Campanello Cammellato; Tango To Go; Fjord View; Pervane; Carpinese; Good Morning Butterfly; Kokon; Hoquetus Pocetus; Her Cab; Na Zapade; Ruezgar Dogudan Eser; Ose Shalom
Ensemble FisFüz założony został w 1995 roku przez klarnecistkę Annette Maye i tureckiego perkusistę Murata Coskuna (wcześniej muzyka Freiburg Baroque Orchestra). Od roku 2006 grupa funkcjonuje jako trio, którego skład uzupełnia gitarzysta Gurkan Balkan. Wszyscy członkowie tria legitymują się wieloletnimi doświadczeniami w dziedzinie muzyki zarówno współczesnej jak i dawnej i barokowej. Muzycy Ensemble FisFüz z powodzeniem sięgają do orientalnych brzmień, jazzowej improwizacji, bluesa i muzyki klezmerskiej. W utworach zespołu pobrzmiewają echa muzycznych tradycji m.in. Turcji, Grecji i Afryki Północnej a wszystko to podane jest w wykwintnym jazzowym sosie. Zespół legitymuje się kilkoma albumami wydanymi zarówno w Europie jak USA oraz setkami koncertów na całym świecie, oraz udziałem w licznych festiwalach jak choćby Ankara Jazz Festiwal 2009 i Nikosia Jazz Festival 2012. Dzięki nawiązaniom do muzyki klasycznej, koncert Ensemble FisFüz pojawił się także w programie Festiwalu Mozartowskiego w Würzburgu w 2011 roku. Jeszcze w 2005 roku Annette Maye pisząc pracę dyplomową na temat klarnetu w muzyce jazzowej poznała nestora klarnetu basowego z Włoch -Gianluigi Trovesi, który od lat porusza wrażliwych miłośników jazzowej muzyki emocjonalnie i duchowo. Swą grą i wypracowanym od lat charakterystycznym sposobem intonacji potrafi skłonić zarówno do śmiechu jak i do łez. Oprócz muzyki improwizowanej Trovesi swobodnie porusza sie także w innych gatunkach muzycznych jak folk czy muzyka klasyczna sprawiając niejednokrotnie, iż te wydawałoby się odległe światy muzyczne przenikają się wzajemnie. Fantazja i sposób postrzegania muzyki przez obu artystów będących przedstawicielami różnych pokoleń sprawiła, iż doszło do wspólnych eventów opartych początkowo na swobodnych improwizacjach, z których wyłonił się wkrótce konkretny projekt, w który zaangażowane zostało całe Trio Annette Maye.
Tak narodził się kwartet Ensemble FisFüz & Gianluigi Trovesi, który latem 2012 roku zadebiutował płytą wydana przez renomowaną wytwórnię płytową HGBS i ruszył w trasę koncertową obejmującą blisko 30 miast Europy (m.in. Koln, Wiedeń, Monachium, Dortmund, Drezno i Salzburg)
Album "Papillon" nagrany przez Ensemble FisFüz wraz z Gianluigi Trovesi ukazuje w jak doskonały sposób klarnecista zintegrował się w tym projekcie z trojgiem instrumentalistów będących przedstawicielami muzyków młodszego pokolenia: klarnecistką A.Maye i perkusistą M.Coskunem od 17 lat tworzących Ensemble FisFüz oraz gitarzystą G.Balkanem, dodając brzmieniu formacji posmaku europejskiej awangardy i włoskiego folkloru.
Płytę otwiera radosny, beztroski temat ''Campanello Cammellato'' doskonale wprowadzający nas w klimat płyty. ''Pierwsze skrzypce'' należą oczywiście do klarnetów, ale jest tu też miejsce dla wspaniałej solówki gitarowej Gurkana Balkana na tle tworzonym przez wyśmienicie operującego perkusjonaliami -Murata Coskuna.
Elementy tanga, muzyki klezmerskiej i doskonale wkomponowanymi w konwencję posmakami gitary flamenco charakteryzują nagranie ''Tango To Go''.
''Fjord View'' to z kolei nostalgiczna ballada ukazująca pełnię czaru jaki kryje w sobie brzmienie klarnetu basowego. Trovesi gra tu jedną z najpiękniejszych partii na całej płycie.
W podobnym klimacie utrzymana jest smutna pieśń ''Pervane''. W tym przypadku jednak melodyka ustępuje długim rozbudowanym, improwizowanym partiom klarnetu w rzewnej, niemal żałobnej tonacji by w drugiej części utworu porwać nas rytmem i pięknymi dźwiękami gitary klasycznej Balkana.
Groźnie i posępnie rozpoczynający się temat ''Carpinese'' urzeka zarówno piękną melodią, jak i eksperymentami dźwiękowymi ukazującymi możliwości brzmieniowe klarnetów.
Swawolna interpretacja ''Good Morning Butterfly'' doskonale zilustrowana impresjami gitarowymi zabiera nas w etniczny trans, kontynuowany podczas ''Kokon'' gdzie upust swym popisom na rzadkich instrumentach perkusyjnych daje solo Murat Coskun. Brzmi doskonale!
Wyjątkową perełką na płycie ''Papillon'' jest rozbudowana, wielowątkowa kompozycja''Hoquetus Pocetus'', w której każdy z instrumentalistów robi wrażenie wyjątkowo rozimprowizowanego i sprowokowanego do bardziej swobodnego potraktowania swych partii.
Jednoznaczne nawiązania do muzyki żydowskiej mają miejsce podczas roztańczonego, żartobliwego utworu ''Her Cab''.
Dość jednak żartów; kolejne nagranie na ''Papillon'' (''Na Zapade'') charakteryzują niezwykle doniośle brzmiące akordy gitary w pierwszej części utworu i zawirowane dialogi dwóch klarnetów słyszanych na oddzielnych kanałach stereo podczas całego nagrania naszpikowanego doskonałymi ''przeszkadzajkami'' niezmordowanego Murata Coskuna.
Tytuły dwóch ostatnich nagrań na płycie: ''Ruezgar Dogudan Eser'' i ''Ose Shalom''mogą niejako zdradzać ich klimat. Pierwsze z nich bowiem nasycone jest arabskimi motywami i orientem. Twardo brzmiące gitarowe struny, głębokie uderzenia dłońmi w skórę bębna i egzotyczne motywy klarnetu tworzą doprawdy ujmujący nastrój.
Z kolei drugi z tytułów kryje w sobie nastrój żydowskiego święta i pozostawia nas przed głośnikami w doskonałym nastroju.
Ensemble FisFüz i Gianluigi Trovesi na płycie ''Papillon'' tworzą kwartet, będący doskonałym przykładem zarówno różnorodności muzyki ludowej, jazzowej i klasycznej, jak i dowodem wspaniałej harmonii w jakiej egzystować mogą rozmaite gatunki muzyczne.
Płyta nagrana została we właściwy dla studia HGBS audiofilski sposób, co w przypadku szczególnej specyfiki tego rodzaju muzyki jest bardzo ważnym elementem właściwego jej przekazu na płycie
Album ''Papillon'' ukazał się nakładem HGBS 31.08.2012.
Tak narodził się kwartet Ensemble FisFüz & Gianluigi Trovesi, który latem 2012 roku zadebiutował płytą wydana przez renomowaną wytwórnię płytową HGBS i ruszył w trasę koncertową obejmującą blisko 30 miast Europy (m.in. Koln, Wiedeń, Monachium, Dortmund, Drezno i Salzburg)
Album "Papillon" nagrany przez Ensemble FisFüz wraz z Gianluigi Trovesi ukazuje w jak doskonały sposób klarnecista zintegrował się w tym projekcie z trojgiem instrumentalistów będących przedstawicielami muzyków młodszego pokolenia: klarnecistką A.Maye i perkusistą M.Coskunem od 17 lat tworzących Ensemble FisFüz oraz gitarzystą G.Balkanem, dodając brzmieniu formacji posmaku europejskiej awangardy i włoskiego folkloru.
Płytę otwiera radosny, beztroski temat ''Campanello Cammellato'' doskonale wprowadzający nas w klimat płyty. ''Pierwsze skrzypce'' należą oczywiście do klarnetów, ale jest tu też miejsce dla wspaniałej solówki gitarowej Gurkana Balkana na tle tworzonym przez wyśmienicie operującego perkusjonaliami -Murata Coskuna.
Elementy tanga, muzyki klezmerskiej i doskonale wkomponowanymi w konwencję posmakami gitary flamenco charakteryzują nagranie ''Tango To Go''.
''Fjord View'' to z kolei nostalgiczna ballada ukazująca pełnię czaru jaki kryje w sobie brzmienie klarnetu basowego. Trovesi gra tu jedną z najpiękniejszych partii na całej płycie.
W podobnym klimacie utrzymana jest smutna pieśń ''Pervane''. W tym przypadku jednak melodyka ustępuje długim rozbudowanym, improwizowanym partiom klarnetu w rzewnej, niemal żałobnej tonacji by w drugiej części utworu porwać nas rytmem i pięknymi dźwiękami gitary klasycznej Balkana.
Groźnie i posępnie rozpoczynający się temat ''Carpinese'' urzeka zarówno piękną melodią, jak i eksperymentami dźwiękowymi ukazującymi możliwości brzmieniowe klarnetów.
Swawolna interpretacja ''Good Morning Butterfly'' doskonale zilustrowana impresjami gitarowymi zabiera nas w etniczny trans, kontynuowany podczas ''Kokon'' gdzie upust swym popisom na rzadkich instrumentach perkusyjnych daje solo Murat Coskun. Brzmi doskonale!
Wyjątkową perełką na płycie ''Papillon'' jest rozbudowana, wielowątkowa kompozycja''Hoquetus Pocetus'', w której każdy z instrumentalistów robi wrażenie wyjątkowo rozimprowizowanego i sprowokowanego do bardziej swobodnego potraktowania swych partii.
Jednoznaczne nawiązania do muzyki żydowskiej mają miejsce podczas roztańczonego, żartobliwego utworu ''Her Cab''.
Dość jednak żartów; kolejne nagranie na ''Papillon'' (''Na Zapade'') charakteryzują niezwykle doniośle brzmiące akordy gitary w pierwszej części utworu i zawirowane dialogi dwóch klarnetów słyszanych na oddzielnych kanałach stereo podczas całego nagrania naszpikowanego doskonałymi ''przeszkadzajkami'' niezmordowanego Murata Coskuna.
Tytuły dwóch ostatnich nagrań na płycie: ''Ruezgar Dogudan Eser'' i ''Ose Shalom''mogą niejako zdradzać ich klimat. Pierwsze z nich bowiem nasycone jest arabskimi motywami i orientem. Twardo brzmiące gitarowe struny, głębokie uderzenia dłońmi w skórę bębna i egzotyczne motywy klarnetu tworzą doprawdy ujmujący nastrój.
Z kolei drugi z tytułów kryje w sobie nastrój żydowskiego święta i pozostawia nas przed głośnikami w doskonałym nastroju.
Ensemble FisFüz i Gianluigi Trovesi na płycie ''Papillon'' tworzą kwartet, będący doskonałym przykładem zarówno różnorodności muzyki ludowej, jazzowej i klasycznej, jak i dowodem wspaniałej harmonii w jakiej egzystować mogą rozmaite gatunki muzyczne.
Płyta nagrana została we właściwy dla studia HGBS audiofilski sposób, co w przypadku szczególnej specyfiki tego rodzaju muzyki jest bardzo ważnym elementem właściwego jej przekazu na płycie
Album ''Papillon'' ukazał się nakładem HGBS 31.08.2012.
skład:
Gianluigi Trovesi - klarnet
Annette Maye - klarnet
Gurkan Balkan - gitara
Murat Coskun -instr.perkusyjne