podium Niedersachsen i Międzynarodowy Konkurs Improwizacji Akademii Muzycznej i Teatralnej w Lipsku) oraz wykładowcą w klasie perkusji na Uniwersytecie w Hildesheim. Niebywała otwartość na rozmaite oblicza muzyki improwizowanej i ciągłe poszukiwania nowych form wypowiedzi artystycznej, połączyły go z dwójką polskich improwizatorów i skłoniły do zarejestrowania niniejszej płyty.
"In side Shout" to dwanaście w większości krótkich, opartych na swobodnych improwizacjach motywów mieniących się ogromem dźwiękowych odcieni i kolorów.
Stosownie zatytułowany temat "Vestibule" ("Przedsionek") zaledwie wprowadza nas w świat dźwięków uwalnianych poprzez emocje i temperament trojga improwizatorów. Jednak już podczas pierwszych dźwięków "Cochlea" słuchacz zostaje niemal zahipnotyzowany falą prawdziwie żywych i nieprzewidywalnych kreacji budowanych na bazie wyjątkowego porozumienia między artystami. Gadecki, Bożek i Hanne operują własnym językiem dźwięków, który w pełni poznać możemy jedynie dzięki bezwarunkowemu zagłębieniu się w muzykę przez nich generowaną.
Muzycy w doskonały sposób operują ciszą, która jawi się tu jako jeszcze jeden instrument i kolejny element wypowiedzi. Dużo tu nie do końca dogranych dźwięków, niczym nagłe milczenie w trakcie do połowy wypowiedzianego zdania. Ten rodzaj ekspresji wytwarza niepowtarzalną dramaturgię całości, od której trudno się oderwać przez ponad godzinę.
"In side Shout" to muzyka bardzo niszowa, pełna surrealizmu, ekspresji i odczuwalnej w każdym jej fragmencie pasji tworzenia.
Album ukazał się 29 stycznia 2016
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________
OLBRZYM I KURDUPEL & Willi HANNE: In side Shout
CD 2015, Requiem Records 106/2015
program:
1.Vestibule
2.Cochlea
3.Eustachian tube
4.External acoustic meatus
5.Ear drum
6.Audiotory ossicles
7.Vestibular nerve
8.Auricle
9.Intertragic notch
10.Antihelix
11.Antitragus
12.Conch
personel:
Tomasz Gadecki - saksofon
Marcin Bożek - gitara basowa
Willi Hanne - perkusja, obiekty
____________________________________________________________________
opis poprzedniej płyty Olbrzym i kurdupel: