Ignacy Zalewski: Mazurek; Graziane Finzi: Impression Tango; Andrzej Karałow: notturno; Barbara Kaszuba: Skrzyp-ak. Humoresque; Bartosz Kowalski: In Affecto; Miłosz Bembinow: Cantus Harmonicus; Arvo Part: Fratres; Edward Sielicki: Rapido; Yuji Takahashi: Le double de Paganini; Rodion Shchedrin: Imitating Albeniz.
Zdobywających rozliczne nagrody na rozmaitych festiwalach (m.in. we Francji, Szwajcarii, Austrii i Chorwacji) skrzypaczkę Karolinę Mikołajczyk i akordeonistę Iwo Jedyneckiego, słyszymy na debiutanckiej płycie zatytułowanej "Premiere". Repertuar albumu obejmuje kameralne interpretacjie utworów współczesnych kompozytorów, m.in. Arvo Parta, Ignacego Zalewskiego i Graziane Finzi. Szerokie spektrum stylistyczne i znakomity warsztat instrumentalny młodych artystów, stanowi o wyjątkowej atrakcyjności płyty ukazującej rozmaite style i techniki kompozytorskie. Niektóre z utworów to premierowe kompozycje przygotowane specjalnie z myślą o tym duecie przez twórców wywodzących się ze środowiska Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, inne jak np. "Impression Tango" francuskiego kompozytora Graziane Finzi, "Imitating Albeniz" rosyjskiego pianisty Rodiona Szczedrina czy "Fratres" Arvo Parta, są ciekawymi transkrypcjami na dość rzadko stosowane instrumentarium jakim jest duet skrzypiec z akordeonem.
Mimo iż znane już są projekty takich duetów jak AccorDuo, czy Gabriela Michalak & Michał Kubarski, artyści podjęli dość odważne wyzwanie nie tylko w zakresie fuzji brzmień tak odległych od siebie instrumentów, ale też stawiając na dość nieoczywisty dobór repertuaru. Podczas koncertów Mikołajczyk i Jedynecki z powodzeniem wykonują bowiem własne opracowania takich "przebojów" jak m.in. "Cztery pory roku" Vivaldiego, czy popularne kompozycje Astora Piazzolli. Na swą pierwszą płytę artyści wybrali jednak utwory dość rzadko wykonywane oraz nieznane, zupełnie nowe kompozycje. Są wśród nich zarówno dynamiczne, pełne energii tematy w rodzaju: "Mazurka" Ignacego Zalewskiego, humoreski "Skrzyp-ak" Barbary Kaszuby, "Rapido" Edwarda Sielickiego oraz wczesnej kompozycji Rodiona Shchedrina "Imitating Albeniz", liryczne: "Impression Tango" Graziane Finzi, typowo wirtuozowskie: "Le double de Paganini" Yujiego Takahashi, jak i prowokujące wyobraźnię, złożone: "notturno" Andrzeja Karałowa i wspomniane "Fratres" Arvo Parta.
W programie znalazło się też miejsce dla dwóch solowych nagrań obu muzyków: "In Affecto" na skrzypce solo Bartosza Kowalskiego, oraz bardzo rozbudowane, trzyczęściowe "Cantus Harmonicus" na akordeon solo i głos, skomponowane przez znanego z Orkiestry Kameralnej Forum Ensemble, Miłosza Bembinowa. Umiejscowienie w środkowej części płyty nagrań stanowiących doskonałą okazję do zaprezentowania indywidualnej wirtuozerii każdego z dwojga instrumentalistów, stanowi doskonały zabieg w zakresie dramaturgii całego albumu.
"Premiere" od początku do końca słucha się z ogromnym skupieniem i uwagą, co nagrodzone jest wyjątkowymi doznaniami i wrażeniami, do których najchętniej powróciłoby się natychmiast po zakończeniu płyty, uruchamiając ją ponownie.
Płyta ukazała się 2 września 2016 roku.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki: Premiere
CD 2016, Requiem Records 125-10-2016 / DUX 1362
program:
1. Ignacy Zalewski: Mazurek
2. Graziane Finzi: Impression Tango
3. Andrzej Karałow: notturno
4. Barbara Kaszuba: Skrzyp-ak. Humoresque
5. Bartosz Kowalski: In Affecto
6. Miłosz Bembinow: Cantus Harmonicus
7. Arvo Part: Fratres
8. Edward Sielicki: Rapido
9. Yuji Takahashi: Le double de Paganini
10.Rodion Shchedrin: Imitating Albeniz
personel:
Karolina Mikołajczyk - skrzypce
Iwo Jedynecki - akordeon
_____________________________________