Abstruction; Versus Nature; Conversation; Furniture; Nebuchadnezzar; What Are You Gunna Do?; Glaciation; Acquiescence
Jedna z najważniejszych australijskich niezależnych wytwórni płytowych Rufus Records w roku 2013 obchodzi swe 20 urodziny. Pierwszym albumem jaki ukazał się pod labelem oficyny prowadzonej przez poducenta muzycznego, wielkiego propagatora i co najważniejsze: gorącego miłośnika jazzu Tima Dunna, była płyta Clarion Fracture Zone’s ''Zones on Parade'' (1993), mająca swą premierę dokładnie 1 marca 1993 roku. Na przestrzeni 20 lat działalności wytwórni światło dzienne ujrzało grubo ponad sto albumów zawierających muzykę doskonale ukazującą różnorodność i niezwykle wysoki potencjał australijskiej sceny jazzowej z Sydney, Melbourne i innych rejonów. To właśnie na starannie wydawanych płytach z charakterystycznym logo Rufus świat mógł poznać nieznane dotąd nagrania tak wybitnych australijskich improwizatorów jak choćby nestor saksofonu altowego Bern McGann, Craig Scott -już od ponad ćwierćwiecza zaliczany do bezwzględnej czołówki australijskich basistów jazzowych, australijscy pianiści: Tim Stevens i Alister Spence, saksofonista i kompozytor Raymond MacDonald, gitarzysta Guy Strazz, puzonista, kompozytor i band leader Lucian McGuiness czy perkusista Andrew Dickeson. Doskonałą wizytówką wytwórni jest dwupłytowa kompilacja ''Samurai Spirit'' (2011). To wydawnictwo, którego wydaniu przyświecał szlachetny cel: zyski ze sprzedaży albumu wytwórnia Rufus przekazała na konto Japońskiego Czerwonego Krzyża wspomagając fundusz pomocy ofiarom katastrofy spowodowanej trzęsieniem ziemi i tsunami w Tohoku (Japonia) jakie miały miejsce w marcu 2011 roku. Na kompilacji tej znajdziemy nagrania muzyków młodego, średniego i starszego pokolenia, których łączy niezwykle wysoki poziom warsztatowy jak i bardzo silna pozycja w rozlicznych notowaniach muzyki improwizowanej na Antypodach. Każdy z zawartych na albumie utworów jest swego rodzaju wizytówką danego wykonawcy, a zarazem okazją do zainteresowania się całą płytą, z której nagranie zostało wybrane. Pośród nagrań znajdziemy utwór tria 3ofmillions pochodzący z płyty ''Abstruction''. To nagranie właśnie sprawiło, iż z ogromnym zainteresowaniem sięgnąłem po album zespołu z 2011 roku.
3ofmillions to niezwykle innowacyjne trio fortepianowe z Sydney preferujące muzykę pełną unikalnych tekstur elektroakustycznych i eksperymentalnych rozwiązań brzmieniowych. Płyta robi wrażenie bardzo swobodnych improwizacji w dużej mierze nasyconych ambientowymi efektami elektronicznymi. Australijscy muzycy nie wolni są od ewidentnych wpływów ze strony artystów w rodzaju Briana Eno, lecz ich propozycja wydaje się być mimo wszystko bardzo oryginalna.
Niejednokrotnie zachwyca epicki niemal rozmach potęgowany zastosowaniem echa i pogłosu w takich utworach jak jedenastominutowy ''Nebuchadnezzar''.
Nastrój niepokoju i tajemniczości odnajdziemy z kolei w spokojniejszych fragmentach płyty (''What Are You Gunna Do?'').
Urokliwą miniaturką jest z kolei w programie płyty nagranie ''Glaciation''.
Choć zarówno pianista Adrian Lim, basista Abel Cross i perkusista Finn Ryan wywodzą się ze środowiska jazzowego (Crossa krótko później usłyszeć mogliśmy na wyśmienitym jazzowym albumie nagranym z własnym kwintetem ''Neo Bop'', 2012), trudno doprawdy zdefioniować ''Abstruction'' w kategorii płyty jazzowej. 3ofmillions bezkonfliktowo łączą estetykę ambientu z bluesem, rockiem i jazzem, a wszystko to podane jest w bardzo progresywnej konwencji swą strukurą nawiązując do stylistyki monumentalnych dzieł muzyki rockowej z lat 70-tych.
3ofmillions to niezwykle innowacyjne trio fortepianowe z Sydney preferujące muzykę pełną unikalnych tekstur elektroakustycznych i eksperymentalnych rozwiązań brzmieniowych. Płyta robi wrażenie bardzo swobodnych improwizacji w dużej mierze nasyconych ambientowymi efektami elektronicznymi. Australijscy muzycy nie wolni są od ewidentnych wpływów ze strony artystów w rodzaju Briana Eno, lecz ich propozycja wydaje się być mimo wszystko bardzo oryginalna.
Niejednokrotnie zachwyca epicki niemal rozmach potęgowany zastosowaniem echa i pogłosu w takich utworach jak jedenastominutowy ''Nebuchadnezzar''.
Nastrój niepokoju i tajemniczości odnajdziemy z kolei w spokojniejszych fragmentach płyty (''What Are You Gunna Do?'').
Urokliwą miniaturką jest z kolei w programie płyty nagranie ''Glaciation''.
Choć zarówno pianista Adrian Lim, basista Abel Cross i perkusista Finn Ryan wywodzą się ze środowiska jazzowego (Crossa krótko później usłyszeć mogliśmy na wyśmienitym jazzowym albumie nagranym z własnym kwintetem ''Neo Bop'', 2012), trudno doprawdy zdefioniować ''Abstruction'' w kategorii płyty jazzowej. 3ofmillions bezkonfliktowo łączą estetykę ambientu z bluesem, rockiem i jazzem, a wszystko to podane jest w bardzo progresywnej konwencji swą strukurą nawiązując do stylistyki monumentalnych dzieł muzyki rockowej z lat 70-tych.
Adrian Lim - instr.klawiszowe, głos, elektronika
Abel Cross - gitara basowa, głos, elektronika
Finn Ryan - instr.perkusyjne, głos
Abel Cross - gitara basowa, głos, elektronika
Finn Ryan - instr.perkusyjne, głos