Spotkanie w metrze; Bazar w Aszchabadzie; Waleczny biedron; Kłopoty pana naczelnika; Młoty na widowni; Melodia turecka; Motive in blues; Street 2000.
W roku 2017 pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa o jazzowych skłonnościach. Początek działalności historycznego zespołu datuje się na druga połowę lat 50-tych, kiedy to taneczno-rozrywkowa Poznańska Piętnastka Radiowa, przez kilkanaście kolejnych lat grała pod kierunkiem Zygmunta Mahlika. Jej skład tworzyli znakomici muzycy, kompozytorzy i aranżerzy, tacy jak Jerzy Milian, Jan "Ptaszyn" Wróblewski czy Janusz Hojan. Kontynuacją tradycji poznańskich orkiestr były w późniejszych latach zespoły Alex Band Aleksandra Maliszewskiego i Orkiestra Rozrywkowa Zbigniewa Górnego. Reaktywacja P15 w nowym wcieleniu, to sposób wypełnienia luki powstałej na skutek zawieszenia działalności zespołów, jakie przez całe lata były jednymi z muzycznych symboli Poznania.
Podstawą brzmienia Poznańskiej Piętnastki jest (tradycyjnie oscylujący wokół 15-osobowego) skład tradycyjnego big bandu i zespół wokalny, a oznaką dzisiejszych czasów: wzbogacenie brzmienia orkiestry o efekty elektroniczne. Jak deklaruje pomysłodawca, szef przedsięwzięcia, dyrygent i trębacz Maciej Fortuna: "W skład Piętnastki wchodzą wybitni młodzi muzycy związani z poznańskim środowiskiem muzycznym".
W ciągu roku działalności nowe wcielenie P15 miało okazję występować wraz z muzykami starszego pokolenia jak pianista Piotr Kałużny (muzyk oryginalnej Piętnastki sprzed lat), kontrabasista Zbigniew Wrombel i perkusista Krzysztof Przybyłowicz, a także ze znakomitym gitarzystą Dawidem Kostką. Zespół dorobił się też bogatego repertuaru złożonego z kompozycji Jerzego Miliana, Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego, Krzesimira Dębskiego, Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory. Są wśród nich takie utwory jak "Zielono mi", "Czas nas uczy pogody", "Zmierzch", "Bazar w Aszchabadzie", "Drewienko", "Bo we mnie jest seks", "Wschód słońca w stadninie koni" czy "Melodia turecka".
Pod koniec 2016 roku w ramach projektu "Poznań Miliana”, ukazał się wydany w oryginalnej trójkątnej okładce album płytowy "Music For Mr. Fortuna", który towarzyszył interaktywnej aplikacji mobilnej "Stretch Milian", umożliwiającej słuchaczowi dowolne moderowanie dźwięku (m.in. regulację poszczególnych ścieżek, sterowanie szybkością odtwarzania bez zmiany tonacji, możliwość zapętlenia wybranych fragmentów oraz podgląd zapisu nutowego dla każdego z instrumentów).
Kontynuacją przedsięwzięcia mającego na celu przybliżenie młodym odbiorcom muzyki legendarnego poznańskiego kompozytora i wibrafonisty jazzowego, zmarłego w kwietniu tego roku Jerzego Miliana, jest nagrany przez Poznańską Piętnastkę album „Big Club Band” .
Premiera płyty okazała się znakomitym zamknięciem pierwszego roku działalności P15, co z kolei stworzyło okazję zorganizowania specjalnego rocznicowego koncertu Orkiestry. Ten odbył się 9 grudnia w piękne wyremontowanej zabytkowej Sali Amarantowej Domu Tramwajarza w Poznaniu.
Na płycie znajdziemy bogato zaaranżowane takie tematy jak: "Waleczny biedron", "Kłopoty pana naczelnika", czy orientalna "Melodia turecka" i "Bazar w Aszchabadzie". Stylowe aranżacje, bogata instrumentacja i jednoznacznie kojarzące się z estetyką lat 70-tych wokalizy chórku, sprawiają iż pół godziny przy płycie Nowej Piętnastki mija niepostrzeżenie.
Z jednej strony żal mi trochę, iż jako ceniony muzyk jazzowy Maciej Fortuna odchodzi coraz dalej od konwencji typowych improwizujących składów, na rzecz muzyki rozrywkowej. Z drugiej: reaktywowanie przez niego Poznańskiej Piętnastki, to przedsięwzięcie znakomite; nie tylko wskrzeszające ducha przeszłości i oddające hołd tradycji poznańskich orkiestr rozrywkowych, ale rodzące nadzieję na przyszłość.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Poznańska Piętnastka: Big Club Band
CD 2018, Stowarzyszenie Jazz Poznań SJP 006
program:
1. Spotkanie w metrze
2. Bazar w Aszchabadzie
3. Waleczny biedron
4. Kłopoty pana naczelnika
5. Młoty na widowni
6. Melodia turecka
7. Motive in blues
8. Street 2000 - prolog
9. Street 2000
1. Spotkanie w metrze
2. Bazar w Aszchabadzie
3. Waleczny biedron
4. Kłopoty pana naczelnika
5. Młoty na widowni
6. Melodia turecka
7. Motive in blues
8. Street 2000 - prolog
9. Street 2000
muzycy:
Hanna Gieda, Natalia Świerczyńska, Marek Kraśkiewicz, Artur Kamiński - śpiew
Maciej Fortuna, Jakub Domański. Łukasz Skrzypczak, Łukasz Gowarzewski - trąbka
Seweryn Graniasty. Maciej Sokołowski, Damian Kaczmarek, Michał Pijewski - saksofony
Artur Pacak - gitara
Emma Kluczyńska - fortepian
Maciej Adwent - gitara basowa
Jakub Miarczyński - instrumenty perkusyjne / perkusja
Bartłomiej Krawczak - perkusja
Robert „Busha” Buszkiewicz - elektronika
Hanna Gieda, Natalia Świerczyńska, Marek Kraśkiewicz, Artur Kamiński - śpiew
Maciej Fortuna, Jakub Domański. Łukasz Skrzypczak, Łukasz Gowarzewski - trąbka
Seweryn Graniasty. Maciej Sokołowski, Damian Kaczmarek, Michał Pijewski - saksofony
Artur Pacak - gitara
Emma Kluczyńska - fortepian
Maciej Adwent - gitara basowa
Jakub Miarczyński - instrumenty perkusyjne / perkusja
Bartłomiej Krawczak - perkusja
Robert „Busha” Buszkiewicz - elektronika
__________________________________________